| کد خبر: 142813 |

کابینه جوان و کارامد نشد

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت: تحول لازم در تیم جدید پیشنهادی اقتصادی دولت ایجاد نشد بنابراین امیدوار نیستم هماهنگی لازم میان آنها انجام شود.

تین نیوز

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت: تحول لازم در تیم جدید پیشنهادی اقتصادی دولت ایجاد نشد بنابراین امیدوار نیستم هماهنگی لازم میان آنها انجام شود.

 حمیدرضا فولادگر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی رئیس جمهور در نقد برنامه های دولت گفت: در برنامه جدید دولت دوازدهم به محورهای مهمی اشاره شده و ارزیابی ما این است که شاید مجموعه هیئت وزیران و برخی از معاونان و مسئولانی که به صورت انتصابی منصوب می شوند جامعیت و شرایط لازم را برای اجرای تحول اقتصادی مد نظر دولت نداشته باشند.

وی اضافه کرد: به رغم قول رئیس جمهور مبنی بر جوان تر و کارآمدتر کردن تیم اقتصادی دولت، این موضوع و تحول، خیلی به چشم نمی خورد.

فولادگر با اشاره به اینکه بیشتر برنامه های سال 1392 دولت خوب بود، افزود: اما اکنون دولت باید برنامه سال 1392 را مبنا قرار دهد و آن هایی که ناتمام مانده را تمام کند اما برنامه ای که رئیس جمهور برای دولت دوازدهم ارائه کرد بیشتر گزارش کاری و اهداف کلی بود. 

 

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی ادامه داد: دولت دوگانه تورم و رکود، دوگانه ثبات و اصلاح ساختار و نقدینگی را نتوانست حل کند.

فولادگر گفت: زمانی که دولت یازدهم تشکیل شد میزان نقدینگی حدود 500 هزار تومان بود اما اکنون به هزار و 200 هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی بیش از 2 و نیم برابر شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر حتی حدود 30 درصد آن به سمت تولید هدایت شود خوب است اما این گونه نیست و مشکلات تولید کننده ها همچنان باقی است.

فولادگر گفت: سرفصل های برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم با اسناد بالادستی تقریباً همسویی و انطباق دارد اما این برنامه جامع نیست و باید جزئیات عملیاتی برنامه در آن مشخص شده باشد.

وی افزود: تحول لازم در تیم جدید پیشنهادی اقتصادی دولت ایجاد نشد بنابراین امیدوار نیستم هماهنگی لازم میان آنها انجام شود.

فولادگر ادامه داد: حمایت از اقتصاد دانش بنیان، حمایت از تولید داخل، جلوگیری از واردات بی رویه و مبارزه با قاچاق کالا در ذیل سیاست های اقتصاد مقاومتی است و معتقدیم این موضوع باید در برنامه پررنگتر می بود.

وی با اشاره به اینکه  فضای کسب و کار و اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق های بازنشستگی و ساختار بودجه ای دولت و محیط زیست از چالش های اصلی کشور ماست، افزود:  آیا کابینه پیشنهادی توان حل این ابرچالش ها را دارد؟ دولت باید در انتخاب کابینه دقت بیشتری می کرد و قوی ترین ها را انتخاب می کرد.

 

بهروز نعمتی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه به عنوان موافق کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت: از ویژگی های بارز افرادی که به عنوان کابینه معرفی شدند پاکدستی و تعهد آن هاست و اکثرا از نیروهای انقلابی که از اوایل انقلاب زحمت کشیدند و متخصص و با تجربه استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه تسلط وزرا بر وزارتخانه ها مهم است، افزود:  9 نفر از وزرای پیشنهادی دولت از افرادی هستند که پیش از این در دولت قبل و دولت های گذشته کار کردند و بقیه هم عموما مسئولیت معاونت های درجه اول وزارتخانه ها را بر عهده داشتند.

نعمتی با اشاره به اینکه اعتدال گرایی از شعارهای رئیس جمهور بوده است، افزود: در مجموعه کابینه، اعتدال را به صورت نسبی می توان دید و هماهنگی که بین ارکان دولت به وجود آمده به نسبت دوره قبل بهتر است.

