| کد خبر: 162954 |

دفاع آخوندی از عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی/3

◄ در حساب خود 4.5 میلیون تومان داشتم/دلال‌ها عصبانی هستند

همان‌طور که استعفای درست پسندیده است استعفای غلط هم ناپسند است. اگر استعفا می‌دادم عین کتمان حقیقت و به این معنی بود که نمی‌خواهم موضوع شفاف شود. این در حالی است که باید بدانیم که علامت غلط به جامعه دادن درست نیست. وقتی موضوعی در حیطه مسئولیت من نیست استعفا دادن من آدرس غلط دادن به جامعه است و باعث می‌شود عملاً کار روی زمین بماند و انجام نشود.

تین نیوز

جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم‌اکنون در حال برگزاری است. آخوندی در بخشی از صحبت‌های خود در این جلسه گفت: میزان معوقات بانکی به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است آیا معنی این را می‌دانید؟ یعنی قدرت وام‌دهی بانک‌ها به 12 درصد رسیده است. آیا فکر می‌کنید با 12 درصد می‌شود کار بزرگی در بخش خصوصی انجام داد؟ اما من توانستم جذب سرمایه گذاری خارجی را به میلیاردها تومان برسانم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز آخوندی گفت: به‌محض وقوع حادثه هوایی اخیر ستاد سانحه را تشکیل دادم و فردای سقوط هواپیمای یاسوج در منطقه سانحه‌دیده حاضر شدم و صحنه را از نزدیک دیدم و از جهت اخلاقی وظیفه داشتم این کار را انجام دهم و خدمت خانواده قربانیان تسلیت بگویم و در خدمت خانواده جان‌باختگان هستم و از همه کاستی‌ها پوزش می‌خواهم.

وی بابیان اینکه از من سؤال می‌کنند که چرا استعفا ندادید؟ ادامه داد: اگر قرار باشد در پی هر مشکل و حادثه‌ای استعفا دهیم باید تمام 25 وزیر مرتب استعفا دهند و قبل این موضوع هم باید گفت اصلاً یک وزیر برای چه استعفا می‌دهد؟  در کشورهای پیش‌رفته استعفا یکی از جهت هم‌بستگی اجتماعی  است و دوم اینکه مانع رسیدگی از بین برود.

وی ادامه داد: در حادثه قطار در سال گذشته عملیات در حوزه راه‌آهن بود و من فوراً استعفا دادم چراکه حادثه اتفاق افتاده در حوزه این‌جانب بود. این بار عملیات اصلاً در حوزه وزارت خانه ما نبود و سؤال این است که چرا من باید استعفا می‌دادم؟ همان‌طور که استعفای درست پسندیده است استعفای غلط هم ناپسند است. اگر استعفا می‌دادم عین کتمان حقیقت بود و به این معنی بود که نمی‌خواهم موضوع شفاف شود. این در حالی است که باید بدانیم که علامت غلط به جامعه دادن درست نیست. وقتی موضوعی در حیطه مسئولیت من نیست استعفا دادن من آدرس غلط دادن به جامعه است و باعث می‌شود عملاً کار روی زمین بماند و انجام نشود.

وی با طرح این سؤال که  ایران در برابر حوادث چقدر تاب‌آوری دارد؟ ادامه داد: درسی که از حادثه برف تهران گرفتم این است که تمام تهران وابسته به حمل‌ونقل جاده‌ای است. درحالی‌که فرودگاه پاک‌سازی‌شده بود وقتی می‌خواستیم فرودگاه امام برویم جاده بسته بود. در این شرایط تنها راه‌حل تهران گسترش راه‌آهن حومه‌ای است. باید به سمت این‌ برویم که حمل‌ونقل را ریلی کنیم و تا زمانی که حمل‌ونقل متکی به جاده است همین مشکلات راداریم.

وزیر راه و شهرسازی که هم‌چنان در دفاع از خود نطق می‌کرد ادامه داد: برای حل این مشکل از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی داشتم و اولین کار ما این بود که در برنامه ششم ضرورت وجود راه‌آهن حومه‌ای تصویب کردیم و  دوم اینکه از امکانات موجود در تهران استفاده کردیم. همین امسال خط سوم قطار مسیر تهران- گرمسار افتتاح شد و خط چهارم ان نیز در حال اجرا است. خط سوم و چهارم مسیر تهران – کرج و تهران – قم – پرند نیز افتتاح‌شده است و جای این سؤال است کدام‌یک از مسیرها در دوره قبل بوده است؟

آخوندی ادامه داد: من با همین امکانات محدود تلاش کردم راه‌آهن را توسعه دهم و در همین مدت 80 ریل‌باس را وارد سیستم راه‌آهن کردم و در 28 محور در تمام کلان‌شهرها راه‌اندازی قطار حومه‌ای را کلید زدم. این‌ها کارهای زیربنایی است که دیر جواب می‌دهد اما بنیانی است. 700 میلیون یورو برای 450 ریل باس در چند ماه گذشته با کره قرارداد بستیم و ظرفت 100 میلیون نفر مسافر در روز را برای قطار حومه درست کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه من با هیاهوی کار نمی‌کنم ادامه داد: سیاست شهرسازی ریل پایه را در شورای شهرسازی تصویب کردیم و با طراحی 33 ایستگاه تصمیم داریم مرکز توسعه شهرها را ریل قرار دهیم و تصمیم داریم به سمت شهرسازی ریل پایه برویم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بابیان اینکه شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است، گفت: من واقعاً نگرانم. نگران وضعیت اقتصادی ایران هستم اما این باعث تلاش بیشتر من شده است. هر وزیری باید در چارچوب ارقام کلان کشور کار کند و اکنون میزان بدهی دولت به اقتصاد بیش از 650 هزار میلیارد تومان است که 52 درصد ضریب تولید ناخالص داخلی است . این به معنای متلاشی شدن شرکت‌های مهندسی و صنعتی ایران است و باید پرسید آیا ما و شما در برنامه ششم برای این رقم اندیشه‌ای کردیم ؟ اقتصاد کلان ایران نیازمند تصمیمات فوق‌العاده سخت است و 4 سال است که این موضوع را در دولت مطرح می‌کنم.

