| کد خبر: 133188 |

درخواست اجرای کامل مصوبه معافیت بخش ریلی از مالیات

◄ تیغ دولبه معافیت مالیاتی بخش ریلی در صورت اجرای ناقص

ضرری که بخش خصوصی ریلی از اجرای ناقص مصوبه معافیت مالیاتی خواهد برد بسیار زیاد است و این موضوع مانند تیغی است که دست خود حمل‌ونقل ریلی و خود شرکت‌های بخش خصوصی را خواهد برید. هم‌اکنون انجمن صنفی به دنبال پیگیری انجام کامل این مصوبه است. اگر مصوبه مالیات بر ارزش افزوده در بخش ریلی قرار است انجام شود بایستی این بخش به صورت کامل حتی در بخش هزینه‌ها نیز معاف شود.

تین نیوز

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته اظهار داشت: ضرری که بخش خصوصی ریلی از اجرای ناقص مصوبه معافیت مالیاتی خواهد دید بسیار زیاد است و این موضوع مانند تیغی است که دست خود حمل‌ونقل ریلی و شرکت‌های بخش خصوصی را خواهد برید. هم‌اکنون انجمن صنفی به دنبال پیگیری انجام کامل این مصوبه است. اگر مصوبه مالیات بر ارزش افزوده در بخش ریلی قرار است اجرا شود بایستی این بخش به صورت کامل حتی در بخش هزینه‌ها نیز معاف شود.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، علی‌رغم معافیت بخش مسافری در قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده و عدم اخذ مالیات ارزش افزوده از مسافرین توسط شرکت‌های ریلی مسافری، اما در مقابل این شرکت‌ها امکان استرداد مالیات‌های ارزش افزوده پرداختی بابت تأمین خدمات مورد نیاز را به‌واسطه تبصره 2 ماده 17 قانون مذکور ندارند. این به معنی تراز منفی در دریافت و پرداخت مالیات به زیان شرکت‌های ریلی مسافری تا امروز بوده است. در بخش باری نیز باید گفت معافیت حمل‌ونقل ریلی علاوه بر بخش مسافری بایستی شامل بخش باری هم بشود. به عبارتی با این معافیت نرخ جابجایی بار به میزان حدود 9 درصد کاهش یافته و توان رقابتی حمل‌ونقل ریلی باری در مقایسه با بخش جاده‌ای افزایش یابد.

 

با وجود اخبار خوش معافیت مالیاتی بخش ریلی این روزها اما به نظر می‌رسد خطر اجرای ناقص این مصوبه و ضرری که بخش ریلی از این موضوع می‌برد مشکلات بسیاری را به خصوص در بخش باری برای این حوزه به وجود خواهد آورد. در همین خصوص به سراغ مجتبی لطفی، مدیرعامل شرکت البرز نیرو و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته رفتیم تا با او درباره این موضوع به گفت‌وگو بپردازیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

 

زمانی که بحث معافیت خدمات حمل‌ونقل ریلی از مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد این خبر بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی را به ایجاد بازار مناسب‌تری برای رقابت در حوزه حمل‌ونقل امیدوار کرد، امروز اما به نظر می‌رسد این معافیت آن چنان که باید در جهت نیازهای بخش خصوصی ریلی قرار ندارد. تحلیل شما در خصوص این موضوع چیست؟

در جهت اینکه بخش ریلی بتواند رقابت مناسب‌تری با دیگر بخش‌های حمل‌ونقل داشته باشد پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت تا مالیات بر ارزش افزوده در بخش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی کاسته شود و امروز با مصوبه‌ای که به انجام رسیده این موضوع محقق شده است اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر این مصوبه به صورت کامل انجام نشود عملاً موجب افزایش هزینه‌های بخش حمل‌ونقل ریلی و کاهش توانمندی آن خواهد شد.

 

شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در سال گذشته متناسب با کارکرد خود مالیات بر ارزش افزوده درآمدی خود را پرداخت می‌کردند. در این شرکت‌ها هنگامی که برای تعمیر و نگهداری، تجدید تجهیزات و تأمین ناوگان ریلی نیز هزینه می‌کردند مالیات بر ارزش افزوده در این بخش را نیز پرداخت می‌کردند. این دو مالیات روی هم رفته هزینه بسیاری برای شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل ریلی داشت.

 

امروزه شنیده‌ها حاکی از آن است که مالیات بر ارزش افزوده دیگر بر روی حمل‌ونقل وجود نخواهد داشت ولی اگر قرار باشد در سوی دیگر همچنان مالیات پرداخت شود، عملاً 9 درصد از درآمد شرکت‌ها کاسته می‌شود بدون اینکه هیچ‌گونه سودی یا هیچ‌گونه تغییری در آن‌ها به وجود آمده باشد و همچنان هزینه‌های آن‌ها پابرجا خواهد ماند.

 

ضرری که بخش خصوصی ریلی از این موضوع خواهد برد ضرر بسیار زیادی است و این موضوع مانند تیغی است که دست خود حمل‌ونقل ریلی و خود شرکت‌های بخش خصوصی را خواهد برید. هم‌اکنون انجمن صنفی به دنبال پیگیری انجام کامل این مصوبه است. اگر مصوبه مالیات بر ارزش افزوده در بخش ریلی قرار است انجام شود بایستی این بخش به صورت کامل حتی در بخش هزینه‌ها نیز معاف شود.

 

به نظر شما این موضوع بایستی بیشتر در بخش قانون‌گذاری و مجلس آن پیگیری شود یا در بخش دولتی و راه‌آهن؟

منطق مالیات بر ارزش افزوده از زمانی که اجرا شد تا امروز هزینه جدیدی برای بخش ریلی نیست. شما مالیات بر ارزش افزوده را می‌گیرید و در جایی که سیاست‌های کلی می‌گوید هزینه می‌کنید و با این کار هزینه‌ها بالانس می‌شود. حالا که این مصوبه اجرا می‌شود و قرار است مالیات بر ارزش افزوده در بخش ریلی گرفته نشود قاعدتاً شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نباید مالیاتی برای هزینه‌های خود بپردازند. این موضوع باید از ابتدای این مصوبه به طور اتوماتیک اجرا می‌شد ولی برخی شنیده‌ها حاکی از این است که سازمان امور مالیاتی در برابر اجرای کامل این مصوبه مقاومت می‌کند.

 

خوشبختانه هم انجمن صنفی و هم راه‌آهن به دنبال انجام کامل این مصوبه هستند. من فکر می‌کنم شاید نیاز به مصوبه جدیدی در این زمینه داریم تا این مشکل حمل‌ونقل ریلی به طور کامل حل شود. در ابتدای امر که این خبر منتشر شد همه خوشحال شدند که 9 درصد هم در زمینه هزینه‌ها و هم در زمینه درآمدها به بخش ریلی کمک می‌شود. اجرای کامل این مصوبه باعث می‌شود که حمل‌ونقل ریلی بخش جذاب‌تری برای انتخاب باشد. این موضوع برای صاحب بار نیز جذابیت‌های فراوانی دارد اما اگر قرار باشد در بخش هزینه‌ها 9 درصد مالیات را بپردازد سیستم عملاً از داخل قفل می‌شود و شرکت‌های باری مجبور هستند 9 درصد به کرایه‌های خود اضافه کنند و افزایش نرخ بدهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.