| کد خبر: 143294 |

بررسی صلاحیت ۳ وزیر در نوبت صبح

ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت درحالی از صبح امروز آغاز شد که مخالفان و موافقان سه وزیر پیشنهادی به بیان دیدگاه های خود پرداخته و هر سه وزیر نیز فرصت دفاع از خود پیدا کردند.

تین نیوز

ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت درحالی از صبح امروز آغاز شد که مخالفان و موافقان سه وزیر پیشنهادی به بیان دیدگاه های خود پرداخته و هر سه وزیر نیز فرصت دفاع از خود پیدا کردند.

ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم صبح امروز به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد.

در آغاز جلسه امروز، ادامه روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد نگاه مشخص است

سکینه الماسی، نماینده مردم عسلویه به عنوان دومین مخالف عباس آخوندی با بیان اینکه سه دلیل موفقیت کشورها در امر توسعه برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای است، افزود: این موضوع نقش فرابخشی در کشورها دارد اما بیشتر جابه جایی های مسافر و بار در کشور از طریق جاده ها انجام می شود و سهم بیش از ۱۶۰ میلیون نفری در جاده ها در جابه جایی مسافر در برابر سهم کمتر از ۲۰ میلیون نفری در بخش هوایی، دریایی، ریلی نشان می دهد که الگوی حمل و نقل به صورت جدی نیازمند تغییر است.

وی ادامه داد: سفرهای جاده ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر بوده و سبب آسیب جدی به تخریب محیط زیست می شود.

الماسی خطاب به آخوندی اظهار کرد: از اقدامات شما در توسعه کمی وکیفی راه آهن مطلع بوده اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل ونقل جاده ای نسبتی منطقی و علمی باشد.

وی با طرح این سوال که اولویت بندی توسعه خطوط آهن به استان ها و شهرهای کشور براساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است، افزود: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر ایمنی جابه جایی مسافر و کالا در کشور را ارتقاء داد و همچنین وابستگی حمل ونقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشمگیری کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه های کشور در جاده ها کشته می شوند و هزاران ایرانی در سوگ عزیزان خود می نشینند، ادامه داد: آیا می دانید به ازای هر یک از مسافرانی که کشته می شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می شود، آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک های جاده ای کشور شناسایی لازم را صورت داده و درباره خطرات آن مطالعه جامعی انجام داده است.

وی یادآور شد: آیا وزارت راه و شهرسازی نقشه ای از پراکندگی تراکم جاده ای، حوادث و سوانح جاده در دست دارد، به نظر می رسد که ضرورت دارد که نسبت به ساخت جاده ها متناسب با نیازسنجی ها و حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شود گرچه در سالیان گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای بوده ایم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته ایم.

آخوندی شجاعت لازم را برای اداره بخش راه و مسکن دارد

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ، میاندوآب و تکاب نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه مدل مدیریتی در کشور ما در حال حاضر راهبردی نیست و لذا به مدیران دارای مبانی فکری استراتژیک نیاز داریم، اظهار داشت: آقای آخوندی شجاعت لازم را برای اداره این وزارتخانه دارد و تاکنون هم از خودش کارآیی نشان داده است.

وی افزود: یکی از نقاط قوت وی، شکستن حبس شبکه ریلی در داخل کشور است؛ توجهی که به سمت افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق پیدا کرده‌اند؛ به همین دلیل است که فراتر از سرزمین عمل کنند تا سایه ایران بالای سر جهان باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در داخل نیز توسعه خطوط راه‌آهن از جمله خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد و اصفهان از این قبیل است.

محبی‌نیا با اشاره به تردد ۲۰ میلیون خودرو در سطح کشور اظهار داشت: در سال ۸۴ میزان تلفات جاده‌ای ۲۸ هزار نفر بوده است، اما در سال ۹۵ این میزان به ۱۵ هزار نفر رسیده است و این یعنی این حوزه مدیریت می‌شود و نفس می‌کشد.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم به توسعه این بخش کمک کنیم، فارغ از نگاه‌های سیاسی، به آخوندی رأی مثبت بدهیم.

