| کد خبر: 9521 |

اتمام پروژه متروی پرند در هاله‌ای از ابهام

تین نیوز | در حالی که شهر جدید پرند روند رو به توسعه خود را طی می‌کند پروژه متروی این شهر همچنان درگیر اما و اگرهای بسیاری است.
 حمل و نقل ریلی طی سال‌های اخیر یکی از موارد لازم توسعه شهرنشینی بوده که در کشور ما نیز با توجه به رشد جمعیت و مهاجرت در پایتخت، بیشترین سطح پیشرفت ریلی در شهر تهران صورت گرفته است.
 
بدیهی است این رشد شهرنشینی در طول سال‌های گذشته نه تنها در شهر تهران بلکه در شهرها و شهرک‌های خوابگاهی اطراف آن نیز به وجود آمده است، به ویژه اینکه بسیاری از مهاجرانی که رویای حضور در شهر تهران را در سر می‌پرورانند به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و هزینه‌های زندگی در تهران، شهرها و شهرک‌های اطراف آن را برای سکونت انتخاب می‌کنند.
 
همین امر افزایش جمعیت در شهرستان‌ها و شهرک‌های اطراف تهران را نیز به دنبال داشته است، آن هم جمعیتی که اغلب آنها شاغل در شهر تهران بوده و مسیر چند کیلومتری تا پایتخت را همه روزه در رفت و آمد هستند.
 
در این میان شهر جدید پرند که با فاصله‌ای 30 کیلومتری از تهران رویای پایتخت سیاسی شدن را در سر می‌پروراند و جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر را در خود جای داده است (که اغلب نیز شاغل در شهر تهران هستند ) هنوز هم در انتظار رسیدن ریل مترو به سر می‌برد.
 
پروژه مترو پرند و البته شهرستان رباط کریم که از زمان تعیین شده برای بهره‌برداری از آن ماه‌ها می‌گذرد و دلایل زیادی برای تأخیر در اتمام این پروژه تاکنون مطرح شده است، مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق به همراه داشته است چراکه بسیاری از شهروندان شاغل در تهران با شنیدن خبر خوب احداث متروی پرند و رباط کریم در آینده‌ای نزدیک، تصمیم به سکونت و سرمایه‌گذاری در این مناطق گرفته و ساکن شهر جدید پرند شده‌اند.
 
در این میان نماینده مردم رباط کریم و بهارستان با اشاره به جمعیت زیاد کارگری که ساکن این مناطق هستند، تأکید می‌کند: به اتمام نرسیدن هر چه سریع‌تر این پروژه مشکلات فراوانی را در این مناطق به همراه خواهد داشت، چرا که روزانه جمعیت کثیری از سمت شهرستان رباط  کریم و شهر پرند برای آغاز فعالیت روزانه خود روانه تهران می‌شوند که حمل و نقل آنها از طریق مترو هم از نظر امنیت و هم از لحاظ هزینه بسیار مناسب‌تر و بهتر از راه‌های دیگر است.
 
ابراهیم نکو، عدم اختصاص اعتبارات لازم جهت اتمام این پروژه را اصلی‌ترین عامل تاخیر در ساخت و بهره‌برداری از آن می‌داند و می‌گوید استان تهران با توجه به بزرگی و جمعیت زیاد خود مورد بی‌مهری قرار گرفته و اعتبارات در نظر گرفته شده برای این استان کافی نبوده است.
 
وی بر این باور است که شهرستان‌های استان تهران بیش از خود شهر تهران در حاشیه قرار گرفته‌اند و اگر این روند و کمبود بودجه و اعتبارات در استان ادامه یابد بیشتر این مشکلات بر سر مردم شهرستان‌های استان تهران فرود می‌آید.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که زمان اعلام شده برای اتمام کار پروژه مترو پرند ماه‌ها می‌گذرد، روند اجرای پروژه را نگران کننده دانسته و می‌گوید: در بخش بودجه پروژه این شائبه وجود دارد که اعتبارات مربوط به آن در جاهای دیگری هزینه شده است.
 
نکو، ضمن اینکه خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به شهرستان‌های استان تهران و مشکلات آنها است، می‌گوید: پروژه‌های نیمه تمام و حیاتی نظیر پروژه مترو پرند و رباط کریم باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد تا شاید بخشی از مشکلات حمل و نقل این مناطق را کاهش دهد.
 
*نوسانات قیمت ارز و تاخیر در اجرای پروژه
 یکی از عواملی که تأخیر در روند اجرای پروژه متروی پرند را در پی داشته، به گفته شرکت متروی تهران و حومه، نوسانات قیمت ارز بوده که هزینه‌های خرید قطعات و تجهیزات مترو را تا 2.5 برابر افزایش داده است.
 
