| کد خبر: 147010 |

بازدید از تاسیسات هسته ای باز هم به تعویق افتاد؛

بهارستان؛ همچنان نرم و آهسته، مراقب «چینی نازک تنهایی برجام»

تاخیر مجلس در بررسی گزارش‌های سه ماهه وزارت خارجه و ارائه گزارش‌های شش ماهه برجامی، همچنان و با وجود تحرکات خصمانه طرف مقابل ادامه دارد.

تین نیوز

تاخیر مجلس در بررسی گزارش‌های سه ماهه وزارت خارجه و ارائه گزارش‌های شش ماهه برجامی، همچنان و با وجود تحرکات خصمانه طرف مقابل ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  در حالی که انتظار می‌رفت تحرکات هسته‌ای مجلس دهم در مقابل اقدامات خصمانه و کارشکنانه آمریکا و غربی‌ها علیه توافق هسته‌ای بیشتر شود، اما باز هم فضای مجلس نشان می‌دهد، دودی از دودکش هسته‌ای بهارستان بلند نمی‌شود، یا وقتی بلند می‌شود که چندان فایده‌ای ندارد.

گزارش‌های پنجم و ششم وزارت امور خارجه از روند اجرای برجام به ترتیب در تاریخ 26 فروردین و 26 تیرماه سال جاری به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شد تا این کمیسیون هم مطابق تبصره یک قانون «اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام»، سومین گزارش خود را از روند شش ماهه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، به صحن بهارستان و ملت ایران ارائه دهد، اما در حالی که احتمالا یک ماه دیگر، هفتمین گزارش وزارت خارجه نیز به کمیسیون امنیت ملی می‌رود، هنوز خبری از بررسی گزارش‌های پنجم و ششم نیست.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس که کمیته‌ تحت مسئولیتش وظیفه بررسی گزارش‌های وزارت خارجه و تدوین گزارش‌های شش ماهه را برعهده دارد، 6 شهریورماه امسال در گفتگو با مهر اعلام کرد که «از هفته آینده برنامه بازدید از تاسیسات هسته‌ای انجام می‌شود و چند مورد از تاسیسات را در اولویت بازدید داریم».

بر اساس اعلام ذوالنور، بازدید از تاسیسات هسته ای کرج، مرکز بازفرآوری اورانیوم اصفهان ( UCF اصفهان) و ساغند یزد، در برنامه کاری این کمیسیون قرار دارد، اما با گذشت بیش از دو هفته، هنوز خبری از بازدیدهای هسته‌ای یا نشست با کارشناسان و فعالان اقتصادی حوزه‌های مرتبط با برجام نیست تا وضعیت اجرای برجام به طور دقیق و به روز ارزیابی شود.

این در حالی است که مجلس از هشتم شهریورماه تعطیل شده و فرصت بیشتری برای بازدید یا تشکیل جلسات ویژه فراهم شده است، اما به گفته حجت‌الاسلام ذوالنور، نمایندگان آنقدر درگیر حوزه‌های انتخابیه شده‌اند که حتی تلفن وی را هم جواب نمی‌دهند!

تاخیر در تشکیل جلسات کمیته هسته‌ای و برنامه بازدید از تاسیسات هسته‌ای در حالی رخ می‌دهد که دو گزارش‌ کمیسیون امنیت ملی از روند شش ماهه اجرای توافق هسته‌ای (برجام)، با تاخیرهای چندماهه به صحن مجلس ارائه و قرائت شد و آنطور که پیداست، گویا تاخیر در ارائه گزارش شش ماهه سوم هم کم نخواهد بود!

گزارش شش ماهه نخست اجرای برجام با سه ماه و نیم تاخیر و در تاریخ 9 آبان‌ماه سال گذشته در صحن مجلس قرائت شد و گزارش شش ماهه دوم نیز با بیش از هفت ماه تاخیر از موعد قانونی در تاریخ 7 شهریور امسال در صحن بهارستان خوانده شد؛ در پایان هر دو گزارش هم - بعد از ذکر موارد متعدد عهدشکنی آمریکا در اجرای برجام - صرفا به دولت توصیه شده است که قانون اقدام متقابل را اجرا کند!

اما هرچقدر این طرف در پیگیری روند اجرای برجام آهسته قدم برمی‌دارد، اما در عوض، طرف مقابل در نقض جسم و روح برجام کم نمی‌گذارد و حسابی از خجالت توافق هسته‌ای پر سر و صدای ایران و ۱+۵ در می‌آید!

از تحریم 11 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی در تاریخ 27 دی ماه 94 (یک روز بعد از آغاز اجرای برجام) گرفته تا تصویب قانون موسوم به «ویزا»، دستبرد دو میلیارد دلاری آمریکا به اموال ایران، امضای وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما، تلاش برای حفظ قانون محرومیت ایران از مبادله مالی با دلار، مصاره ۲.۸ میلیارد دلاری دارایی‌های ایران در فوریه 2016 توسط دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا به بهانه پرداخت خسارت به قربانیان تروریسم، تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران (آیسا یا داماتوی سابق) و تصویب و امضای قانون S۷۲۲ علیه ایران، روسیه و کره شمالی (معروف به سیاهچاله تحریم‌ها) مهمترین ضرباتی است که ایالات متحده آمریکا به جسم و روح برجام زده، هرچند دکتر عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام معتقد است «هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم»!

در مقابل تمام این اقدامات آمریکا، اما مجلس شورای اسلامی هم مانند دولت همچنان ترجیح می‌دهد نرم و آهسته قدم بردارد تا چینی نازک تنهایی برجام نشکند!

در آخرین تحرک مشکوک در مقابل برنامه هسته‌ای کشورمان، یوکیو آمانو هفته گذشته در جدیدترین گزارش خود - که اندکی پس از دیدار با نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل تهیه شده - اعلام کرده است که « آژانس بدون تفاوت قائل شدن میان مراکز نظامی و غیرنظامی ایران، به همه آنها دسترسی دارد»!

در جدیدترین اقدام نیز دوروز پیش وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای در پایگاه اطلاع رسانی خود، اعلام کرد که 2 شرکت و 7 فرد ایرانی را در لیست تحریم های این کشور قرار داده است. وزیر خزانه‌ داری آمریکا پس از اعمال این تحریم ها گفت: به اقدامات قاطعانه خود برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز ایران، همچون حمایت از نیروی قدس سپاه و افراط گرایان تروریست، خشونت‌ها در سوریه و حملات سایبری که با هدف بی ثبات کردن سیستم مالی آمریکا صورت می گیرد، ادامه خواهیم داد.

به موازات این اقدام تحریمی جدید، دونالد ترامپ رئیس جمهور خبرساز آمریکا هم گفته است که در برابر ایران بیکار نمی نشینیم و تا ماه اکتبر اقدامات لازم را انجام می دهیم.

حالا و در چنین شرایطی، تنها اقدام مجلس در این مدت، تصویب طرحی با عنوان «مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه» بوده است که در ایام تعطیلات تابستانی مجلس در مردادماه، در مرکز پژوهش‌ها - به ریاست کاظم جلالی - تهیه شد و بعد از تلاش‌های وصله و پینه‌ای در نهایت به تصویب رسید؛ طرحی که به گفته مرتضی صفاری نطنزی دیپلمات با سابقه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، « طرح‌هایی از این قبیل، عمدتاً شعاری و غیرتأثیرگذار است».

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.