معدل عملکرد آخوندی در سطح ملی موفقیت‌آمیز بوده است

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج نیز در موافقت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر قرار به فریاد زدن باشد، من مستحق‌تر هستم، چرا که استان کردستان از لحاظ شاخص‌های توسعه عقب است.

وی در عین حال افزود: اما وقتی معدل عملکرد آقای آخوندی را می‌گیریم، می‌بینیم در سطح ملی موفق بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چهار سال گذشته مجموع تخصیص اعتبار به وزارت راه و شهرسازی ۳۰ درصد بوده؛ اما در زمان مدیریت آقای آخوندی با بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی و غیردولتی، تلاش شده است تا کارها انجام شود.

علوی با اشاره به تعداد پروژه‌های اجرا شده در وزارت راه و شهرسازی در چهار سال اخیر گفت: ۲۵ پروژه ریلی، ۴۰ پروژه جاده‌ای و ۱۰ پروژه فرودگاهی از جمله اقدامات صورت گرفته در چهار سال اخیر بوده است.

وی آخوندی را یک نظریه‌پرداز در حوزه راه و شهرسازی خواند و تأکید کرد: به وی رأی بدهیم تا مشکلات این وزارتخانه معطل نماند.

آخوندی: جلوی فساد را گرفتم/مخالفتم با مسکن مهر را نشان دادم

آخوندی در جریان دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلس گفت: از ۱۳۲ نماینده ای که برای دفاع از من ثبت نام کردند تشکر می کنم برنامه عمل وزرا همان برنامه ششم است و در مجلس تصویب شده و وزارت باید تدابیر روشنی برای اجرای آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این جلسه در دو بخش مسکن و خودرو محوری سخنانی مطرح می کند، ادامه داد: بخش مسکن دست کاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است، تعداد خانوار موجود در ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانوار  و تعداد خانه های موجود ۲۵ میلیون واحد مسکونی است؛ یعنی بیش از خانوار خانه داریم و این به این معناست که باید اوضاع خوب باشد اما نیست.

آخوندی ادامه داد: آمار سال ۹۵ نشان می دهد ۲میلیون و ۵۸۷ خانه خالی داریم، در حالی که در سال ۹۰ تعداد خانه های خالی ۶۰۰ هزار خانه خالی بود یعنی در طول پنج سال ۲ میلیون اضافه شده است. همچنین آمار نشان می دهد ۲میلیون و ۱۰۰ هزار نفری وجود دارند که دو خانه دارند؛ بنابراین در مجموع این دو عدد،  ۴میلیون و ۲۰۰ هزار خانه بلااستفاده در کشور وجود دارد که ارزش آنها به ۴میلیون ۷۰۰ هزار دلار می رسد این رقم بیش از چهار برابر ارزش بازار بورس ایران  است.

در دولت قبل قیمت زمین۹ برابر و قیمت آپارتمان ۶ برابر شد

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در اواخر دولت قبل در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹برابر و آپارتمان ۶ برابر شد این در حالی است که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از مسکن بود. همچنین بیش از ۱۹ میلیون نفر بد مسکن داریم آیا مقایسه این دو با یکدیگر به معنی داشتن خانه برای بد مسکن هاست؟ در ایام تعطیلات نوروز با آقای جلالی در اتوبان حرکت می کردیم که  وی گفت همه آپارتمان های اطراف اتوبان تهران کرج یا خالی هستند یا در حال ساخته شدن برای اضافه شدن به خانه های خالی؛ تنها در منطقه یک تهران ۳۱هزار خانه خالی داریم همه اینها به معنی اتلاف منابع مالی است.

