| کد خبر: 146089 |

چالش های اساسی تهران

اعضای شورای پنجم شهر تهران با برشمردن اساسی ترین چالش های تهران معتقدند هم سوی شورا و شهرداری با دولت و مجلس نقطه قوت شهردار فعلی است.

تین نیوز

اعضای شورای پنجم شهر تهران با برشمردن اساسی ترین چالش های تهران معتقدند هم سوی شورا و شهرداری با دولت و مجلس نقطه قوت شهردار فعلی است.

به گزارش خبرنگار مهر ، در طول بیش از یک دهه اخیر، اختلافات عمدتا سیاسی دولت با شهرداری تهران سبب شده بود شاهد فاصله حداکثری میان آن ها باشیم و به جای فضای تعامل، آن چه مردم دائم شاهد آن بودند گفتگوی مدیران شهرداری مبنی بر طلب از دولت بود و انکار دولت از سوی دیگر. اما آن چه مسلم است اینکه در این میان مردم اصلی ترین قربانی این اختلافات سیاسی بودند. با روی کار آمدن طیف سیاسی مایل به دولت در شورای شهر تهران و انتخاب شهرداری همسوی دولت انتظار می‌رود که اختلافات رفع شده و همه تلاش خود را برای خدمت به شهر انجام دهند .

چندی پیش محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی با بیان اینکه آلودگی هوا مسئله اصلی و دغدغه مردم است و ضرورت توسعه سیستم حمل و نقل ریلی به عنوان یک سیستم کارآمدتاکید کرد اگر مجلس و دولت شهرداری تهران را همیاری نکنند، شکایت آنها را به نزد مقام معظم رهبری خواهد برد.

مهمترین چالش های تهران

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهمترین اولویت های شورا و شهرداری در دوره جدید گفت: خوشحالم که در حکم شهردار تهران، وزیر کشور سه محور مهم را که دغدغه منتخبین و اعضای شورای پنجم است لحاظ کرده است، ابتدا بحث انضباط مالی یعنی شفاف سازی و اتحاذ سیاست هایی است که از هر گونه فساد و رانت جلوگیری کند و این از اهداف اصلی ما در ورود به شورا بوده است.

وی افزود: شورا همه هم و غم خود را برای کمک به شهرداری در زمینه شفافیت مالی به کار خواهد بست و هر لایحه ای که در این زمینه به شورا بیاید تصویب می کند تا شهرداری بتواند این مهم را محقق کند و به دور از هر گونه فساد حرکت کند.

این عضو شورای پنجم شهر تهران افزود: به نظر ما همین که فرایند کارها را به سمع و نظر مردم برسانیم این یعنی شفاف سازی. یکی از حرف های ارزشمند نجفی در دفاع از برنامه هایش این بود که گفت من به محض اینکه وارد کار شوم تمام قراردادها را رسانه ای می کنم؛ این یعنی مردم در جریان باشند که چگونه قراردادها فراخوان داده شده است، چه پیمانکارانی شرکت کردند، چگونه انتخاب شدند و قیمت پیشنهادی چه میزان بوده است؟ در این صورت مردم نظارت می کنند و می شوند بازوی شورا و باعث می شوند خطا به حداقل برسد.

صداعظم نوری با اشاره به دغدغه دوم گفت: نکته دیگر کم کردن فاصله میان مناطق تهران است. همه مناطق از یک مقدار برخورداری بهره مند نیستند. از مرکز به بالا امکانات بیشتری دارند و شرایط بهترین در آن جا تعبیه شده است. مناطق شمالی درآمدزا هستند و مناطق جنوبی هزینه برند. باید برای تعادل میان آن ها برنامه ریزی کرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای پنجم ادامه داد: اگر می خواهیم در تهران اقدامی کنیم و مسائل توسعه ای را پیگیری نماییم باید فراگیر نگاه کنیم و زاویه نگاه ما فقط مختص یک نقطه خاص نباشد. اگر می خواهیم بارگذاری کنیم بر اساس طرح تفضیلی و برنامه جامعه باید این کارها را انجام دهیم. باید در نقاط مختلفی که کمتر مورد توجه است جاذبه هایی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی علاقه مند شود برای سرمایه گذاری و بتوانیم این مناطق را برخوردار کنیم. این موضوع غیر ممکن نیست اما باید ساز و کارش فراهم شود و شورا در کنار شهرداری است.

