اساسنامه اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور
اساسنامه اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور
اساسنامه اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور
فصل اول: کلیات
ماده 1 : بمنظور فراهم آوردن زمینه های همکاری مناسب و مساعدت به شرکت های قطار شهری در ارتباط با تأمین امکانات مورد نیاز و ارائه خدمات آموزشی ، فرهنگی ، فنی ، تخصصی و ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی پیرامون طرحهای جاری و آتی و همچنین خرید و فروش کلی لوازم و قطعات یدکی اصلی مورد نیاز قطار شهری ها از داخل و خارج ، اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور در این اساسنامه اختصارا" (اتحادیه) نامیده میشود به استناد بند 6 ماده 11 اساسنامه سازمان شهرداریهای کشور تشکیل میگردد.
ماده 2 : اتحادیه دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و برابر مفاد این اساسنامه وظایف محوله را انجام میدهد.
ماده 3 : مرکز اتحادیه تهران می باشد .
ماده 4 : محدوده فعالیت اتحادیه کشور ایران می باشد .
ماده 5 : مدت اتحادیه از تاریخ تأسیس نامحدود می باشد .
ماده 6 : اتحادیه با هدف پشتیبانی و توسعه و تجهیز سیستم حمل ونقل درون شهری و حومه ای کشور و بهبود ارائه خدمات به شهروندان فعالیت می نماید .
ماده 7 : وظایف :
اتحادیه در راستای تأمین نیازهای اعضا و بر اساس تشخیص نیاز و سفارش آنها به ترتیب زیر عمل خواهد کرد :
1- انجام مطالعات لازم جهت ساماندهی سیستمهای مالی ، اداری ، فنی ، بهره برداری و برنامه ریزی قطار شهری ها.
2- تدوین و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای مدیران و کارکنان و برپائی گردهماییهای ادواری بمنظور ارتقاء سطح علمی و تخصصی اعضاء .
3- برنامه ریزی و پشتیبانی جهت واگذاری امور تصدی گری قطار شهری ها به بخش غیر دولتی.
4- ارائه خدمات مشاوره ای و تخصصی در زمینه های مختلف شهری .
5- بررسی لازم در مورد تعیین نوع قطار شهری و نحوه واگذاری ناوگان به شهرهای مختلف .
6- برنامه ریزی و اقدام در خصوص ارتقاء سطح آگاهی های عمومی شهروندان و فرهنگ سازی استفاده بهینه از سیستم های حمل ونقل شهری .
7- ایجاد ساز و کارهای لازم برای همکاری متقابل اعضا بالاخص قطار شهری های همجوار در زمینه های مختلف .
8- انجام هرگونه عملیات در زمینه های خدماتی ، بازرگانی داخلی ، خارجی و اقتصادی در حیطه تخصص قطار شهری ها .
9- هماهنگی و ایجاد وحدت رویه برای تهیه و توزیع مایحتاج اعضا اعم از قطعات یدکی و ملزومات .
10- برقراری ارتباط با کارخانه ها ، شرکتها ، سازمانها ، مراکز تجاری ، خدماتی ، داخلی و خارجی و قبول نمایندگی آنها جهت تحقق اهداف اتحادیه .
11- ایجاد صندوق اعتبارات با استفاده از سرمایه گذاری اعضا و اعتبارات اعطائی دولتی و محلی و احیانا" حقیقی و حقوقی برای تأمین نیاز مالی اتحادیه با رعایت مقررات .
12- استفاده از خدمات افراد متخصص ، مهندسین مشاور ، پیمانکاران ، سازندگان ، دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی اعم از داخلی یا خارجی با رعایت مقررات .
13- بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص اصلاح روشها ، ضوابط و شاخصهای توزیع اعتبارات و سایر امکانات به وزارت کشور برای تخصیص عادلانه یارانه ، تسهیلات و امکانات .
14- ارائه شیوه های جدید برای استفاده مطلوبتر از ناوگان و امکانات بخش غیر دولتی .
15- نظارت مستمر بر حسن اجرای سیستهای مورد توافق اعضا و ارائه راهکارهای علمی و اجرائی برای رفع نقاط ضعف و تعمیم نقاط قوت .
16- انجام سایر امور مرتبط با اهداف و وظایف قانونی اتحادیه .
ماده 8 : سرمایه اولیه اتحادیه معادل هفتصد میلیون ریال خواهد بود که توسط اعضا ، هرکدام به مقدار یکصد میلیون ریال تأمین می گردد.