آخوندی با اشاره به دو قطبی شدن شمال و جنوب پایتخت گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در شمال تهران نسبت به جنوب پایتخت  ۳۱ برابر بیشتر است آیا این عدالت اجتماعی است. بانک مسکن تا بحال ۲۲ هزار میلیاردتومان یارانه از دولت در بخش مسکن مطالبه دارد آیا این روند می توانست ادامه داشته باشد؟ آیا این اتفاقی رخ داده یا نتیجه سوداگری در بازار است. آقای صادقی (یکی از نمایندگان مجلس) به من گفت برای جلوگیری از برج سازی چه کرده اید؟ پاسخ ما این است که ما جلوی شهرفروشی و تراکم فروشی را در سراسر کشور گرفتیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تورم مسکن حتی از تورم کشور هم کمتر است و قیمت مسکن هم رشد نکرده است گفت: علت آن است که جلوی فساد را گرفتیم من به تنهایی در وزارت راه و شهرسازی جلوی شهرفروشی گرفتم. آیا ادامه تورم ۵۰ درصد در مسکن قابل قبول بود؟ آیا تداوم این رشد برای ایران افتخار آفرین بود؟ من علاقه ندارم در این افتخار شریک باشم.

وی ادامه داد: در مسکن چهار گروه مسئله دارند، ۱- خانه اولی ها و جوانانی که آماده ازدواج هستند ۲- حاشیه نشین ها با بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت ۳- ساکنان بافت فرسوده با ۸میلیون نفر جمعیت و ۴- گروه های کم درآمد؛ آیا مسکن مهر پاسخ این چهار گروه را می داد؟ آیا برای اصلاح بافت فرسوده تهران در خانی آباد و جوادیه باید مسکن مهر را در پرند ساخت؟

تنها ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی فعال هستند

سپس نوبت به وزیر پیشنهادی صنعت محمد شریعتمداری رسید. شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان و بردسیر در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مخالفت من با وزیر پیشنهادی نه از سر جناح بازی بلکه به دلیل محقق شدن مجلس پرسشگر و دولت پاسخگو است و همچنین بر حسب وظایف نمایندگی که باید یک نماینده صدای رسای ملت باشد، با وزیر پیشنهادی مخالفت می کنم.

وی گفت: ضمن احترام به شخصیت آقای شریعتمداری مخالفت بنده با برنامه های ارائه شده از طرف شماست. همانطور که می دانید قرار است در سال ۱۴۰۴ ایران به اوج قله موفقیت و ترقی برسد و ما در منطقه دارای رتبه اول در زمینه های مختلف باشیم اما آیا با برنامه ای که شما ارائه کردید چنین چیزی محقق می شود؟

حسن پور تصریح کرد: پس از سه روز برنامه پیشنهادی شما موارد مشخص و جزیی در خصوص مشکلات موجود در حوزه وزارتخانه شما ندیدم چرا که بیشتر برنامه شما کلی گویی است و امروز باید ما بیشتر به جزییات بپردازیم نه کلیات.

وی ادامه داد: مساله دیگری که این وزارتخانه با آن رو به رو است مساله بانک هاست که باید یک هماهنگی و انسجام بین بانک مرکزی، وزارت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی در دولت باشد. بحث شهرک های صنعتی هم که کمتر از ۲۰ درصد آنها در حال فعالیت هستند از دیگر مشکلاتی است که در حوزه وزارتخانه آقای شریعتمداری مطرح است.

وی گفت: آیا وقت آن نرسیده است برای یک بار هم که شده بگوییم زمینی را به صورت رایگان در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهیم؟ تمام این مشکلاتی که گفتم هیچ کدام در راستای افزایش و حمایت از بحث تولید قرار ندارد و امیدوارم که وزیر پیشنهادی بتواند از پس رفع این مشکلات برآید.

مشغله سیاسی شریعتمداری موجب کم توجهی به مشکلات است

احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیروی حامی دولت است و تلاش بسیار زیادی برای تحقق مشی اعتدال انجام داده، گفت: کار ما نمایندگان همراه این است که با دقت از مسیر ایجاد شده مراقبت کنیم تا مبادا پس از طی ۴ سال به شکست منجر شود.

وی با بیان اینکه اولین آسیب مدیریتی شریعتمداری این است که رئیس ستاد روحانی بوده، ادامه داد: مشکل کشور بیکاری و فقر است که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه تخصصی است که بیشترین نقش را می تواند ایفا کند.این تهدید وجود دارد که درگیری شریعتمداری با مسئولیت سیاسی قبلی مقداری از وقت را گرفته و کمتر به مسئولیت اصلی پرداخته شود.

