| کد خبر: 143470 |

حاشیه‌های از رای اعتماد به وزرا؛

از پیشنهاد وسوسه‌انگیز زنگنه تا زمزمه «من تو رو می‌خوام» در مجلس

رئیس دولت دوازدهم در سخنان پایانی‌اش برای دفاع از وزرای پیشنهادی، از پیشنهاد وسوسه‌انگیزی خبر داد که بیژن زنگنه به وی داده بود.

تین نیوز

 آخرین جلسه علنی مجلس برای بررسی برنامه ها و سوابق وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم، از صبح امروز در بهارستان تشکیل شد تا با دریافت دفاعیات دو وزیر باقیمانده و سخنان پایانی رئیس جمهور، کار رای اعتماد به وزرا انجام شود.

جلسه امروز صبح مجلس از ساعت ۸:۱۰ دقیقه شروع شد و وزرا هم به صورت پراکنده وارد صحن بهارستان شدند، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که معمولا همراه با وزرای پیشنهادی به مجلس می‌آمد، ساعت۸:۳۰ دقیقه وارد شد و پس از او نیز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم از ساعت ۸:۴۰ دقیقه آرام و آهسته از گوشه صحن وارد مجلس شد و در انتهای ردیف میهمانان نشست.

در جلسه امروز بعد از صحبت مخالفان و موافقان باقیمانده برای وزیر پیشنهادی نیرو، حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی در جایگاه قرار گرفت تا یکبار دیگر بخت خود را برای ورود به ساختمان مرکزی وزارت نیرو که هشت سال نفر اول آن بود، بیازماید؛ بیطرف در سخنانش از برنامه های مختلف برای مدیریت صنعت آب و برق کشور گفت و یک هشدار داد؛ اینکه «در آستانه ورود به بحران آب هستیم»!

این هشدار بیطرف وقتی پررنگ‌تر به نظر آمد که مرور اظهارات نمایندگان مخالف وی نشان می‌داد، آنها عمدتا از وضعیت اجرای پروژه های سدسازی در دوره وزارت بیطرف و تاثیرات سوء این پروژه ها در زمینه خشکسالی در برخی مناطق انتقاد دارند.

پس از سخنان بیطرف، نوبت به بررسی صلاحیت آخرین وزیر پیشنهادی دولت روحانی رسید؛ البته به استثنای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که گویا روحانی تمایل ندارد حالا حالاها او را به مجلس معرفی کند.

مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آخرین وزیری بود که صلاحیت او بررسی شد، اما درباره این وزیر پیشنهادی هم، با وجود اینکه هیچ نماینده ای برای مخالفت با او ثبت‌نام نکرده بود اما موافقان اصرار داشتند که صحبت کنند.

یکی از موافقان وی محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه بود که وقتی سخنانش بیش از حد طول کشد و با چندبار تذکر رئیس مجلس روبرو شد، لاریجانی گفت: «دفاع در وقت غصبی نتیجه معکوس می‌دهد»! این کنایه رئیس مجلس با خنده نمایندگان همراه شد. البته آقای رئیس که عجله داشت زودتر جلسه را جمع‌بندی کند تا کار رای‌گیری انجام شود، هنگام آغاز سخنان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: از قیافه آقای سلطانی فر معلوم است که خیلی خلاصه در ده دقیقه سخنانش را جمع می‌کند. اما سخنان سلطانی فر خیلی کوتاه نبود تا جایی که باعث شد رئیس جمهور هم در آغاز سخنانش با شوخی بگوید «آقای سلطانی‌فر حاضر نبود تریبون را رها کند».

ساعت ۱۰:۰۵ دقیقه حسن روحانی با همراهی معاون پارلمانی خود و جمعی از نمایندگان و همزمان با بلند شدن صدایی ممتد شاتر دوربین عکاسان خبری، وارد صحن بهارستان شد.

از ساعت ۱۰:۲۵ دقیقه و با دعوت رئیس مجلس، رئیس جمهور در جایگاه ناطقان قرار گرفت تا آخرین تلاش خود را برای دفاع از وزرای پیشنهادیش به کار گیرد.

رئیس دولت دوازدهم در سخنانش از اقتصاد و سیاست و فرهنگ تا ورزش سخن گفت و البته باز هم داستان «خزانه خالی در آغاز دولت یازدهم» را که وزرای دولت دهم بارها این داستان را به مناظره طلبیده‌اند، تکرار کرد؛ این بار درباره «صندوق های بازنشستگی» و البته به بهانه اینکه «شرایط سختی پیش رو داریم»!

البته سخنان رئیس جمهور خالی از کنایه و توهین به منتقدان برجام و منتقدان سکوت مقابل نقض برجام هم نبود؛ تا جایی که وقتی می خواست از محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای دفاع کند، گفت: «کسانی که مقابل آمریکا سر خم می‌کنند مدام هل می‌دهند که برجام بهم بخورد»! حالا معلوم نبود که رئیس جمهور به مخالفان معاند خارجی اشاره دارد یا منتقدان دلسوز داخلی.

