| کد خبر: 143271 |

نماینده‌ای که سهم سادات را داد/ ترافیک برای حمایت از وزیر عصبانی

جلسه علنی امروز مجلس هم با حاشیه‌های نسبتا پر رنگ‌تر از متن همراه بود؛ از جمله اهتمام یک نماینده برای پرداخت سهم سادات!

تین نیوز

جلسه علنی امروز مجلس هم با حاشیه‌های نسبتا پر رنگ‌تر از متن همراه بود؛ از جمله اهتمام یک نماینده برای پرداخت سهم سادات!

 چهارمین روز جلسات علنی بهارستان برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی امروز در حالی در ساعت ۸:۱۰ صبح شروع شد که ۸۲ نماینده غایب بودند و جلسه تنها با حضور ۲۰۸ نماینده آغاز شد.

با ورود وزرا به صحن مجلس که همراه با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت، کار بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی و پر سر و صدای راه و شهرسازی آغاز شد.

جلسه امروز مجلس و اظهارات مخالفان و موافقان باز هم شاهد رفتار نمایندگانی بود که مانند هفته گذشته راهنمای چپ را می‌زدند و به راست می‌پیچیدند؛ البته با کمی تفاوت.

از جمله سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان و جم که در مخالفت با آخوندی صحبت می‌کرد، بخش‌ عمده‌ای از صحبت‌های خود را به بیان مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌اش و ظرفیت‌های معطل مانده آن کرد که همین مسئله باعث اعتراض نمایندگان و تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس شد که این نماینده در موضوع صحبت کند؛ همچنین جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ و میاندوآب که علاقه زیادی به بازی با الفاظ و مقدمه‌چینی‌های خاص دارد، وقتی برای موافقت با آخوندی صحبت خود را آغاز کرد، از فرصت استفاده کرد و با اسم آوردن از امثال زنگنه و نعمت‌زاده گفت که من به آنان گفتم تجربه‌هایتان را با خودتان نبرید!

همین مسئله دوباره باعث اعتراض نمایندگان و تذکر آنان برای صحبت کردن در دستور شد.

نکته عجیب سخنان محبی‌نیا برخی عبارات خاصی بود که به کار می‌برد؛ وی گفت می‌گویند دو، سه نفر را بیندازید تا حرمت مجلس حفظ شود؛ اگر ۱۸ نفر در حد و اندازه چمران هستند، چرا رأی ندهیم و اگر ۱۸ نفر باباشاه هستند، چرا رأی بدهیم!؟

جلسه امروز مجلس هم باز شاهد تذکر چند نماینده درباره اصل ۱۴۲ قانون اساسی و لزوم اعلام اموال و دارایی وزرای پیشنهادی بود. از جمله اینها احمد بیگدلی نماینده خرمدره و ابهر بود که گفت: وقتی می‌شنویم وزیری ۷۰۰ میلیارد تومان اموال و دارایی دارد و نمی‌دانیم این اموال از کجاست، چگونه باید رأی بدهیم؟

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سخنانش را در جلسه امروز در حالی آغاز کرد که علاوه بر سلام به نمایندگان و اعضای دولت، به خبرنگاران هم سلام داد؛ آخوندی که سابقه رفتارهایش در مواجهه با سؤالات خبرنگاران از جمله گرفتن میکروفن خبرنگار و برخورد تند با او از یاد نرفته است، گویا حواسش بود که این جلسه پخش زنده می‌شود و بد نیست که از خبرنگاران هم نامی ببرد!

نکته جالب جلسه دفاعیه امروز، ترافیک ۱۳۲ نماینده‌ای بودند که برای دفاع از آخوندی ثبت‌نام کرده بودند و آخوندی برای یاد کردن از این آمار، از آنها تشکر کرد.

وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی از پیامک‌هایی گفت که احتمالاً نظام مهندسی این روزها زیاد برای نمایندگان می‌فرستد؛ وی ادعا کرد علت این مسئله امضافروشی‌هایی است که آنها می‌کنند و وعده داد که این وضعیت را ساماندهی می‌کنم.

یکی دیگر از جلوه‌های حاشیه‌ای جلسه علنی امروز، تذکر محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا در مجلس بود که با گلایه از رسانه‌ها و رسانه ملی که بی‌نظمی نمایندگان را در جلسات رأی اعتماد به نمایش می‌گذارند، گفت: اینها تصور می‌کنند که انگار نمایندگان در حال زد و بند و لابی هستند که مدام در حال رفت و آمد در صحن هستند؛ فردی که این مطالب را می‌نویسد انگار رئیس چند مجلس در جهان بوده است!