کیخا افزود: انتخاب و انتصاب مدیران تحت فشار گروه های سیاسی باعث می شود در تصمیم گیری ها دچار مشکل شده و عملا اهداف این بخش که رفع فقر و مشکل بیکاری است به فراموشی سپرده شود.

نماینده مردم زابل با اشاره به مشکلات وزیر قبلی در کم توجهی به امور بازرگانی و تجاری وزارت خانه، گفت: این نگرانی در خصوص آقای شریعتمداری بصورت برعکس وجود دارد که تجربه مدیریتی ایشان در امور بازرگانی سبب گردد که به امور صنعتی و معدنی توج کمتری شود.

وی خاطرنشان کرد: شریعتمداری در مسئولیت قبلی خود بعنوان معاون اجرایی رئیس جمهور، بر خلاف قانون که وظیفه نظارت بر واردات محصولات کشاورزی را به وزارت خانه جهاد کشاورزی واگذار شده، به این حوزه ورود کرده اند و موجبات اختلال در سیستم تنظیم بازار را فراهم نموده.

شریعتمداری ارتباط خوبی با جریان های سیاسی کشور دارد

علی ابراهیمی نماینده شازند در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۲، ۲۲.۵ درصد از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده و ۷ میلیون نفر در حوزه صنعت و معدن مشغول به کار هستند.

وی در تشریح سوابق شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ایشان در دوران سازندگی قائم مقام وزارت صنایع بودند علاوه بر این هشت سال نیز سابقه وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات را دارا می باشد.

ابراهیمی ادامه داد: علاوه بر این ایشان عضو شورای راهبردی و روابط خارجی جمهوری اسلامی با حکم مقام معظم رهبری بودند.

نماینده شازند ارتباطات شریعتمداری با جریانات سیاسی و مقامات موثر در نظام امری موثر در فعالیت وی در دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواند.

وی واگذاری ها طبق اصل ۴۴، ایجاد سازمان توسعه و تجارت و ادغام وزارتخانه ها را از اقدامات و برنامه های شریعتمداری خواند و گفت: آقای شریعتمداری همیشه برای برگزاری نمایشگاه ها پیشقدم بودند.

ابراهیمی مقاوم سازی تولید، رقابت پذیری، کیفی سازی و توجه به استانداردهای ملی و بین المللی را ازبرنامه های شریعتمداری خواند و گفت: آقای شریعتمداری در پیگیری طرح های کلان کشور اشراف کامل دارد و روحیه وی برای همکاری با افراد خبری موجب حمایت اهالی فن در حوزه صنعت برای همکاری با ایشان است.

وی اظهار داشت: آقای شریعتمداری در سال های اخیر که معاونت اجرایی را بر عهده داشتند زمینه ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور را فراهم کردند.

نماینده شازند بهبود سرمایه گذاری خارجی، بهبود فضای کسب و کار، جلوگیری از خام فروشی، توجه به محیط زیست، تلاش برای جلوگیری از فساد در حوزه صنعت و پیگیری برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را از مهمترین برنامه های شریعتمداری خواند.

شریعتمداری معتقد به اقتصادمقاومتی و برنامه ششم توسعه است

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک و کمیجان نیز در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به طور متفق‌القول از شریعتمداری حمایت می‌کنند.

وی افزود: شریعتمداری به انسجام تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارد و به اقتصاد مقاومتی معتقد است و توجه به سرمایه‌گذاری خارجی و برنامه‌ریزی برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های اوست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتقاد راسخ به برنامه ششم توسعه و تقویت واحدهای معدنی، از دیگر برنامه‌های مثبت شریعتمداری است.

مقدسی خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: انتظار نمایندگان مجلس از شما، ایجاد تحول اساسی در بخش صنعت، معدن و تجارت با استفاده از احکام برنامه ششم توسعه است.

