| کد خبر: 139040 |

تأکید کمیسیون عمران مجلس بر ضرورت توسعه بنادر هرمزگان

اعضای کمیسیون عمران مجلس از دو بندر شهید رجایی و شهید باهنر بازدید کردند و از نزدیک در جریان مشکلات این بنادر قرار گرفتند.

تین نیوز

اعضای کمیسیون عمران مجلس از دو بندر شهید رجایی و شهید باهنر بازدید کردند و از نزدیک در جریان مشکلات این بنادر قرار گرفتند.

هیئتی از کمیسیون عمران مجلس به استان هرمزگان سفر کرده و در جریان این سفر از بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر بازدید کردند که در ادامه سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به استان هرمزگان نشستی در سازمان بنادر و دریانوردی استان با حضور ریاست این سازمان برگزار شد.

کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با توجه به بنادر

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر ضرورت توسعه کشور گفت: یکی از دغدغه‌های کمیسیون عمران مجلس بحث توسعه بنادر و توجه به اقتصاد دریا است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم با جدیت موضوع اقتصاد دریا محور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین کمیسیون عمران مجلس در تعاملی مشترک پیگیری شود، افزود: ما بر اساس برنامه چشم‌انداز قرار بود در حوزه‌های مختلف قدرت اول منطقه باشیم اما متأسفانه طبق گزارش‌های واصله رتبه بدی در میان کشورهای منطقه داریم.

وی با تأکید بر اینکه سهم بندر شهید رجایی با قابلیت‌های بالایی که دارد از صادرات و واردات خیلی کم است، تصریح کرد: کشور ما با توجه به اینکه بیش از 5 هزار کیلومتر ساحل دارد اما نتوانسته در امور مرتبط با دریا و اقتصاد دریا محور موفق عمل کند.

رضایی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در رشد صنایع مرتبط با دریا گفت: بسیاری از کشورهای دنیا با کمترین دسترسی به آب، اقتصاد خود را بر پایه دریا متکی کردند اما متأسفانه در کشور ما شهرهایی که در حاشیه دریا وجود دارد با شرایط بد اقتصادی مواجه هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه متأسفانه در بسیاری از شاخص‌های اقتصاد رتبه‌های آخر منطقه هستیم، افزود: عدم توجه به جذب سرمایه‌های خارجی، رشد اقتصادی را در کشور ما کند کرده است.

وی با تأکید بر اینکه باید در بحث مسائل اقتصادی به تغییر رویکردها توجه کنیم، تصریح کرد: دولت دوازدهم و کابینه آن باید توجه ویژه‌ای به مباحث اقتصادی داشته باشند.

رضایی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور باید بهبود فضای سرمایه‌گذاری در کشور رخ دهد از این‌رو لازم است تجدیدنظری در سیاست‌های مرتبط با جذب سرمایه انجام شود.

وی با بیان اینکه توجه به دیپلماسی اقتصادی در بهبود شرایط کشور لازم است، گفت: انتخاب سفرا باید با نگاه به تخصص سیاسی و اقتصادی توأمان آن‌ها صورت بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بحث اقتصاد دریا محور و نگاه به توسعه دریا و بنادر در برنامه ششم توسعه موردتوجه نمایندگان بوده است، تصریح کرد: ما در برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده‌ایم تا قانون تسریع تخلیه بارگیری کشتی‌ها صورت گیرد که این مصوبه در راستای تجاری‌سازی بنادر و کمک به افزایش ترانزیت بوده است.

رضایی با اشاره به بررسی موضوع اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده در کمیسیون تخصصی مجلس به‌ویژه کمیسیون عمران گفت: ما در این لایحه نیز واردات تجهیزات دریایی را مشمول معافیت‌های مالیاتی کرده‌ایم زیرا اعتقادداریم که باید از ظرفیت دریا استفاده شود تا به‌ این‌ترتیب اقتصاد کشور نجات پیدا کند.

وی با تأکید بر ضرورت کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته به‌خوبی توانسته‌اند از درآمدهای مختلف، اقتصادی پویا داشته باشند ما نیز باید با توجه به چشم‌اندازهای موجود، اقتصادی درخور را برای کشور رقم بزنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تعامل مثبت و سازنده سازمان بنادر در کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدواریم در فضای تعاملی بتوانیم گام‌های خوبی برای توسعه بنادر کشور برداریم.

ایران بهترین موقعیت استراتژیک را از حیث بهره‌برداری از بنادر دارد

در ادامه نشست محمدرضا ملکشاهی عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه متأسفانه تاکنون هیچ جایگاه ویژه‌ای برای بحث بنادر قائل نبوده‌ایم، گفت: سهم درآمدهای نفتی از بودجه کشور خیلی بالا بوده و ما باید این سهم را با استفاده از سایر درآمدها همچون بنادر کاهش دهیم.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با استفاده از درآمد بنادر می‌توانیم یک کشور را اداره کنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران در مسیر کریدور شمال به جنوب بیشترین موقعیت استراتژیک را دارد می‌توانیم با استفاده از این شرایط بیشترین ارزآوری را برای کشور تضمین کنیم.

وی با انتقاد از اینکه هنوز اهمیت سواحل مکران برای مسئولان جا نیفتاده است، گفت: باید کمیته بنادر و دریانوردی کمیسیون عمران بیش‌ازپیش به موضوع سواحل و دریانوردی توجه کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه کمیسیون عمران باید بیش‌ازپیش به موضوع سواحل و دریانوردی توجه کند، گفت: این کمیسیون بیشتر درگیر حوزه‌های عمرانی بوده و از دریانوردی غافل شده است.