وی همچنین کارآمدی نیروها و استفاده از نسل جوان را از دیگر ویژگی های کابینه پیشنهادی رئیس جمهور برشمرد و اضافه کرد: ممکن است به دولت امتیاز 100 را ندهیم اما امتیاز قبولی را می گیرد.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات ادامه داد: ثبات نرخ ارز، کاهش تورم 46 درصدی، افزایش نرخ رشد اقتصادی از منفی 6 و 8 دهم به حدود مثبت 12 درصد از اقدامات مثبت و بارز دولت قبل بود.

نعمتی درباره جوان گرایی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور هم گفت: اینکه دولت این جرات و جسارت را داشت که نیروی دهه شصتی را به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کند گام بسیار بزرگی است زیرا حلقه مدیریتی کشور محدود شده بود و با بازشدن فضای کار برای دهه شصتی ها این رویه تغییر می کند.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات گفت: در تیم اقتصادی کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم همخوانی و هماهنگی وجود دارد.

بهروز نعمتی در ادامه با بیان اینکه صنعت نفت نمی تواند از موضوعات اقتصادی کشور جدا باشد، گفت: برنامه پنج ساله ششم توسعه و بودجه سالانه با توافق دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی افزود: باید تیم اقتصادی لیدر داشته باشد تا پازل های مختلفی که به صورت خودمختار کار خود را انجام می دهند کنار هم قرار گیرند و هماهنگی میان آنها انجام شود.

نعمتی اضافه کرد: شاید یکی از عللی که آقای طیب نیا مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی را نپذیرفت یا دعوت به کار نشد این ناهماهنگی ها بود.

وی با بیان اینکه در وزرای جدید پیشنهادی دولت دوازدهم هماهنگی ایجاد خواهد شد، گفت:  در حوزه سلامت هم اختلافاتی میان وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود داشت و این موضوع باید بدون تعارف حل شود.

نعمتی با بیان اینکه باید به مسائل واقع بینانه نگاه کنیم، گفت: پیش از دولت یازدهم همواره گرفتار اعتراضات و اعتصابات کارگری برای صندوق های بازنشستگی بودیم اما در طول این چهار سال رویه تغییر کرد.

وی افزود: دولت یازدهم بیش از 11 میلیون نفر از افراد ضعیف، مظلوم و حاشیه نشین را بیمه کرد و این کار بزرگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بود.

نعمتی گفت: وزرای پیشنهادی دولت همواره از فیلترهای نظارتی نظام عبور کرده اند و متعلق به این نظام هستند.

وی افزود: این دولت برایند مردم است و آقای روحانی رئیس جمهور همه مردم است بنابراین باید علاوه بر نقد، زحمات و موفقیت های دولت هم دیده شود.

 

قاسم احمدی لاشکی یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه به عنوان موافق کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت: قوانین فرادستی ما مشخص است و معاونت نظارت مجلس به تفکیک برنامه همه وزرای پیشنهادی و انطباق و همسویی آن را بررسی و اعلام کرده است که هیچکدام از برنامه های پیشنهادی دولت دوازدهم با اسناد بالادستی و اهداف کلی مغایر نیست.

وی گفت: توانمند سازی دولت برای ارائه خدمت بهتر، سیاست های اصلاح نظام مالیاتی، پولی و ارزی، اصلاح نظام مالی، اصلاح بازار ارزی و اصلاح صندوق های بازنشستگی از بسته هایی است که دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی در نظر گرفته است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت این موضوعات را به جزء بحث کرده است و آن را مطابق با برنامه پنجساله ششم توسعه تدوین کرده است.

حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: تیم اقتصادی ازجمله بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت برنامه و بودجه در هیچ دولتی فرمانده واحد نداشته و جزیره ای عمل کرده و این ضعف دولت ها بوده است.

وی افزود: از طرفی بخشی فکر کردن مدیران مشکلاتی را ایجاد کرده است و آمایشی فکر نمی کنند و ضرر آن را مردم می بینند.

کامران با بیان اینکه حاکم باید بر خود سخت بگیرد تا اقتصاد مقاومتی رخ دهد، گفت: مزاج اشرافی گری هم وجود دارد و حکومتی های ما در خرجکردهای خود صرفه جویی نمی کنند.

وی افزود: ما نتوانستیم جلوی اشرافی گری را بگیریم و این موضوع رشد کرده است.

کامران گفت: در مناطق آزاد برای واردات کالاها مالیاتی گرفته نمی شود در حالی که این تفکر صحیح نیست.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.