وی همچنین خطاب به رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما با افتخار از شما حمایت کرده‌ایم و به شما رأی داده‌ایم و در چهار سال آینده هم تلاش می‌کنیم تا موانع کار وزرا را برطرف کنیم، اما چون قسم خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم باشیم، مو به مو بر اجرای وظایف وزرا و برنامه ششم توسعه نظارت می‌کنیم و اگر انحرافی ببینیم، به وظایف قانونی‌مان عمل می‌کنیم.

شریعتمداری انقلابی و متدین و مورد اعتماد نظام است

حسن بهرام نیا نماینده مردم نهاوند نیز در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه معجزه ای در کار نیست و علم با توکل و تدبیر فردا را می سازد، اظهار داشت: کشور امروز در شرایط بسیار خطیری قرار دارد.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای شریعتمداری فردی انقلابی، متدین، متخصص و با تجربه است که مورد اعتماد نظم و مقام معظم رهبری قرار دارد و از ابتدای انقلاب تا کنون مسئولیت های مختلفی داشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دو دوره فعالیت به عنوان وزیر بازرگانی و نیز ریاست حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری از جمله مسئولیت های آقای شریعتمداری است که نشانه توانمندی اوست.

بهرام نیا با بیان اینکه آقای شریعتمداری برای حوزه صنعت و معدن و تجارت برنامه دارد، خاطرنشان کرد: ایجاد ۵۹۰ هزار فرصت شغلی در دوران مسئولیت وزارت بازرگانی از جمله نقاط مثبت عملکرد آقای شریعتمداری بوده است.

وی افزود: این سابقه با توجه به تکلیف فعلی برنامه ششم توسعه برای ایجاد سالی یک میلیون فرصت شغلی اهمیت بیشتری می یابد.

شریعتمداری: مخالف افزایش یله و رهای ارز هستم/نرخ سود بانکی باید اصلاح شود

محمد شریعتمداری در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت  با اشاره به تدوین برنامه های اجرایی در ۱۳ سرفصل، گفت: تمامی برنامه های تدوینی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دوره آینده مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله سیاستهای اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه این سیاستها یک حلال و سند بالادستی است و بنابراین برنامه های رئیس جمهور و به خصوص برنامه ششم، با استفاده از این قانون تدوین شده است؛ به همین دلیل برنامه های اینجانب نیز مبتنی بر اندیشه تولیدمحوری رقابتی در کشور و حل مشکلات بر سر راه تولید رقابتی در ایران است.

وی با بیان اینکه با اتخاذ مشوق های حمایتی، شهرک های صنعتی در مناطق محروم را رونق می دهیم، تصریح کرد: ضمن اینکه اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی نیز با تکیه بر استفاده در شهرکها و نواحی صنعتی می تواند گام موثری باشد، ضمن اینکه ایران به لحاظ تنوع معدنی، جزو ده کشور برتر دنیا است ولی میزان برداشت ما از این معدود معدن شناسایی شده کمتر از ۰.۹ درصد است و باید سهم را برای معادن موجود با استفاده از ماشین آلات کارآمد اقدام کنیم.

به گفته شریعتمداری، در حوزه معدن برنامه های مفصلی داریم، ضمن اینکه باید به این توصیه مهم باید توجه کرد که مقصد را مشخص نمود، اما متاسفانه در صنعت و معدن از فقدان سند استراتژی توسعه صنعتی رنج می بریم؛ در حالیکه در زمان تصدی جهانگیری بر وزارت صنایع و معادن، استراتژی توسعه صنعتی تهیه شده ولی در سالهای بعد، این سند کنار گذاشته شد و به جای آن، سند توسعه صنعتی دیگری نوشته شد که نوع نگاه دیگری را دنبال می کرد که آن سند هم کنار گذاشته شد، اما امروز متاسفانه کشور فاقد سند مصوب، مدون و دارای وفاق ملی است که حتما یکی از مهمترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه به تهیه این سند است؛ اگرچه این سند موجود است، اما ویرایش می کنیم و آن را به یک میثاق ملی تبدیل خواهیم کرد.