تبصره1: اعضا موظفند جهت تأمین مالی اتحادیه ، قدرالسهم خود (نسبت طول خطوط مصوب سازمان یا شرکت مربوطه بر مجموع طول خطوط مصوب اعضای اتحادیه) از مبلغ بودجه مصوب اتحادیه را ، هرسال به عنوان حق عضویت بپردازند.
تبصره2: در صورت نیاز به سرمایه بیشتر ، اتحادیه می تواند نسبت به افزایش مبلغ و یا تعداد سهام اعضا در ازای هر کیلومتر طول خط قطار شهری اقدام نماید .
ماده 9: کلیه شرکتهای قطار شهری موجود و جدیدالتأسیس برای برخورداری از خدمات اتحادیه مکلفند نسبت به توزیع و پرداخت حق عضویت خود و یا افزایش سرمایه برابر مصوبات اتحادیه اقدام نمایند .
تبصره : در صورت انحلال اتحادیه کلیه دارائیهای اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات و دیون به نسبت سرمایه اعضاء ، به آنان منتقل می گردد.
فصل دوم : ارکان اتحادیه
ماده 10: ارکان اتحادیه عبارتند از:
الف : مجمع عمومی
ب : هیئت مدیره و مدیرعامل
ج : بازرس (حسابرس)
ماده 11: مجمع عمومی اتحادیه بصورت عادی یا فوق العاده از اعضای زیر تشکیل می شود :
1- دونفر کارشناس حمل ونقل و ترافیک به انتخاب رئیس سازمان شهرداریهای کشور .
2- مدیران عامل شرکت های قطار شهری کشور .
تبصره1: رئیس و دو نفر ناظر مجمع با رأی اکثریت اعضای مجمع انتخاب می گردد .
تبصره2: مدیر عامل اتحادیه ، علاوه بر وظایف محوله ، وظیفه دبیری مجمع را نیز بر عهده خواهد داشت .
ماده 12: تشکیل جلسات مجمع و نحوه اتخاذ تصمیم :
الف : مجمع عمومی عادی سالی دوبار یکی در تیر ماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل و تفریغ بودجه و نیز تصمیم در خصوص نحوه استفاده از سود ویژه و میزان ذخیره آن و همچنین تعیین سایر ذخائر مالی و دیگری در بهمن ماه برای تصویب برنامه و بودجه سال آینده و بطور کلی انجام وظایف ذیل به دعوت رئیس مجمع در محل اتحادیه تشکیل خواهد شد .
1- انتخاب اعضای هیئت مدیره .
2- بررسی و تصویب بودجه سالیانه ، اصلاح بودجه ، متمم بودجه ، ترازنامه و حساب سود و زیان و برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت اتحادیه .
3- استماع گزارش بازرس (حسابرس)
4- تصویب پیشنهادهای هیئت مدیره در خصوص اخذ و اعطای وام پس از بررسی نسبت به مبلغ ، مدت ، کارمزد و ترتیب استهلاک و نیز موارد مصرف .
5- بررسی و تصویب آئین نامه های مورد نیاز اتحادیه .
تبصره: تا زمانیکه اتحادیه آئین نامه مالی و معاملاتی خاصی نداشته باشد آئین نامه مالی شهرداریها مصوب (12/4/46) و اصلاحیه های بعدی آن با رعایت مفاد اساسنامه اتحادیه ملاک عمل خواهد بود.
6- مراقبت در اقامه کلیه دعاوی مربوط به اتحادیه و نظارت بر حسن اجرای امور .
7- انتخاب بازرس (حسابرس) واجد شرایط با تعیین حق الزحمه مناسب .
8- تعیین میزان حق الجلسه اعضای هیئت مدیره و حقوق و مزایای مدیر عامل .
9- تصویب و قبول هدایا و اعانات به نام اتحادیه .
ب: مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای مدیر عامل ، رئیس هیئت مدیره ، حسابرس (بازرس) و یا یک سوم (3/1) اعضا جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد ذیل تشکیل خواهد شد :
1 - بررسی و تصویب کاهش یا افزایش سرمایه اعضا در اتحادیه .
2- عزل یا خاتمه کار هیئت مدیره ، مدیر عامل و بازرس (حسابرس) قبل از انقضای مدت مقرر .
3- پذیرش اعضای جدید .