این عضو شورای شهر پنجم با اشاره به دغدغه سوم از مناسب سازی محیط شهری نام برد و افزود: بهره گیری از همه ظرفیت ها برای ایجاد محیط مناسب شهری موضوع مهم سوم است تا مردم در آن احساس امنیت و آرامش داشته باشند. باید سلامت جسم و روحشان در این محیط فراهم شود و این جزو ماموریت های اصلی تهران است. از زمان بلدیه مسئولان به دنبال این مسئله بوده اند. این کار جزو برنامه های شهردار تهران و شورا خواهد بود.

ابراهیم امینی دیگر عضو شورای پنجم نیز در گفتگویی با اشاره به این چالش ها گفت: شهر تهران از چالش‌های مختلفی رنج می‌برد. بحث مسائل زیست ‌محیطی و آلودگی هوا شهروندان تهرانی را رنج می‌ دهد. ترافیک بخش اعظم وقت شهروندان تهرانی را هدر می‌دهد و شهر تهران را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کرده است. این شهر اکنون یک شهر بی روح است، باید همچون کالبد یک موجود زنده در آن روحی وجود داشته باشد و روحی در آن دمیده شود.

نائب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بحث ‌های فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی نیز بخش بزرگ دیگری از چالش‌های پایتخت را تشکیل می ‌دهند. علاوه براین تهران محدودیت‌ های اداری قابل توجهی نیز دارد. مردم باید در طول روز برای انجام کارهای کوچک اداری به مرکز شهر بیایند، در حالی که همین مساله را می ‌توان در همان محله ‌ها حل‌ وفصل کرد. شفافیت مالی، مناسبات اقتصادی و قراردادهایی که در این کلانشهر منعقد می‌ شود، یکی دیگر از چالش ‌های این شهر است. شهرداری باید برای رفع این مساله تلاش زیادی انجام دهد تا به شیوه ‌ای مناسب پاسخگوی مطالبات مردم باشد .

امینی افزود: اولویت اول شورای شهر تهران در این دوره باید تعیین و ایجاد ساز وکار و قواعد کار و فعالیت در شوراها باشد. در غیر این صورت همان مسائل پیشین دوباره و به نوعی دیگری خود را نشان می ‌دهند. از این طریق، شوراها جایگاه واقعی خود را کسب خواهند کرد و می‌ توانند به عنوان یکی از ستون‌ های مردمسالاری، بازتاب ‌دهنده خواسته‌های مردم شریف ایران باشند .

باید از تعامل خوب شهرداری با دولت و مجلس بهره ببریم

زهرا صدراعظم نوری در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به راهکارهای برون رفت از چالش های فعلی تهران گفت: به نظر می آید با تعامل خوب با دولت و حاکمیت به دلیل هم سو بودن باید استفاده شود و این ظرفیت بسیار مهمی است. تجربه کاری شهردار در دولت و اینکه مشاور رئیس جمهور بوده بسیار حائز اهمیت است و ما باید از ظرفیت دولت و مجلس استفاده کنیم. باید در زمینه مسائل تهران چه در حوزه حمل و نقل، سوخت، محیط زیست و چه خود خودرو و... با تعامل با دولت به توافقی برسیم که دولت به کمک شهرداری بیاید.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر ادامه داد: ما باید در یک برنامه ای برویم به این سمت که خودروها استانداردتر باشد، سوخت با کیفیت بهتر باشد و یک تسهیلات و حمایت هایی از جانب دولت به شهرداری بشود که بتوانیم خودروهای فرسوده را از رده خارج و خودروهای جدید وارد کنیم تا از این طریق آلودگی را که یکی از مهمترین چالش های تهران است به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: به نظرم راهکارهایی مختلفی را می توانیم ببینیم؛ در بحث حمل و نقل عمومی و ریلی که تاکید ماست باید بتوانیم تجهزاتی را در این قسمت فراهم کنیم که ورود دولت را می طلبد از کمک بلاعوض تا وام های مناسب و تبصره ماده 13 درباره حمل و نقل عمومی و... تا شهردرای با افزایش واگن های مترو آن فاصله هدوی را به حداقل برساند. با افزایش واگن ها این عملی می شود و در این حوزه کارهای خوبی می شود انجام داد.

نوری ادامه داد: من تاکیدم تعامل با دولت و مجلس است و یکی از نقاط قوت شورای پنجم و شهرداری تهران همسویی با دولت و مجلس است و بسیاری از شکاف ها را می توانند حذف کنند.

امینی نائب رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: اگر آن طرز تفکری که بر رئیس‌ جمهور و دولت حاکم است بر شورا و شهرداری نیز حاکم باشد و این دو نهاد در کنار هم و همسو با یکدیگر فعالیت می‌کنند، مشکلات تهران با شتاب بیشتر حل و فصل خواهد شد و همین همسویی بخشی از چالش‌ های گذشته شهر تهران را رفع خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.