شریعتمداری گفت: عدد ۱۶ هزار میلیارد تومان در مقابل ۲۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز بخش صنعت و معدن چیزی نیست ولی باید در مورد نرخ سود نظام بانکی نیز تصمیم گیری کرد، اعتقاد به اقتصاد آزاد به منظور یله و آزاد نیستم، ولی در بازار بین بانکی برای کاهش نرخ سود بانکی و سوق دادن آن به سمت نرخ تورم که اکنون زیر ده درصد است، حرکت کرد، تولید صنعت، معدن و تجارت با نرخ بهره ۲۵ درصدی قابلیت ادامه روند ندارد، بنابراین باید در سایه پرداخت تسهیلات بانکی به نرخ های نزدیک به نرخ تورم تولید را حمایت کرد.

وی گفت: اگر تقاضا در بازارهای خارجی ایجاد نشود، با یله و رها کردن نرخ ارز مخالفم، ولی تثبیت غیرعقلایی نرخ ارز بدون توجه به مابه االتفاوت نرخ داخلی و خارجی، قطعا صادرات کشور را با اختلال مواجه کرده و حمایت از واردات است، بنابراین باید این اصلاحات را انجام داد. اگر رای اعتماد نمایندگان را داشتم و در شورای پول و اعتبار حضور یابم، حتما روی این نرخ ارز مذاکره خواهم کرد.

شریعتمداری در بخش معدن گفت: مجموعه اکتشافات معدنی کشور هنوز در حد حداقل است، بنابراین باید اکتشاف را دقیق تر کرد و عمق آن را به ۴۰۰ متر افزایش داد، در این صورت حتما ۷ درصد از سرزمین ایران را که زیر پهنه های معدنی است، می توانیم به سه برابر افزایش داده؛ لذا اهتمام به توسعه معدنی را خواهم داشت، بنابراین شورای عالی معادن را همسو با شوراهای معدنی استانی تاسیس خواهم کرد.

وی افزود: صنعت ما امروز تمرکزگرا است و علت آن درون نگر بودن صنعتی است، درحالیکه این صنعت در حاشیه مرزها اجازه صدور به سایر دنیا خواهد داشت، پس نباید تمرکز آن را مورد تاکید قرار داد، عدم تمرکز، توسعه صادرات غیرنفتی و عدالت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

آقای روحانی شما به تفکر ۲۴ میلیونی خیلی بدهکار هستید

بعد از شریعتمداری بررسی صلاحیت عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت. قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند به عنوان مخالف سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در نطق خود گفت: داشتیم به هوای تازه سید رضا صالحی امیری عادت می کردیم که تغییری حاصل شد؛ و شد سید عباس صالح شریعتی معروف به صالحی. مردی از شهر مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع! و من به عنوان دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته ام که کِی می شود سهم هنرمندان بیشتر از قبری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا باشد!

وی در بخشی از سخنانش خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور، چینش کابینه حق مسلم شماست، اما یادم نمی رود که پیش از انتخابات، از حمایت تمام قد اصلاح طلبان برخوردار شدید. شما صد در صد به تفکر ۲۴ میلیونی خیلی بدهکار هستید. مردم به شما و شعارهایتان مقابل جریان حریف اعتماد کردند. مبادا دلزده شوند!

این نماینده اصلاح طلب در ادامه گفت: وزارت ارشاد حق مسلم هنرمندان و چهره های ماندگار و نخبگان هنر و ادب این مرز و بوم نیست؟ ربنای استاد تا کی باید شنیده نشود؟ آقای صالحی بیایید در مقام استاد حوزه و دانشگاه، تکلیف ما را برای یک بار در حلال و حرام های هنر و به ویژه موسیقی مشخص کنید! وزارت فرهنگ و هنر کی می خواهد از بازخوانی و سانسور بعد از مجوز هفت خوان رها شود؟ سرنوشت و وضعیت صاحب نفسان تئاتر و هنرمندان تا کی باید در سکوت بماند؟ آیا دست خطی له یا علیه کسی از شما دیده ایم؟ آمار کمی فیلم و کتاب به سادگی دستکاری می شود اما چند تا «کلنل» دیگر خاک می خورند و زخم هایی روح هنرمندان و نویسندگان را می خراشد؟