لاریجانی هم که معمولاً در جلسات انرژی زیادی برای نظم دادن به نمایندگان و دعوت آنها به رأی دادن می‌کند، گفت: نمایندگان بیشتر بر سر صندلی‌هایشان باشند؛ آقای رئیس البته برای آنکه دل این نماینده را هم به دست بیاورد، یادآور شد که رفت و آمد و زد و بند در صحن مجلس طبیعی است.

در میان مخالفت‌ها و موافقت‌های امروز نمایندگان با وزرای پیشنهادی، نکته‌ای که احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مخالفت با شریعتمداری گزینه‌ پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و گفت بیش از سایر نکات جالب توجه و قابل تأمل بود؛ وی با اشاره به سابقه ریاست شریعتمداری بر ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات اخیر، از بیم سیاسی‌کاری در چینش مدیران در حوزه صنعت و معدن سخن گفت.

البته محمدرضا نعمت‌زاده وزیر فعلی و رو به پایان صنعت، معدن و تجارت هم در انتخابات دوره قبل، رئیس ستاد حسن روحانی بود و گویا این رسم دولت روحانی است که رؤسای ستاد به وزارت صنعت بروند.

در جلسه علنی امروز صحبت‌های ساختارشکنانه قاسم میرزایی نکو نماینده اصلاح طلب دماوند و فیروزکوه برای خبرنگاران برجستگی داشت که با کلیدواژه‌هایی همچون «جانباز اصلاحات» و «حصر» و ... سعی می‌کرد به بهانه مخالفت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خط خبری روزنامه‌های اصلاح‌طلب و نیز تحرکات نمایندگان فراکسیون امید مجلس برای حمایت دوباره از سران فتنه ۸۸ را جا بیندازد.

این مسئله وقتی بیشتر خودنمایی کرد که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب و تندروی تهران نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد صحبت کرد و با طرح سؤالاتی عنوان کرد: آیا وزیر پیشنهادی توان پاسخگویی در قبال ممنوع‌التصویری یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه در حوزه مطبوعات را دارد؟

وی همچنین این ادعا را مطرح کرد که برخی بودجه‌های فرهنگی جدول شماره ۱۷، صرف زمین‌خواری در شمال کشور می‌شود!

البته این نماینده پر سر و صدا و حاشیه‌ای مجلس هم به بهانه اهمیت تنوع فرهنگی در کشور و با بیان این جمله که «ایران فقط تهران نیست»، به تنوع فرهنگی در شهرهای سنندج، زاهدان و بندرلنگه اشاره کرد؛ حالا معلوم نبود که چرا این نماینده به سیاق بسیاری از همفکرانش، به شهرهای سنی‌نشین اشاره کرده و بر روی شکاف‌های مذهبی و قومی دست می‌گذارد!

نکته طنز جلسه علنی امروز عبارتی بود که جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در هنگام موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار برد؛ وی که بخشی از وقتش را به سیدعلی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه داده بود، در پایان سخنانش برای اینکه ادامه سخن را به این نماینده «سید» بسپارد، اشاره کرد که باید سهم سادات را بدهد و این سخنش باعث خنده نمایندگان شد.

تفاوت جلسه علنی امروز با جلسات اخیر، نظم نسبتاً بیشتر نمایندگان و حضور منظم‌تر آنها بر سر صندلی‌هایشان بود؛ گویا فشارهای مردمی و پخش زنده جلسات بررسی صلاحیت وزرا، کار خودش را کرده و حالا معلوم نیست که چرا محمد حسن‌نژاد نماینده مرند از این مسئله گلایه کرده بود.

در پایان جلسه علنی امروز و پیش از اعلام ختم جلسه، نایب رئیس اول مجلس یادآور شد که در جلسه تجلیل از نمایندگان آزاده، از احمد مازنی نماینده تهران و زندانی سیاسی قبل از انقلاب تقدیر نشده و از وی خواست تا به جایگاه بیاید و لوح تقدیرش را بگیرد؛ مازنی نماینده سلفی‌بگیر با موگرینی و توجیه‌کننده منش سلفی‌گیری نیز به جایگاه رفت و لوحش را دریافت کرد.

در پایان جلسه وقتی پزشکیان به قول خودش در ساعت ۱۳:۰۵ اعلام تنفس کرد، یکی از نمایندگان بلند فریاد زد «نفس عمیق بکشید»!

به این ترتیب نمایندگان رفتند که تا ساعت ۱۴:۳۰ نفس عمیق بکشند و از بعدازظهر، بررسی صلاحیت وزرای حسن روحانی از سر بگیرند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.