| کد خبر: 157125 |

◄ مجلس و سازمان میراث فرهنگی با افزایش عوارض خروج از کشور مخالف است

روز یکشنبه لایحه بودجه سال 97 از طرف دولت تقدیم مجلس شد. بند جنجالی این لایحه که واکنش‌ها را برانگیخت افزایش عوارض خروج از کشور بود؛ بندی که نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با آن مخالفند.

تین نیوز

روز یکشنبه لایحه بودجه سال 97 از طرف دولت تقدیم مجلس شد. بند جنجالی این  لایحه که واکنش‌ها را برانگیخت افزایش عوارض خروج از کشور بود؛ بندی که نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با آن مخالفند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره معتقد است: تعداد مسافران ایرانی که در طول سال برای سفرهای زیارتی، تحصیلی، کاری و تفریحی از کشور خارج می‌شوند بالغ بر ۱۰ میلیون نفر است، اما آمار دقیقی وجود ندارد که گفته شود چه میزان از این سفرها سفرهای تفریحی است.

سعید باستانی در ادامه یادآور شد: اگر استدلال دولت این باشد که هموطنانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، درآمد بالایی دارند و باید هزینه خوشگذرانی خود را هم بپردازند، باید گفت وقتی مشخص نیست چه میزان از سفرها سفرهای تفریحی است، چرا باید آحاد مردم را درگیر تصمیمی کرد که موجب مضاعف شدن فشار اقتصادی بر آنها می‌شود؟

سیده‌فاطمه ذوالقدر؛ عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تاکید بر اینکه بعید است ردیف بودجه مربوط به عوارض خروج از کشور در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بودجه به شکلی که دولت پیشنهاد داده است، تصویب شود، تصریح کرد:‌ با این افزایش، تنها قشری که هیچ فرقی برایش نمی‌کند قشر پردرآمد است که به راحتی از پس همه هزینه‌ها بر می‌آید؛ حتی اگر عوارض خروج از کشور ۵۰۰ هزار تومان هم شود.  طبقات متوسط اقتصادی به سفرهای زیارتی، تحصیلی و کاری و بخش کوچکی نیز سالی یکی دو بار به سفرهای تفریحی می‌روند که در صورت سه برابر شدن عوارض خروج از کشور فشار اقتصادی زیادی به این افراد وارد می‌شود.

وی در گفتگو با ایسنا متذکر شد: اگر استدلال مدیران دولتی این باشد که با این افزایش، درآمد سازمان میراث فرهنگی نیز از ۱۰ هزار تومان به ازای هر سفر به ۴۰هزار تومان افزایش می‌یابد، باید بگوییم راهکار افزایش درآمد این سازمان شیوه‌ای که دولت در لایحه پیشنهاد داده است، نیست. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید بسترهای رونق صنعت گردشگری را به نحوی رونق دهد که از ناحیه سفر مسافران خارجی به ایران درآمدهایش افزایش یابد نه اینکه فشار را بر مردم خودمان افزایش دهد تا ضعف مدیریتی خود را جبران کند.

البته دامنه مخالفت با افزایش اخد عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال 97 به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ختم نمی‌شود و مسئولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  نیز با این افزایش مخالفند.


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری که روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص این افزایش موضعی اتخاذ نکرده بود، روز گذشته در پست توییتری خود تلویحا مخالفت خود را با افزایش سه‌برابری عوارض خروج از کشور اعلام کرد و نوشت: با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد.‌ای کاش تصمیم‌گیران افزایش عوارض خروج از کشور نظرات کارشناسی سازمان میراث‌فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند.

علی‌اصغر مونسان خاطرنشان کرد: برای تعدیل موضوع هنوز هم دیر نشده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح ارقام به‌کار خواهیم بست.» این در حالی است که برخی منابع آگاه سازمان برنامه و بودجه به دنیای اقتصاد گفته‌اند این پیشنهاد از سوی مقامات سازمان میراث فرهنگی بوده است.

 

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در  واکنش به افزایش تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با رشد دفعی اخذ عوارض موافق نیست اما اگر به تکمیل زیرساخت‌های گردشگری بینجامد می‌تواند آینده بهتری برای آینده گردشگر رقم زد.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی معتقد است: تقویت زیرساخت‌های گردشگری در کشور نیازمند منابعی است اما به دلیل خالی بودن دست دولت و اینکه ایجاد اعتدال در ورود و خروج ارز از کشور ضروری است، دولت در لایحه بودجه سال 97 اقدام به افزایش عوارض خروج کرده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.