وی ادامه داد:میزان معوقات بانکی به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است آیا معنی این را می‌دانید؟ یعنی قدرت وام‌دهی بانک‌ها به 12 درصد رسیده است. آیا فکر می‌کنید با 12 درصد می‌شود کار بزرگی در بخش خصوصی انجام داد؟

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه شرایط اقتصاد کلان بسیار سخت است، گفت: در نظر داشته باشید که در این شرایط سخت وزارت راه و شهرسازی چه اقداماتی را انجام داده است؟ درحالی‌که بودجه سال 96 تنها 8 هزار میلیارد تومان و بودجه سال آینده 5 هزار میلیارد تومان است، در این مدت 1120 کیلومتر آزادراه در دست اجرا  با پیشرفت 55 درصدی داریم. همین‌طور 1260 کیلومتر آزادراه دیگر را به ارزش 9 هزار میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم و 1600 کیلومتر آزادراه دیگر در حال عقد قرارداد است.

وی ادامه داد: فقط در حوزه آزادراه‌ها 46 میلیارد سرمایه بخش خصوصی را جمع کرده‌ام.سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه ریل نیز چشمگیر است و قرارداد قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با فاینانس خارجی 9 میلیارد دلاری. سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در قطار مشهد. سرمایه‌گذاری 800 میلیارد دلاری در مسیر شیراز به اصفهان. تأمین مالی از روسیه برای برقی کردن قطار گرمسار- اینچه برون و هم‌چنین برای دوخطه کردن بافق در حال مذاکره هستیم.

وی بابیان اینکه برای تأمین ناوگان ریلی در حال  مذاکره با بخش خصوصی و جذب سرمایه هستیم ادامه داد: برای هزار واگن خصوصی با روس‌ها مذاکره کرده‌ایم و برای 500 لوکوموتیو با روسیه کار را قطعی کرده‌ایم .همین‌طور 800 میلیون دلار برای راه‌آهن زاهدان به چابهار نیز تأمین مالی کرده‌ایم که قطعاً در تاریخ ایران نمونه نداشته است و همین الآن در نفر بگیرند هم‌چنین تأمین مالی خارجی در سایر وزارتخانه‌ها صورت گرفته است یا خیر؟

آخوندی با طرح این سؤال که آیا 46 هزار میلیارد قرارداد آزادراهی و ده‌ها میلیارد دلار در حوزه ریل آیا کم است؟ اتصال پروژه‌های ریلی نیز در این سال‌ها بی‌نطیر بوده است و بیش از 3 هزار و سیصد کیلومتر ریل در حال اجرا است و در شرکت ساخت ده‌ها کیلومتر افتتاح ریلی داشتیم و در حوزه سرمایه‌گذاری اتفاقات بزرگی رخ‌داده است.

وی ادامه داد: در حوزه دریایی 2 هزار میلیارد تومان شروع کار در بندر شهید رجایی داشتیم و جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه دریایی زیاد است. اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است و همین بحث را در حوزه فرودگاه‌ها داریم.

آخوندی در ادامه به انتقاداتی که به او در بخش نظام‌مهندسی وارد است اشاره کرد و گفت: در حوزه نظام‌مهندسی خودم جزو کسانی هستم که قانون را اجرایی کرده‌ام و دنبال تضعیف نظام‌مهندسی نبودم.

وی گفت: من جلوی فساد را گرفتم گفتم نمی‌شود هم طراحی کرد هم کنترل و نظارت کرد و این کار من عین مبارزه با فساد بود و بیش از 200 هزار نفر در این دستگاه‌ها شغل مضاعف دارند. باید  دقت کنیم که چه اتفاق مهمی در این حوزه رخ‌داده است و اگر افرادی صبح تا شب به شما پیام می‌زنند به این سادگی نیست که درست می‌گویند.من در جهت مبارزه با فساد و جلوگیری از امضا فروشی این کار را کردم و تمام حرفم این است که مهندس کار مهندسی را انجام دهد.

وی بابیان اینکه من می‌فهمم چرا این‌همه شعار علیه من است ادامه داد: چون وقتی هواپیما می‌خریم پول به دلال نمی‌رسد و این‌ها عصبانی هستند.

آخوندی بابیان اینکه این‌همه حرف در این 4 ساله بود آیا یک‌بار به اثبات رسید گفت: رئیس کمیسیون اصل نود آیا اینجا هست؟ بگوید آیا یک مورد از این‌ها اثبات شد؟ از من تصویری ساختند که بسیار آدم ثروتمندی هستم من اهل ریاکاری نیستم اما مجبورم دو عدد را برای شما بگویم. اول اینکه  وزیری که می‌گویند 7 هزار میلیارد ثروت دارد در حساب بانکی خود 4.5 میلیون تومان دارد و موجودی دختر بنده 600 هزار تومان است .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.