صالحی برنامه‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ندارد

خدیجه ربیعی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی ارتباط خوبی با علما دارند که ظرفیت خوبی برای تصدی این وزارتخانه است فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است با این شرایط حساسیت این وزارتخانه و وزیر مربوطه آن از سایر وزارتخانه ها بیشتر است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی در برنامه های پیشنهادی خیلی خوب به چالش ها اشاره کرده اما راهکارهای مناسب را اعلام نکردند که چگونه می تواند قانون را حاکم کنند. اشاره نکردید چگونه با دستگاه های فرهنگی همپوشانی خواهید داشت تا موجب موازی کاری در حوزه فرهنگ نشود.

وی گفت: در برنامه‌های پیشنهادی شما درخصوص سیاست های ابلاغی رهبری ۴۹ درصد خلا وجود دارد. شما در فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگی چه برنامه ای دارید.

ربیعی افزود: در حمایت از شرکت های تولید کننده محصولات فرهنگی و نظارت بر سازوکار آنها چه برنامه ای دارید؟

این نماینده مجلس تصریح کرد: با وجود تاکیدات رهبری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی شما هیچ برنامه ای برای مبارزه با مواد مخدر ارائه ندادید در حالی که مهمترین برنامه ها در این زمینه مربوط به وزارت فرهنگ است.

ربیعی گفت: درباره مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برنامه ای ندارید، با وجود اینکه شما متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه ارائه شده راهکاری برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به خصوص در روستاها ندارید.

صالحی از سابقه مدیریتی و اقتدار لازم برخوردار نیست

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: صالحی را از توانمندی، سابقه مدیریتی و اقتدار لازم برای اداره وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار نمی دانم.

وی با اشاره به ابهام موجود در مراجع تصمیم گیری فرهنگ و هنر، ادامه داد: در حوزه مطبوعات هنوز معلوم نیست ایجاد محدودیت برای یکی از شخصیت های جامعه در رسانه ها بر عهده چه کسی است.

صادقی ابهام در هزینه کرد بودجه های عمومی را یکی دیگر از معضلات عرصه فرهنگ بر شمرد و خاطرنشان کرد: دولت در قالب جدول ۱۷ زمینه را برای اعطای بودجه ها فرهنگی فراهم کرده اما هیچ نظارتی بر هزینه کرد آنها وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از این بودجه ها بجای مصرف در عرصه فرهنگ و هنر، در زمین خواری استفاده می شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی ساختاری در حوزه حمایتی و نظارتی است، گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی، ساز و کار مشخصی برای حل مشکلات ساختاری این وزارت خانه وجود ندارد. مهمترین وجه ناعادلانه بودن سیاست های حمایتی این است که مسئولین فکر می کنند ایران فقط تهران است در حالی که سنندج، زاهدان، بندرلنگه و مسجدسلیمان هم جزو ایران است.چرا رویداد های فرهنگی و جشنواره ها به سطح کشور گسترش داده نمی شود و همگی آنها فقط در تهران برگزار می شود.

صالحی روابط منحصر به فردی با علما دارد

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ سنگ بنای اعتلای جامعه است. برای اداره این حوزه نه تنها به یک مدیر، بلکه به فردی اهل فرهنگ و علم نیاز داریم.

وی ادامه داد: عرصه فرهنگ جز با گفتگو و مدارا قابل مدیریت نیست. نیاز به شخصیتی مثل دکتر صالحی داریم که روابط منحصر به فردی با علما و اهل فرهنگ دارد و می تواند پل ارتباطی بین اصحاب فرهنگ و علما باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: دکتر صالحی نشان داده که می تواند نقش واسط را بازی کند. گام نخست در برنامه ارائه شده از سوی ایشان تحول در وضعیت موجود، تعامل با نهادهای محلی و بهره گیری از بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: محور برنامه های فرهنگی دکتر صالحی بر مبنای استفاده از ظرفیت های استانی می باشد.