این در حالی است که تزریق بودجه و اعتبارات لازم به این پروژه به منظور پیشرفت کار و اتمام آن امری ضروری و مهم است، چرا که عدم توجه کافی به این امر و ادامه این روند پروژه را دچار فرسودگی کرده و خسارت مالی فراوانی نیز برای دولت به همراه خواهد داشت.
 
از سوی دیگر عدم رسیدگی به موقع به این چنین پروژه‌هایی که برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به اتمام نرسیدن آن در زمان مقرر و تعیین شده به نوعی بدبینی مردم نسبت به پروژه‌های دولتی را نیز به همراه خواهد داشت.
 
*کور سوی امید در دولت یازدهم / اتمام پروژه در تابستان سال جاری
 از سوی دیگر با روی کار آمدن دولت یازدهم و جدیت بیشتر در اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولت گذشته مردم شهرستان رباط کریم و پرند با کورسویی از امید رو به رو شدند تا شاید خط مترو به این مناطق نیز برسد.
 
در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی در برنامه‌های این وزارتخانه در سال 1393، تابستان امسال  را جهت اتمام پروژه متروی پرند و بهره‌برداری از آن اعلام کرده است.
 
عباس آخوندی با بیان اینکه حمایت‌های مالی مناسبی از خط متروی پرند صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: تابستان امسال این خط مترو به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
این اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی و ابراز امیدواری او برای اتمام پروژه در تابستان امسال، مردم مناطق مذکور را خوشحال و البته امیدوار کرد که در آینده‌ای نزدیک به این مهم دست می‌یابند.
 
اما آنچه مهم است، تحقق این امر و بهره‌برداری از متروی پرند در تاریخ مذکور است که اگر به حقیقت نپیوندد، به طور قطع دولت یازدهم نیز بدقولی‌هایش را در حق مردم شهرستان‌های استان تهران آغاز کرده است و این امر به خودی خود بر مشکلات بی‌شمار این منطقه و کمبودهای موجود در زیرساخت‌های این شهر می‌افزاید.
 
در این میان تذکر یک نکته به مسئولان ضروری به نظر می‌رسد و آن اینکه، شهرک‌ها و شهرهای جدید اطراف تهران که اغلب به عنوان شهرک خوابگاهی به شمار می‌روند، جمعیت زیادی از مردم را در خود جای داده و توانسته‌اند تا حد چشمگیری از مهاجرت به شهر تهران جلوگیری کرده و بار اضافی پایتخت را به دوش بکشند.
 
این در حالی است که با افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل و نقل در پی بالا رفتن قیمت سوخت و عدم رسیدگی به وضعیت متروی شهرهای اطراف تهران، چه بسا بسیاری از مردم ساکن در این مناطق رفتن را بر ماندن ترجیح داده و سکونت در تهران هرچند در منازلی کوچک و حاشیه شهر را انتخاب کنند، به این امید که با نزدیکی به مترو در هزینه‌های روزانه خود صرفه‌جویی کرده و صد البته مسیر کوتاه‌تری را بپیمایند.
 
از این رو بهتر است مسئولان مربوط در این زمینه هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین وضعیت پروژه‌های مهم و حیاتی نظیر متروی پرند و رباط کریم اقدام کرده و با بررسی موانع موجود در روند تکمیل آن و البته از بین بردن این موانع خدمات ریلی را به شهروندان این مناطق ارائه دهند آنهم در شرایطی که شمارش معکوس برای وزیر دولت یازدهم نیز آغاز شده و تابستان در راه است، حال باید دید عباس آخوندی به وعده خود مبنی بر تکمیل پروژه متروی پرند تا تابستان عمل کرده است یا خیر ؟
 
این در حالی است که نه تنها شهر پرند و رباط کریم بلکه شهروندان بسیاری از شهرها و شهرک‌های اطراف تهران همچون شهریار، اندیشه و پردیس  نیز مدت‌های طولانی است که در انتظار مترو به سر می‌برند.
 
از این رو امید می‌رود مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی‌های مناسب و دقیق بررسی‌های لازم و کارشناسی را در رابطه با متروی این مناطق انجام داده و قدری از مشکلات حمل و نقل در شهرستان‌های استان تهران را کاهش دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    اگر بودجه پروژه های بیهوده و کم مسافر نظیر ورامین - گرمسار یا از همه مهمتر ترات - آمل به پروژه های مهمی نظیر مترو پرند یا اسلامشهر داده شود، دیگر کمبود بودجه نخواهیم داشت