| کد خبر: 142951 |

غیب‌گویی یک نماینده/ بازار داغ «رای اعتمادهای معانقه‌ای» در مجلس

پیش‌بینی قاطع یک نماینده درباره اینکه همه وزیران رای می‌آورند باعث واکنش طنز رئیس مجلس به سخنان وی شد.

تین نیوز

پیش‌بینی قاطع یک نماینده درباره اینکه همه وزیران رای می‌آورند باعث واکنش طنز رئیس مجلس به سخنان وی شد.

جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس که سومین نشست نمایندگان برای بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی حسن روحانی بود، مثل جلسات قبل با حاشیه‌های غیرقابل چشم‌پوشی همراه شد.

ساعت ۸:۲۰ صبح بود که بخش قابل توجهی از وزیران پیشنهادی همراه با اسحاق جهانگیری معاون اول و نامزد پوششی حسن روحانی وارد صحن علنی مجلس شدند و ورود آن همزمان شد با بلند شدن صدای شاتر دوربین عکاسان خبری؛ از این لحظه تا حدود ساعت ۸:۴۵ ورود وزرا به تدریج ادامه داشت تا اینکه تقریباً همه آنها بر صندلی‌های ردیف جلوی مجلس که البته این روزها ناقص است، مستقر شده‌اند.

نخستین وزیری که صلاحیت او در جلسه امروز بررسی شد، سید محمود علوی وزیر اطلاعات بود. در میان مخالفان و موافقان وزیر فعلی و پیشنهادی اطلاعات، مخالفت علی مطهری نماینده مردم تهران و نایب رئیس دوم مجلس با وی بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و حتی شاخک‌های خبرنگاران را حساس کرد.

مطهری که مواضع هر چند هفته یکبارش درباره رفع حصر سران فتنه ۸۸، خط ثابت رسانه‌های اصلاح‌طلب است، در بیان دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت اطلاعات به ضرورت دفاع از حقوق مجلس و مردم اشاره کرد و از نقص ساختاری در وزارت اطلاعات سخن گفت که به عقده وی، باعث تداخل وظایف دستگاه‌های امنیتی می‌شود.

نایب رئیس دوم و سیاسی مجلس با این جمله آب پاکی را روی دست وزیر اطلاعات ریخت که «علوی در چهار سال گذشته مَرد میدان نبود».

همزمان با این بخش از صحبت‌های علی مطهری و اشاره وی به آنچه دخالت در وظایف وزارت اطلاعات توسط دستگاه‌های امنیتی دیگر می‌خواند، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی از انتهای صحن مجلس راه افتاد تا اینکه به جایگاه هیأت رئیسه و کنار صندلی رئیس رسید و مشغول صحبت با علی لاریجانی و پس از وی، سید امیرحسین‌ قاضی‌زاده هاشمی شد؛ شاید کریمی قدوسی داشت نسبت به سخنان مطهری به شوهرخواهر وی (لاریجانی) اعتراض می‌کرد و شاهد آن هم حرکات دست لاریجانی بود که داشت پاسخ کریمی قدوسی را می‌داد.

از جمله نکات قابل توجه در جلسات علنی دیروز و امروز مجلس و بررسی صلاحیت وزرا، برخوردهای نسبتاً جدی و تند لاریجانی به موازات شوخی‌ها و مطایبه‌های او بود که نسبت به قبل، این برخوردهای تند بیشتر شده است؛ از جمله هنگامی که احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه به علاءالدین بروجردی که در موافقت با علوی صحبت می‌کرد، تذکر داد که وقت وی تمام شده و بخشی از وقتش را به نماینده دیگری اختصاص داده، لاریجانی خیلی جدی به امیرآبادی گفت: شما دخالت نکنید!

وزیر اطلاعات هم در صحبت‌های خود به نکات مختلفی اشاره کرد و از تعابیر و تشبیهات گوناگون استفاده کرد؛ از جمله فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران را به گنجشک‌هایی تشبیه کرد که بر شاخه یک درخت نشسته‌اند و شلیک به یکی از آنها، باعث پریدن همگی آنها می‌شود؛ در عین حال علوی تلاش کرد تا این نکته را جا بیندازد که در عین اینکه بر مفاسد چشم‌پوشی نمی‌شود اما امنیت سرمایه‌گذاری نیز باید فراهم شود.

نکته جالب توجه جلسات علنی دیروز و امروز مجلس، حضور دائم برخی نمایندگان و چهره‌های تکراری در صندلی‌های جلوی ردیف جلوی صحن مجلس بود که تلاش می‌کردند تا در کنار وزرا بنشینند و با آنها خوش و بش کنند؛ شاید این نمایندگان ترجیح می‌دهند با قرار گرفتن در قاب دوربین خبرنگاران و دوربین پخش زنده صدا و سیما بیشتر شناخته شوند.

