| کد خبر: 165168 |

با تصویب مجلس:

◄ آتش‌نشانی، شغل سخت و زیان‌آور شد

با تصویب نمایندگان مردم در مجلس سرانجام، آتش نشانی در زمره مشاغل سخت قرار گرفت و از این پس کارکنان این بخش مشمول این قانون خواهند شد.

تین نیوز

با تصویب مجلس، سرانجام شغل آتش‌نشانی در زمره مشاغل سخت قرار گرفت.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در جلسه اخیر مجلس مشاغل آتش نشانی در زمره مشاغل سخت قرار گرفت و این در حالی است که طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از کارکنان این بخش به هر دلیلی جان خود را هنگام انجام وظیفه از دست داده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اما در این ارتباط گفت: قانونی که در روزهای گذشته نمایندگان مجلس به تصویب رساندند، مربوط به صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی بوده و به صورت مستقیم به سخت و زیان آور بودن شغل آتش‌نشانی اشاره نشده است.

مهدی داوری افزود: سعی خواهد شد قوانین مصوب را در جهت همخوانی با شغل آتش‌نشانی اصلاح شود، تا امتیازات جدیدی را از این طریق برای آتش‌نشانان قائل شویم.

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس بررسی طرح استفساریه تبصره ۲ ماده ۷۰۶ قانون تأمین اجتماعی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت که طبق آن نمایندگان معتقد بودند شهرداری مکلف به پرداخت ۴ درصد مابه التفاوت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تأمین اجتماعی برای مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی هستند.

نماینده سازمان تأمین اجتماعی در مجلس در مخالفت با این استفساریه گفت: در صورت تصویب این استفساریه آتش نشانان ۵ سال زودتر بازنشسته می‌شوند که این بار مالی زیادی برای تأمین اجتماعی وارد می‌کند و این استفساریه قانون‌گذاری جدید است.

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران در دفاع از این استفساریه، گفت: این طرح قانون جدید نیست بلکه تأکید بر قانون موجود است زیرا در قانون تأمین اجتماعی نیز آتش نشانی به عنوان مشاغل سخت در نظر گرفته شده است.

  کارهای سخت و زیان آور به چه کارهایی گفته می شود ؟

براساس این گزارش، کارهای سخت و زیان آور ،کارهایی است که در آن ها عوامل فیزیکی ، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار ، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد  که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به کار گیری تمهیدات فنی‌، مهندسی‌، بهداشتی و ایمنی و غیره‌، صفت سخت و زیان‌آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود.

 منظور از نوع الف و ب در کارهای سخت و زیان‌آور چیست ؟

به موجب ماده 1 آیین‌نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماده (76) قانون اصلاح مواد (72) و (77) و تبصره ماده (76) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده (76) مصوب 1371 ـ مصوب 1380ـ موضوع تصویب‌نامه شماره 15365/ت36005هـ مورخ 5/2/1386  ، مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم بندی می‌شوند .

گروه الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن ها را حذف نمود .

گروه ب : مشاغلی که ماهیتاً  زیانده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان آوری آن ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آن ها حفظ می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.