صالحی فرزند فرهنگ است‌ و حاشیه‌سازی نمی‌کند

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان و خنج در مجلس شورای اسلامی نیز

در موافقت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فرهنگی بوده، اما دستاوردهای این حوزه کمتر از حد انتظار بوده و سیاست‌زدگی مفرط بر شئون مختلف ما حاکم شده است.

وی با تأکید بر اینکه برای وزارت ارشاد نیازمند به فردی هستیم که از فضای سیاست‌زدگی دور باشد، گفت: دکتر سید عباس صالحی، فرزند فرهنگ است و سابقه حضور طولانی در صحنه‌های مختلف فرهنگ و حضور در مناصبی که سیاست‌های فرهنگی را تدوین می‌کند، از جمله ویژگی‌های وی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مشورت‌پذیری و انتساب به حوزه علمیه و اعتقاد به گفتگو را از دیگر ویژگی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: آقای صالحی در زمینه اختلافات فرهنگی هیچ‌گاه حاشیه‌سازی نمی‌کند.

صالحی می‌تواند نخ تسبیح عرصه فرهنگ باشد

سید علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه نیز  در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ اظهار داشت: فردی باید در وزارت ارشاد بگنجد که نخِ تسبیح عرصه فرهنگ باشد و آقای صالحی چنین ظرفیتی دارد.

وی افزود: زاویه فکری و مبانی فکری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مبتنی بر آموزه‌های اسلامی باشد نه سکولاریست، ارتجاع و وادادگی.

ادیانی در این رابطه تصریح کرد: ۱۰ سال سابقه تحصیل در دروس خارج فقه و اصول به همراه تحصیلات دانشگاهی تا دکتری کلام اسلامی در گرایش فلسفه دین از نقاط قوت صالحی است؛ کسی که مبانی دینی را نداند، نمی‌تواند درمانگر خوبی برای عرصه فرهنگ باشد.

صالحی: دوره مدیریت پشت درهای بسته تمام شده است/سرمایه ایران نفت نیست

سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی که پیش از ظهر امروز ارائه شد، با یادکرد از امام راحل و شهدای انقلاب و نیز تشکر از وزرای سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم اظهار داشت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی و قرار گرفتن در حلقه وصل شرق و غرب، مفاخر فرهنگی خود را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادلی فرهنگی جهان در تاریخ داشته است. ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده است و سهم به‌سزایی در تلطیف و شاعرانه کردن جهان داشته است. فرهنگ ایرانی ذات و هویت ایران است.

وی افزود: جامعه ایرانی با دین مداری و توحید مداری و معنویت و اخلاق گرایی هزاران سال زیسته و با حضور اسلام این شعله در ایران پرفروغ‌تر شده است. مهر اهل بیت(ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است و تار و پود ایران را اهل بیت(ع) فرا گرفته است.

صالحی از فرهنگ و هنر وادب ، دین مداری و توحید و مهر و معرفت اهل بیت(ع) به عنوان سه راس فرهنگ ایرانی یاد کرد و گفت: همه ادیان و اقوام با این سه ضلع پیوند دارند و هر برنامه اجتماعی برای ایران اگر با این سه ضلع نسبت نداشته باشند ابتر و ناکارآمد و معلق هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه فرهنگی دولت دوازدهم نیز از این نگاه برخوردار است که با این سه ضلع ارتباط داشته باشد گفت: در دولت قبل موضوعاتی چون گسترش اعتبارسازی میان اصحاب فرهنگ و هنر و دولت و وزارت، گسترش کمی و کیفی پاره‌ای محصولات فرهنگی، بهبود نسبی اقتصاد هنر و تقویت نهادهای صنفی و شفافیت در حمایت‌ها رخ داد.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: من اعتقاد عمیقی به چهار اصل اساسی دین و نظام اسلامی و انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق دارم و اینها چهار اصل مبنایی مدیریت در وزارت ارشاد است. در کنار آن شفافیت در همه مراحل تصمیم گیری و اجرا را نیز در برنامه کاری‌ خود قرار داده ام. بر این باورم که دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم تمام  شده و به همین دلیل معتقد به مشارکت جدی و همه جانبه با اصحاب فرهنگ هستم.

اکنون  بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در جریان است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.