پس از علوی، نوبت به مسعود کرباسیان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت اقتصاد رسید، نخستین مخالف وی ولی ملکی نماینده مشکین‌شهر بود که در سخنانش این حرف را از قلم نینداخت و گفت: من که می‌دانم همه وزرا رأی خواهند آورد، بی‌خوابی هم شما را اذیت کرده، اما اینها را می‌گویم که در تاریخ ثبت شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به قضاوت قطعی این نماینده با خنده گفت: شما از کجا می‌دانید؟ مگر شما رجال‌الغیب هستید؟

فریده اولادقباد نماینده تهران یکی دیگر از نمایندگانی بود که امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کرد؛ او در میانه صحبت‌هایش خطاب به وزرا گفت: از مسیر حیاط و تالار آفتاب که وارد صحن مجلس می‌شوید، از کنار مقبره هفت شهید گمنام عبور می‌کنید، بیایید همه هم‌قسم شویم برای تحقق آرمان‌های این شهیدان.

اما نکته جالب در نطق فریده اولادقباد، فراموشی وی نسبت به قولی بود که به همکارش داده بود؛ با این توضیح که هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد اولادقباد هفت دقیقه از وقت ۱۵ دقیقه‌ای خود را به معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر داده تا او نیز در موافقت با کرباسیان صحبت کند، اما صحبت‌های اولادقباد آنقدر طول کشید تا به دقایق پایانی نزدیک شد و با وجود اینکه فاطمه ذوالقدر نماینده تهران کنار گوش وی به او یادآوری کرد اما انگار متوجه نبود.

حتی قدم زدن معصومه آقاپور در مقابل جایگاه ناطقان و نشان دادن عدد ۳ با دست که نشان‌دهنده سه دقیقه پایانی هم بود هم باعث نشد که اولادقباد متوجه وعده‌اش شود و تا پایان وقتش استفاده کرد.

علی لاریجانی هم با تشکر از وی با خنده گفت: دو، سه ثانیه از وقت شما باقی‌مانده، می‌خواهید این را به ایشان بدهید.

البته اولادقباد پس از پایین آمدن و در شرایطی که گویا تازه متوجه شده بود، کنار آقاپور و چند نماینده زن دیگر رفت و با آنها مشغول به صحبت شد.

در جلسات علنی دیروز و امروز مجلس مطابق معمول جلسات دیگر، رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی و معاونین آنها البته به صورت کم و بیش میان صندلی نمایندگان اتفاق می‌افتاد؛ نکته‌ای که خلاف آئین‌نامه است و هیأت رئیسه موظف است تذکر دهد، اما این ماجرا به قدری عادی شده بود که محمدجواد آذری جهرمی گزینه ۳۶ ساله رئیس‌جمهور برای وزارت ارتباطات به انتهای صحن و جایگاه مجاور عکاسان آمده بود و با چند نماینده مشغول صحبت شد و همین باعث شد تا عکاسان به وی هجوم بیاورند و از وی بخواهند تا در مقابل گلدان‌ها بایستد تا از او عکس بگیرند.

اما مسعود کرباسیان رئیس کل فعلی گمرک و وزیر پیشنهادی اقتصاد هم در سخنانش از همراهی خود با بانک مرکزی گفت و تأکید کرد که در کنار بانک مرکزی خواهیم بود.

وی این را هم گفت که ۱۳ سال عضو شورای عالی بانک‌ها بوده و زیر و بم مشکلات بانکی را می‌داند و همه تلاشش را برای حل مشکل بانک‌ها به کار خواهد بست؛ گویا کرباسیان می‌دانست که اختلافات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باعث شد تا طیب‌نیا با وجود سبقه و سابقه بالای علمی و دانشگاهی و رأی بالای اعتماد در چهار سال قبل، حالا از قطار دولت پیاده شود.

البته کرباسیان از بردن وزارت اقتصاد به اتاق شیشه‌ای هم سخن گفت و علت آن را شفاف‌تر کردن این حوزه توصیف کرد.

یکی دیگر از نکات جذاب و در عین حال عجیب در جریان نطق‌های وزرای پیشنهادی، هجوم آوردن جمعی از نمایندگان به سمت آنها پس از سخنان‌شان آن هم برای روبوسی و معانقه است که گویا می‌خواهند با این معانقه‌های اولیه، به صورت غیرمستقیم قول رأی اعتماد را به فرد بدهند.

