◄ وجود وزارتخانههای تخصصی، تا رسیدن به توسعه لازم است
مدیرکل دفترحملونقل درون شهری سازمان شهرداریها نه تنها تجزیه وزارت راه و شهرسازی را اشتباه میداند بلکه معتقد است باید مانند کشورهای همسان پیشرو با الحاق وزارت ارتباطات و سازمان توسعه تجارت و دفتر آمایش سرزمین به وزارت راه و شهرسازی، وزارت جدید لجستیک و آمایش سرزمین یا وزارت حملونقل و آمایش سرزمین ایجاد شود.
مدیرکل دفترحملونقل درون شهری سازمان شهرداریها نه تنها تجزیه وزارت راه و شهرسازی را اشتباه میداند بلکه معتقد است باید مانند کشورهای همسان پیشرو ( طبق فایل پیوست که آخرین وضعیت کشورهای گروه 20 است) با الحاق وزارت ارتباطات و سازمان توسعه تجارت و دفتر آمایش سرزمین به وزارت راه و شهرسازی، وزارت جدید لجستیک و آمایش سرزمین یا وزارت حملونقل و آمایش سرزمین ایجاد شود.
به گزارش تیننیوز، امیر جعفرپور میگوید: بر این اساس باید امور سبک و تصدیگرایانه مسکن و شهرسازی در ابعاد میکرو به استانها و کلان شهرها و مدیریت شهری سپرده شود و ابعاد ماکرو که معادل با آمایش سرزمین است در وزارت جدید تدبیر شود.
این سخنان جعفرپور در حالی مطرح میشود که معاون تدوین ضوابط سازمان برنامه و بودجه میگوید: ضمن قبول نیاز دایمی به بررسی تمام کشورهای مطرح، باید در نظر بگیریم که این کشورها از چه زمانی وزارتخانههای متمرکز داشتهاند!؟
علیرضا توتونچی میافزاید: به طور قطع در شرایطی که نیازهای بسیار زیادی به توسعه زیرساختها هست، متمرکز کردن همه توسعه در یک نهاد غیر قابل تصور است و لذا همان سازمان برنامه برای کل ساخت و ساز کشور کافی بود و اصلا نیازی به اینهمه دستگاه اجرایی نداشتیم!!
این کارشناس حملونقل تاکید میکند: با این وجود نیاز مبرم به مستندسازی و ایجاد سامانههای اطلاعاتی متمرکز را یکی از مهمترین ابزارهای روز برای افزایش سرعت امور و بهرهوری میدانم و در هر حال تا رسیدن به توسعه، وجود وزارتخانههای تخصصی را لازم میدانم.
توتونچی خاطرنشان میکند: حتی شاید تفکیک راهآهن از وزارت راه و ایجاد وزارت مستقل راهآهن هم با وجود عقبماندگی تاسفبار ما در این زمینه، یک ضرورت روز باشد.
یکی دیگر از کارشناسان حملونقل نیز میگوید: شنیدهام که در کشور ژاپن کلیه امور زیربنایی در یک وزارتخانه تجمیع شده است. جدای از این امر متاسفانه ادغام وزارتخانهها در کشور ما بسیار سطحی صورت گرفته و همان دستگاههای سابق جمع جبری شدهاند.
ولیاله گلمیرزایی یادآوری میکند: فلسفه ادغام صحیح تغییرات بنیادین ساختاری در یکپارچهسازی و هوشمندسازی ساختارهای نوین است. شبیه وجود وزارتخانه اقتصاد و بازرگانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و آمریکا و...که تجمیع وزارت بازرگانی، اقتصاد ودارایی و صنایع و ... است. زیرا به سیاستهای همسو در صادرات واردات مالیات تولید ارزش افزوده و... نیازمند است و یا وزارت انرژی که ترکیبی از وزارت نیرو و نفت است.
این کارشناس میافزاید: اولا بسیاری از این ادغام برای کاهش تصدیگری و پرداختن به امور حاکمیتی وسیاستگذاری و... و به تبع آن کاهش هزینهها و چابکسازی نهادهای حاکمیتی است. ثانیا برای اصلاح یک نهاد نیازمند اصلاح همزمان هفت عنصر کلیدی هستیم.
وی اصلاح در ارزشها و شاخصهای محوری، اصلاح در راهبردها، اصلاح در ساختارها، اصلاح در سیستمها و فرایندها و دستورالعملها، اصلاح در مهارتها، اصلاح در مسایل مربوط به نیروی انسانی و منابع انسانی و اصلاح در سبک های مدیریتی را اصلاح هفت عنصری ذکر میکند که باید به طور همزمان انجام شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.