| کد خبر: 143543 |

بایدها و نبایدهای کابینه‌ روحانی

کابینه دولت دوازدهم انتخاب شد و اکنون وقت عمل به وعده‌ها و پیگیری مطالباتی است که مردم و صاحب‌نظران از دولت داشتند. روحانی در وزارتخانه‌های مختلف وزیران خود را انتخاب کرده و با معرفی وزرای نیرو و علوم، همکاران اقتصادی او نیز تکمیل می‌شوند. حبیب‌ا... بیطرف که وزیر نیروی مورد نظر روحانی بود، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد که اگر نمایندگان به بیطرف رأی اعتماد می‌دادند، ممکن بود وضعیت بهتری به وجود بیاید.

تین نیوز
کابینه دولت دوازدهم انتخاب شد و اکنون وقت عمل به وعده‌ها و پیگیری مطالباتی است که مردم و صاحب‌نظران از دولت داشتند. روحانی در وزارتخانه‌های مختلف وزیران خود را انتخاب کرده و با معرفی وزرای نیرو و علوم، همکاران اقتصادی او نیز تکمیل می‌شوند. حبیب‌ا... بیطرف که وزیر نیروی مورد نظر روحانی بود، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد که اگر نمایندگان به بیطرف رأی اعتماد می‌دادند، ممکن بود وضعیت بهتری به وجود بیاید.
آقای بیطرف یکی از قوی‌ترین وزیران بعد از انقلاب بوده است. او علاوه بر تحصیلات ممتازی که داشته، عملکرد مناسبی نیز در 8 سال وزارت خود در دولت اصلاحات به جا گذاشته است. وزارت نیرو اکنون نیازمند چهره‌ای مانند بیطرف است و آقای روحانی با معرفی چهره‌ای مانند او می‌تواند این خلأ را بپوشاند. وزیر اقتصاد و دارایی دولت، نخستین بار است که به‌عنوان وزیر انتخاب شده و از این حیث شناخت چندانی از او دردست نیست، اما بررسی کارنامه و عملکرد او در مدیریت گمرک، نشان می‌دهد که کرباسیان می‌تواند عملکرد موفقی را به نمایش بگذارد. او با استفاده از تکنولوژی اطلاعات، سیستم دقیقی را در گمرک راه‌اندازی کرد و با طراحی این سیستم مقابل بسیاری از فسادها ایستاد و شفاف‌سازی کرد.
او می‌تواند با استفاده از تجارب کشورهای توسعه‌یافته، سیستم مالیاتی کارآمدی را برای کشور طراحی کند. اگر ایران به‌دنبال حذف وابستگی بودجه دولت به نفت است، باید منبع اصلی درآمدهای دولت را به سمت مالیات ببرد. با توجه به اینکه یکی از بالاترین فرارهای مالیاتی در جهان به نام ایران است و کمتر از 50‌درصد بودجه جاری دولت از مالیات تامین می‌شود، به‌نظر می‌رسد که وزیر اقتصاد باید نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را به حدود 20‌درصد برساند.
با روش‌های مدرن، تکنولوژی اطلاعات و دوری‌جویی از روش‌های سنتی می‌توان به چنین مهمی دست یافت. وزیر صنعت جدید نیز جزو وزرای فهیم و مدبر است که می‌تواند با سیاست‌ها و عملکردهای خود گره‌گشای بخش صنعتی کشور باشد. آقای زنگنه دیگر وزیری است که با بخش اقتصادی کشور درگیر است؛ او نیز عملکردی روشن و قابل قبول از خود به جا گذاشته است. وزیر خارجه یکی دیگر از چهره‌های موثر در امر اقتصاد است.
ظریف قادر است در حوزه خارجی، راه تبادل اقتصادی را هموار سازد. در شرایط فعلی، مهم‌ترین هدفی که مخالفان ایران در سر دارند، دوری کشور از بهبود وضع اقتصادی و فروغلتیدن به فقر است. روش آنها نیز جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران است. امنیت و اقتصاد در کنار هم هستند و در یک ریل حرکت می‌کنند. با نگاهی مدرن به جهان قادریم پل‌های توسعه اقتصاد را احداث کنیم. بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری کشورهایی را انتخاب می‌کنند که ثبات اقتصادی، ثبات در سیاست خارجی و کارآمدی در نظام اداری داشته باشند.
به همین سبب، وزیر امور خارجه یک رکن توسعه اقتصادی کشور است. حضور وزرایی مانند ظریف، زنگنه، حجتی، شریعتمداری و کرباسیان اتفاق مثبتی است، اما به‌نظر نگارنده مجلس در عدم اعتماد به بیطرف همه جوانب را درنظر نگرفت و می‌توانست بهتر عمل کند. وزارت نیرو درگیر مشکلاتی است که آقای روحانی باید تلاش کند وزیری در حد و اندازه حبیب‌ا... بیطرف به مجلس معرفی کند.
علاوه بر تنظیم نظام مالیاتی، می‌توان اولویت‌های مهم دیگری را برای تیم اقتصادی جدید دولت قائل شد تا پیگیری شود. بخش جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند توجه ویژه است و با اصلاحات اداری می‌توان تلاش کرد که این حوزه فعال‌تر شود و با هماهنگی وزارت خارجه، اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی ایران به بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی منعکس و شرایط حضور سرمایه‌گذاران در کشور فراهم شود. انضباط اقتصادی در سیستم‌ بانکی فلج است و تیم اقتصادی دولت باید با دقت به این موضوع رسیدگی کند. اگر سیستم اقتصادی بانک‌ها اصلاح‌ شود، از بسیاری از فسادها جلوگیری می‌شود.

مهدی پازوکی-کارشناس امور اقتصادی

 

منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.