وی ادامه داد: لازم است وزارتی در حوزه بنادر و دریانوردی داشته باشیم زیرا حوزه بنادر می‌تواند اشتغال زیادی در کشور ایجاد کند.

استفاده از سرمایه‌های خارجی برای توسعه بنادر لازم است

یوناتن بت کلیا عضو دیگر کمیسیون عمران در این جلسه با تأکید بر اینکه متأسفانه باوجود سواحل در کشور سهم ما در عرصه بین‌المللی تنها 6 درصد است، گفت: همه کشورهای پیشرفته از ظرفیت‌های اندک خود در راستای رشد اقتصادی بهره برده‌اند اما ما نتوانستیم از ظرفیت‌های کلان خود استفاده کنیم.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های کشورهای خارجی استفاده کنیم، افزود: سرمایه‌های خارجی می‌تواند به توسعه بنادر در ایران کمک کند.

وی ادامه داد: متأسفانه قوانین زیادی مصوب می‌شود اما ضعف نظارت‌ها، اجرای آن‌ها را با وقفه مواجه می‌کند ازاین‌رو در حوزه بنادر نیز چنین ضعف‌هایی عامل اصلی عقب‌ماندگی است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید مسائل و مشکلات حوزه بنادر و دریانوردی در صحن مجلس و همچنین کمیسیون‌های تخصصی آن مطرح شود تا تمام نمایندگان نسبت به‌ضرورت توسعه اقتصاد دریا محور واقف شوند.

ضرورت تغییر نگاه‌ها به حوزه اقتصاد دریا

شهرام کوسه غراوی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس در این جلسه با بیان اینکه نگاه ما به بنادر و دریانوردی نباید دولتی باشد، گفت: متأسفانه در حال حاضر بیش از 85 درصد اعتبارات کشور صرف امور جاری می‌شود ازاین‌رو نباید انتظار رشد بنادر با اعتبارات دولتی را داشت.

نماینده مردم مینودشت، کلاله و گالیکش در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید تفکر خصوصی‌سازی در کشور رواج یابد، افزود: واگذاری سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی می‌تواند عامل رشد این سازمان باشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید در تصویب قوانین محتاط‌تر عمل کنیم تا قوانین کارآمدی به کمک اقتصاد کشور بیاید.

باید رتبه ایران در حوزه بندرداری ارتقاء یابد

در ادامه این نشست علیم یارمحمدی با تأکید بر ضرورت توجه به سواحل گفت: متأسفانه به ظرفیت‌های سواحل و بنادر در کشور توجه نشده است و رتبه ما در منطقه و بین کشورهای اروپایی بسیار پایین است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید بخش خصوصی و سرمایه‌های خارجی به کمک توسعه بنادر و سواحل بیاید، افزود: باید با رفع ضعف‌ها بتوانیم بنادر را به عرصه ارزآوری نزدیک کنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید بسترها برای توسعه بنادر فراهم‌شده و رفع تنگناها در دستور کار قرار بگیرد.

رشد بنادر اقتصاد کشور را از تنگنا خارج می‌کند

مجید کیان پور عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس در این جلسه با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: ما در حوزه بودجه‌های عمرانی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم از این‌رو باید از سرمایه‌های خارجی و بخش خصوصی استفاده کنیم تا بتوانیم جایگاه بهتری بین کشورهای دنیا داشته باشیم.

نماینده مردم دروود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت قطع وابستگی به نفت افزود: استفاده از توان سواحل و بنادر می‌تواند درآمدزایی خوبی برای کشور داشته و اقتصادی پویا برای ما رقم بزند.

وی ادامه داد: باید بحث مشکلات بانکی با کشورهای خارجی هرچه سریع‌تر رفع شود تا گشایش LC برای توسعه بنادر صورت بگیرد.

کیان پور بر ضرورت محافظت سواحل و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تأکید کرد و گفت: باید سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز به‌ضرورت توسعه بنادر واقف شوند تا حرکت جدی در این رابطه صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید طرح پیچیده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های بنادر تهیه شود زیرا تنها راه برون‌رفت از شرایط موجود توجه به بنادر است.

غفلت از درآمدهای بنادر کشور اقتصاد را دچار مشکل می‌کند

حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران در این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به بنادر و اقتصاد دریا محور گفت: توجه به حوزه دریا می‌تواند ما را از درآمدهای نفتی خلاص کند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بندر شهید رجایی به‌عنوان فاز منطقه می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی داشته باشد، افزود: سرمایه‌گذاری و حمایت دولتی از توسعه بنادر بازدهی خوبی برای کشور خواهد داشت.

هاشمی تختی رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تعامل خوبی فی‌مابین اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و سازمان بنادر وجود دارد، بازدید دوره‌ای از زیرساخت‌های ایجادشده در بنادر کشور در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار دارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: این سفر برای ایجاد درک مشترکی بین نمایندگان در خصوص ضرورت توسعه بنادر برگزار شد که خوشبختانه با صحبت‌های نمایندگان این مهم حاصل‌شده است.

نقش سازمان بنادر در مسئولیت آب راه‌های حاکمیتی و بین‌المللی بسیار مهم است

در ادامه نشست سعید نژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نقش سازمان بنادر در مسئولیت آب راه‌های حاکمیتی و بین‌المللی بر اساس کنوانسیون‌ها نقشی بی‌بدیل و بسیار مهم است و این سازمان در 37 کنوانسیون بین‌المللی عضویت دارد.

وی در پایان گفت: انتخاب بندر شهید رجایی در اولین سفر اعضای محترم کمیسیون عمران به بنادر کشور به لحاظ اهمیت این بندر در بحث ترانزیت، ترانشیپ و قرار گرفتن در یکی از نقاط استراتژیک دنیا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.