| کد خبر: 136790 |

◄ یک پیشنهاد جدید؛ تشکیل سازمان مسکن و شهرسازی بدون ایجاد یک وزارتخانه

با همین ساختار و تغییر نام وزارت راه و شهرسازی به وزارت حمل‌ونقل و ایجاد سازمان جدیدی همانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای تحت عنوان سازمان مسکن و شهرسازی بدون ایجاد یک وزارتخانه جدید می‌توان چاره‌گشای وضعیت موجود در جهت کوچک سازی دولت بود.

تین نیوز

 چندی پیش یادداشتی به قلم محمد سیدی مَرغکی پژوهشگر در مهندسی راه و ترابری درباره لایحه انتزاع وزارت راه و شهرسازی منتشر شد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: ...به نظر نگارنده حوزه حمل‌ونقل فراتر از تصور ما بزرگ است. حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی که خود هر کدام چندین زیرمجموعه دارند نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های انسانی و مالی بسیار دقیقی دارند. مباحثی چون حمل‌ونقل مالتی مودال(چندوجهی) نیز که امروز در جهان و ایران مطرح هستند ارتباط این مُدهای حمل‌و‌نقلی را تنگاتنگ می‌کند. تمام این مدهای حمل‌و‌نقلی باید آنچنان هماهنگ و دقیق کار کنند که بتوان یک حمل و نقل پایدار را رقم زد.

 پیشنهاد می شود در صورت تصویب این لایحه و اجرایی شدن آن به جای وزارت راه و ترابری نام آن وزارت حمل‌و‌نقل باشد. دلایلی بر این پیشنهاد وجود دارد. یک آنکه در مفهوم لغوی واژه راه، جاده را در ذهن تداعی می‌کند و این وزارتخانه تنها وزارت جاده‌سازی نیست. ثانیا حمل‌و‌نقل عبارتی کلی‌تر و تخصصی‌تر است که نشان از اهمیت تمام مُدهای سفر برای این وزارتخانه دارد. ثالثا در اکثر کشورهای دنیا وزارت حمل و نقل( Transportation ministry) وجود دارد نه وزارت راه و ترابری. آلمان و آمریکا ازمواردی هستند که می‌توان نام برد. در آخر در کتب و استانداردهای معتبر هم عمدتا آمارها و تحلیل‌ها مبتنی بر دپارتمان‌ها یا وزارتخانه‌های حمل‌و‌نقل هستند.

نتیجه گیری

هر تصمیمی که در مورد این وزاتخانه گرفته می شود باید مبتنی بر بررسی‌های کارشناسی، دقیق و همه جانبه باشد. حمل‌ونقل و مسکن هر دو تاثیری فراگیر بر توسعه پایدار هر کشوری دارند. پیشنهاد می‌شود این تصمیم مبتنی بر نظرسنجی از کارشناسان، مدیران اجرایی و ستادی و اساتید دانشگاه باشد و فایده به هزینه آن به دقت موشکافی شود.»

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ تعدادی از کاربران پیام‌هایی ارسال کردند  که در ادامه می‌خوانید.

عبدالناصر دهواری کارشناس راهداری در پیامی که به تین نیوز ارسال کرده، آورده است: ادغام وزارتخانه‌های مذکور از اول هم یک کار غیرکارشناسی بود.

وی افزوده است: در طرح ادغام خیلی از مدیران با تجربه حذف شدند که این عمل نوعی بی‌احترامی به آنها بود و بسیاری موارد دیگر که در این مجال نمی‌گنجد. 

یکی دیگر از کاربران هم در پیام خود عنوان کرده است: باید توجه شود با همین ساختار و تغییر نام وزارت راه و شهرسازی به وزارت حمل‌ونقل و ایجاد سازمان جدیدی همانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای تحت عنوان سازمان مسکن و شهرسازی بدون ایجاد یک وزارتخانه جدید می‌توان چاره‌گشای وضعیت موجود در جهت کوچک سازی دولت بود.

وی تاکید کرده است: مگر این‌که بخواهیم تفکرات کارشناسی را حذف و صرفا مسایل را از دیدگاه سیاسی و اشتغال‌زایی برای همفکران خودمان حل کرده و یک وزارتخانه جدید با کلی تشکیلات با افزایش هزینه‌ها ایجاد نماییم.

کاربر دیگری نیز در پیام مربوط به خبر دیگری آورده است: من به‌عنوان یک کارشناسی که بیش از 30 سال در بدنه وزارت خدمت می‌نمایم در خواست می‌کنم نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرح وظایف حوزه مسکن را مطالعه نمایند تا ملاحظه کنند آیا اصلا توجیهی دارد که یک وزارتخانه برای این تشکیلات کوچک ایجاد نمایند؟

وی افزوده است: پیشنهاد می‌شود سازمانی با ادغام بنیاد مسکن و حوزه شهرسازی ایجاد شود تا از تحمیل هزینه‌های زیاد به دولت  جلوگیری گردد.

 

محمد سیدی مرغکی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرزاد 0 0

    باسلام و احترام؛ از نظر اينجانب كه از كارشناسان بدنه مجموعه راه و شهرسازي هستم با گذشت 6 سال از ادغام مسكن و شهرسازي و راه و ترابري و تحليل عملكرد مربوطه، نتيجه اين بوده كه اخيراً باتوجه به مكشلات عديده مديريتي و ناكارآمدي ناشي از ادغام، مجموعه عملياتي راهداري از مسكن و شهرسازي منفك گرديده است و تحت عنوان راهداري و حمل و نقل جاده اي فعاليت مي نمايد. و راه و شهرسازي كنوني همان مسكن و شهرسازي سابق بعلاوه قسمت محدودي از راهسازي سابق مي باشد. بنابراين گذشت 6 سال نشان داده است كه تفكيك لازمه مديريت بهينه اين وزارتخانه مي باشد. دلايل و مباحث گسترده تري نيز در اثبات اين مدعا وجود دارد كه در اين مقال نميگنجد.