| کد خبر: 162950 |

دفاع آخوندی از عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی/1

◄ گله‌ای از این پرسش‌ها ندارم و خوشحالم

خوشحالم در خدمت نمایندگان هستم و به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهم. این سومین بار است استیضاح می‌شوم و در همه دفعات گذشته، توضیحات من برای شما قانع کننده بود و شما توضیحات من را پذیرفتید. الان هم بر مبنای توضیحات کارشناسی و آمار دقیق و علمی، توضیحات خود را ارائه می‌دهم و امیدورام نمایندگان محترم به آنها توجه داشته باشند.

تین نیوز

جلسه عصر امروز (سه‌شنبه 22 اسفندماه)، مجلس به استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی اختصاص دارد.

پس از اینکه در جلسه امروز استیضاح، شش مخالف ابقای وزیر راه‌وشهرسازی پشت تریبون آمدند و با بیان دلایل موافقت خود با استیضاح عباس آخوندی را مطرح کردند، نوبت به دفاعیات وزیر راه رسید.

عباس آخوندی سخنان خود را با تمسک به آیاتی چند از سوره العصر قرآن مجید درباره دعوت به صبر و حق آغاز کرد و گفت: به‌واقع همه زندگی انسان، ایمان و عمل صالح و توسل به صبر و حق است و غیر از این زندگی بی‌معنی است.

وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: خوشحالم در خدمت نمایندگان هستم و به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهم. این سومین بار است استیضاح می‌شوم و در همه دفعات گذشته، توضیحات من برای شما قانع کننده بود و شما توضیحات من را پذیرفتید. الان هم بر مبنای توضیحات کارشناسی و آمار دقیق و علمی، توضیحات خود را ارائه می‌دهم و امیدورام نمایندگان محترم به آنها توجه داشته باشند.

عباس آخوندی ادامه داد: همواره از پرسش و پاسخ لذت برده‌ام چون واقعیت این است که دموکراسی همین است و پاسخ به نمایندگان و قاطبه مردم موجب خرسندی ما است. پس گله‌ای از این پرسش‌ها ندارم و خوشحالم.

آخوندی به سخنان نمایندگان در آغاز استیضاح اشاره کرد و گفت: آغاز استیضاح درباره حادثه هوایی منطقه دنا و سقوط هواپیمای تهران-یاسوج بود. نخست من وظیفه دارم خدمت مردم و حادثه‌دیدگان تسلیت بگویم و بابت تمام کاستی‌ها از مردم پوزش بطلبم. واقعیت این است که جناب زارع می‌دانند که در فرودگاه یاسوج 30 میلیارد تومان هزینه کردیم و امیدوار بودیم برای دهه فجر فرودگاه یاسوج را افتتاح کنیم که شوربختانه این اتفاق نیفتاد. در همه حوادث رخ‌داده مفهومی که مطرح می‌شود این است که چرا تاب‌آوری حمل‌ونقل ایران ضعیف است؟ من درباره نحوه سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌وشهرسازی و حمل‌ونقل و عملیات بهره‌برداری و نوسازی ناوگان صحبت خواهم کرد.

عباس آخوندی افزود: ما درباره نحوه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل در خشکسالی سرمایه‌گذاری به سر می‌بریم. مدیریت اقتصاد کلان مبحث دیگری است که باید به آن توجه شود و شرایط اقتصاد کلان و بدهی‌های دولت سخت است. بی‌شک حوادث اخیر و نحوه مواجهه با آنها نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده چراکه حفظ رفاه و سلامت مردم مهم‌ترین اولویت ما است. من درباره حوادث توجیه و فرافکنی نمی‌کنم و در برابر مردم پاسخگو هستم. من به‌عنوان بالاترین مسئول حمل‌ونقل بی‌قید و شک از مردم پوزش میخواهم. اما هیچ دستگاه اجرایی بی‌کاستی نیست بنابراین پوزش خواستن هم برای من و هر مقام مسئولی افتخار است.

آخوندی افزود: ما برای بهبود شرایط، باید به حوادث نگاه درست و دقیقی داشته باشیم و بتوانیم اطلاعات را در اختیار مردم ایران قرار دهیم. حمل‌ونقل یک سیستم پیچیده است و میلیون‌ها نفر از مردم و مسئولان در طول شبانه‌روز به آن وابسته هستند. از مسئولان زیرساخت‌ها و روساخت تا راننده و پلیس  و سازمان‌های امدادی و خودروساز و هلال احمر و... مسئول مستقیم و غیرمستقیم حمل‌ونقل هستند. پس وقنتی از سانحه صحبت می‌کنیم از مجموعه حوادث و عوامل درگیر صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهیم دلایل رخ دادن سوانح را دقیق ببینیم، باید فرایندی به موضوعات نگاه کنیم و اطلاعات کامل را به مردم ارائه دهیم. من به این موضوع کاملاً پایبندم.

آخوندی ادامه داد: سانحه برف بهمن ماه سیستم هوایی را تحت الشعاع قرار داد چند سوال در این‌باره مطرح است: آیا می‌شد تصور کنیم که در حوزه تهران 32 سانت برف در مهرآباد با هوای منفی 24درجه داشته باشیم و پروازها ادامه داشته باشد؟ در فرودگاه امام هم 23سانت برف بامنفی 12 درجه دمای هوا را شاهد بودیم. در کرج 33 سانت برف بارید و دمای هوا هم به منفی 13 درجه رسید. در این شرایط آیا می‌شد جاده‌ها و فرودگاه‌ها را عملیاتی نگه داشت؟

آخوندی دفاعیات خود را اینگونه ادامه داد: در همین دو ماه گذشته آمار کشورهای مختلف را دیدید. 25 کشور در جهان در ماه‌های گذشته درگیر برف بودند. در همه کشورهای آمریکایی، اروپایی و چین و... با سرمای بسیار کمتر مواجه بودند و پروازها متوقف شد. در تاریخ 16/12 در نیوکورک 320 پرواز لغو شد. 475 پرواز بر اثر بارش برف در امریکا لغو شد. در تاریخ 14/12 در انگلستان هم قطارها و هم پروازهای بسیاری لغو شد. در تاریخ 11/12 در فرودگاه در فرودگاه دوبلین 31 پرواز لغو شد. در تاریخ 11/12 در اسکاتلند و ایرلند 301 و 300 پرواز لغو شد. در همین تاریخ در انگلیس 67 پرواز لغو شد که این امارها جمعا 27 حادثه هوایی را تشکیل می‌دهند.

در بحث فرودگاه‌های داخلی بحث مهم، تاب‌آوری فرودگاه‌های ما در برابر حوادث است. ما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه هستیم. من با مستمسک قرار دادن حوادث فرودگاه‌های دنیا در پی توجیه اتفاقات داخلی نیستم اما اتفاق در تمام دنیا رخ می‌دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.