روحانی در صحبت هایش از تیم 17 نفره ای گفت که نفر هجدهم به آن اضافه خواهد شد و در ادامه از پیشنهاد به قول خودش «وسوسه‌انگیز» زنگنه پرده برداشت؛ پیشنهادی که در آن زنگنه از روحانی خواسته بود تا به جای خودش یک فرد جوان برای وزارت نفت به مجلس معرفی شود و زنگنه در کنار این وزیر جوان، به عنوان «مشاور» باشد و وقتی روحانی پرسیده بود «آیا این جوان می‌تواند یکصد میلیارد دلار سرمایه برای صنعت نفت جذب کند؟» زنگنه به تردید افتاده بود.

نکته طنز و جالب توجه سخنان روحانی، تکرار دائم آهنگ «من تو رو می‌خوام» البته در قالبی متفاوت بود؛ «من زنگنه را می‌خواهم»، «من آخوندی را می‌خواهم»، «من وزیر اطلاعاتی می‌خواهم که ...».

رئیس دولت دوازدهم در صحبت هایش اشاره ای هم به سنگین شدن ساختار وزارتخانه های ادغام شده در دولت دهم کرد و از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم یاد کرد و مجددا به لایحه ای اشاره کرد که چندی قبل از طرف دولت به مجلس داده شده است تا وزارتخانه های ادغام شده به حالت سابق برگردند، اما لاریجانی اشتباه روحانی را به وی گوشزد کرد و گفت: «در لایحه شما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیامده است»؛ روحانی هم که به دنبال جمع و جور کردن ماجرا بود، پاسخ داد: «برخی نمایندگان شما به دنبال اضافه کردن یک ماده بودند و با ما نیز مشورت کردند».

در بخش های پایانی سخنان روحانی و هنگامی که درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت می کرد، گفت: «با آقای ربیعی صحبت کرده بودیم که یکی از شخصیت های صنعتی عهده‌دار شستا شود»، این صحبت روحانی باعث همهمه نمایندگان و فریاد اعتراض محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی شد و البته معلوم نشد او چه گفت. نماینده‌ای که این روزها خیلی تلاش کرد تا چند دقیقه ای برای مخالفت با ربیعی صحبت کند و اسناد تخلفات مدیریت این وزارتخانه را ارائه دهد، اما بنا به دلایلی که هیچ گاه معلوم نشد هیچ وقتی به وی داده نشد.

گویا رئیس جمهور هم احساس کرده بود که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دل خوشی از وزیر پیشنهادی و جوان فناوری ارتباطات و اطلاعات ندارند و به بهانه های مختلف سعی در تسویه حساب با محمدجواد آذری جهرمی دارند؛ این بار به بهانه امنیتی کردن فضای مجازی! به همین دلیل روحانی با بیان اینکه «امنیت و آزادی به صورت توامان با هم هستند»، یادآور شد که «آذری جهرمی در شورای عالی فضای مجازی از این دو مولفه با هم دفاع می‌کرده است».

روحانی در پایان صحبت هایش با خنده خطاب به مجلس گفت: «از شما رای قاطع می‌خواهیم؛ حالا بالای 200 رای هم باشد ما راضی هستیم تا امروز عصر هیات دولت کارش را با نشاط بیشتری شروع کند»، البته این بار هم تلاش کرد تا حاشیه ها را کنار نگذارد به همین دلیل باز هم داستان کنسرت را به عنوان مشکل اصلی جا انداخت آن هم در شرایطی که انتخابات تمام شده است.

رئیس دولت گفت: «وقتی که کنسرتی مجوز می‌گیرد تا اجرا شود، دیگر نباید بر روی او قفل زد؛ قفل زدن که کار ساده ای است، یک کلید بیاورید آن را باز کنید»، برخی نمایندگان هم فریاد زدند «با کلید شما».

ساعت ۱۱:۳۵ دقیقه سخنان روحانی تمام شد و در حالی که علی لاریجانی مدام به نمایندگان تذکر می داد تا بر روی صندلی هایشان مستقر شوند تا کارت های جمع‌آوری آراء به آنها داده شود، اما نمایندگان دور رئیس جمهور حلقه زده بودند و به همین خاطر، چند دقیقه ای مجلس معطل شد.

در نهایت در ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه و با اعلام تنفس 45 دقیقه ای برای شمارش آرا و بیرون کردن خبرنگاران از صحن، ختم جلسه اعلام شد تا آراء شمرده و اعلام شود.

اما اعلام نتیجه آراء هم جالب بود؛ گویا نمایندگان نخواسته بودند روی روحانی را زمین بیندازند و به همین خاطر، حسابی او را مدیون خودشان کردند. روحانی گفته بود «از شما رای قاطع می‌خواهیم؛ حالا بالای 200 رای هم باشد ما راضی هستیم»، نمیاندگان هم از میان 17 وزیر پیشنهادی، به 16 وزیر رای دادند و در بین این 16 نفر نیز، به 12 نفر رای بالای 200 تا دادند تا نشاط جلسه عصر امروز هیات دولت کم نشود. تنها «حبیب الله بیطرف» وزیر پیشنهادی نیرو بود که سدسازی‌های دو دهه پیش و تاثیرات زیست محیطی آن گریبانش را گرفت و نگذاشت رای کافی را بگیرد و دوباره راهی وزارت نیرو شود.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.