خستگی و فشار کاری جلسات دیروز صبح و عصر مجلس که تا ساعت ۱۹:۳۰ طول کشید، باعث شد تا وقتی امروز علی لاریجانی نظر نمایندگان را برای تشکیل جلسه نوبت سوم پس از نماز مغرب و عشاء جویا شود، هم نمایندگان با فریادهای «دو ـ دو» مخالفت خود را اعلام کنند و هم خبرنگاران و عکاسان با نشان دادن عدد ۲ به نمایندگان، به آنها پیغام دهند که اهالی خبر هم تحمل جلسه شب را ندارند؛ رأی نیاوردن این پیشنهاد باعث شد تا علی لاریجانی با تکرار عبارت «بدجوری رأی نیاورد»، منتفی شدن این تصمیم را اعلام کند.

در میان سخنان وزرای پیشنهادی و مخالفان و موافقان آنها، بازار تذکرهای آئین‌نامه‌ای هم همچنان داغ است؛ از جمله تذکر علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب تهران که به طفره رفتن وزیر پیشنهادی ارتباطات از پاسخ دادن سؤال مکتوب یک نماینده در جلسه دیروز عصر انتقاد کرد و به صورت هشدارگونه‌ای گفت وزرا اگر فکر نکنند که اگر به سؤالی رأی ندهند، این برایشان رأی جمع می‌کند؛ اتفاقاً این کار ضد رأی است.

نخستین موافق برنامه‌های وزیر فعلی و پیشنهادی امور خارجه، رضازاده نماینده کازرون بوده که هنوز صحنه تلاش وی در جمع سلفی‌بگیران با موگرینی در یاد رسانه‌ها و مردم است؛ رضازاده تلاش کرد تا سخنانش را با گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم محسن حججی آغاز کند، اما به اشتباه او را «شهید حجتی» خواند و آن را اصلاح هم نکرد!

پس از این وی تلاش کرد تا با ارائه فهرست سیاهی از اقدامات دولت قبل، مقدمه را برای دفاع از ظریف فراهم کند.

یکی از مخالفان محمدجواد ظریف در جلسه رأی اعتماد، سید محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر بود که با لحن مخصوص خودش، به بیان اشکالات عملکردی وی پرداخت؛ ابطحی در میان سخنانش به تغییر شرایط جهان و روی کار آمدن هیأت حاکمه جدید در آمریکا اشاره کرد و از ضرورت تغییر در تیم دیپلماسی کشورمان برای پیام دادن به طرف مقابل گفت و تصریح کرد: اگر من جای آقای روحانی بودم، تیم دیپلماسی را عوض می‌کردم تا طرف مقابل بفهمد که دیگر ظریف با لبخندها و قدم‌زدنش‌هایش نیست و مثلاً ابطحی آمده است؛ این جمله ابطحی باعث بلند شدن خنده نمایندگان، اعضای هیأت رئیسه و وزرای پیشنهادی شد و خود او هم با لحن طنز گفت: البته من که عددی نیستم.

وی پس از اتمام سخنانش و پایین آمدن از جایگاه، به سراغ ظریف رفت و با وی روبوسی و احوال‌پرسی کرد.

از جمله نکات دیگر حاشیه‌های جلسه امروز بررسی صلاحیت وزرا، حضور علی ربیعی وزیر در مرز خطر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بین صندلی‌های نمایندگان در بخشی از مجلس و صحبت کردن او با تک‌تک نمایندگان بود؛ این مسئله نشان می‌داد که شاید ربیعی به طور جدی احساس خطر کرده است که با یکایک نمایندگان مشغول صحبت شده است.

نکته جالب توجه در جلسه امروز خاطره‌ای بود که زهرا ساعی در موافقت با وزیر امور خارجه از قول سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات نقل کرد و گفت: آقای میرزاده تعریف می‌کرد که وقتی دو ماه قبل در سفر به ژاپن مشغول دیدار با نخست‌وزیر این کشور بوده‌اند، وقتی نخست‌وزیر متوجه پیروزی آقای روحانی در انتخابات شده، ایستاده و کف زده است.

نکته تلخ و قابل تأمل جلسه علنی صبح امروز، فریاد اعتراضی نماینده خرمشهر در میان صحبت‌های محمدجواد ظریف بود که برای اعتراض به عملکرد ظریف از عبارات نادرستی استفاده کرد و همین باعث شد که حتی بسیاری از نمایندگان منتقد تیم دیپلماسی از جمله حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای سراغ وی بروند و او را توصیه به آرامش کنند.

شلوغی‌های قسمت جلوی جایگاه و ردیف میهمانان گاهی‌اوقات آنقدر زیاد می‌شد و یا می‌شود که حسن زمانی مشاور رئیس‌ مجلس گاهی‌اوقات نقش نظم‌دهی به نمایندگان و راهنمای آنها به سمت صندلی‌هایشان را بر عهده می‌گرفت.

ردیف صندلی‌های میهمانان پس از اتمام سخنان ظریف کم‌کم خلوت شد و حاضران به تدریج جلسه را از ساعت ۱۲:۴۵ ترک کردند تا شاید نفسی تازه کنند و آماده جلسه نوبت عصر شوند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.