4- پیشنهاد انحلال اتحادیه و اصلاح و تکمیل اساسنامه به سازمان شهرداریهای کشور .
ج : جلسات مجامع عمومی و فوق العاده با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت پیدا می کند و تصمیمات اتخاذ شده با اکثریت مطلق آرا حاضر معتبر می باشد و در صورت تساوی آرا برای تصمیم گیری ، آرائی که رئیس مجمع با آن موافق است اعتبار دارد . نظرات و دلایل مخالفین می باید کتبا" در صورتجلسه قید شده و متن آن نیز در دفتر مخصوص که توسط مجمع برگ شماری و مشخصات دفتر در صفحه اول آن ثبت و به امضا اعضا مجمع رسیده باشد ، درج گردد .
تبصره : جلسات مجمع عمومی فوق العاده با دستور رئیس مجمع و براساس پیشنهاد متقاضی (بشرح مذکور در بند ب همین ماده ) ، طی دعوتنامه ای که با قید تاریخ و موضوع دستور جلسه و حداقل هفت روز پیش از تشکیل جلسه به کلیه اعضا ابلاغ می گردد ، تشکیل می شود .
ماده 13 : هیئت مدیره
هیئت مدیره اتحادیه مرکب از افراد ذیل می باشد :
1- دو نفر نماینده سازمان شهرداریها به عنوان عضو اصلی به انتخاب رئیس سازمان شهرداریها .
2- پنج نفر بعنوان اعضای اصلی با انتخاب مجمع .
تبصره 1 : هیئت مدیره می تواند یکی از پنج عضو منتخب مجمع را به سمت مدیر عامل انتخاب و منصوب نماید و در غیر اینصورت فردی با شرایط مندرج در ماده 17 از طرف هیئت مدیره تعیین و منصوب می گردد .
ماده 14 : جلسات هیئت مدیره هر ماه دوبار ، در ساعت و روز معین و در محل اتحادیه با دعوت کتبی مدیرعامل و براساس دستور جلسه پیشنهادی تشکیل خواهد شد .
تبصره 1 : جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا تشکیل و رسمیت پیدا می کند و کلیه مصوبات حداقل با چهار رأی موافق معتبر است . در صورتیکه هریک از اعضا رأی مخالف داشته باشد بایستی مراتب را بصورت مستدل در صورتجلسه هیئت مدیره ذکر نمایند .
تبصره 2 : هیچیک از اعضا هیئت مدیره منفردا" مجاز به انجام اموری بنام اتحادیه نخواهد بود مگر بموجب تصویب هیئت مدیره .
ماده 15 : در صورتیکه هر کدام از اعضای هیئت مدیره برای دو نوبت متوالی و بدون عذر موجه در جلسات شرکت ننمایند مجمع فرد یا افراد جایگزین را حداکثر طی مدت دو هفته معرفی و منصوب می نماید .
ماده 16 : وظایف هیئت مدیره
1- تهیه و تدوین برنامه و بودجه ، اصلاحیه و متمم بودجه و بیلان و تفریغ بودجه و حساب سود و زیان سالانه جهت ارائه به مجمع .
2- بررسی و پیشنهاد تجدید نظر در برنامه ها و طرحهای جامع و اجرائی به مجمع و نظارت و مراقبت در انجام طرحهای مصوب .
3- پیشنهاد تشکیلات اداری و واحدهای تابعه آن متناسب با حجم کار و درآمد و برنامه سالانه اتحادیه به مجمع .
4- تهیه و تنظیم آئین نامه مالی و معاملاتی جهت تصویب مجمع و نظارت برحسن اجرای آن .
5- تصویب پاداش و برقراری حقوق و مزایای افرادیکه بخدمت اتحادیه پذیرفته می شوند با رعایت مقررات مالی و استخدامی و اداری اتحادیه .
6- بررسی و پیشنهاد اخذ وام و یا مشارکت با بانکها و مؤسسات اعتباری مجاز و تعیین نحوه هزینه و استهلاک و ارائه آن مجمع .
7- بررسی و تصویب عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی .
8- اجرای برنامه ها و تصمیمات و مصوبات مجمع در چارچوب اساسنامه اتحادیه .
ماده 17 : مدیر عامل
مدیرعامل اتحادیه از افراد بصیر ، مطلع و ذیصلاح که علاوه برداشتن مدارج علمی دارای تخصص و تجربیات کافی در زمینه مسائل حمل ونقل شهری و شهرداریها به ویژه سیستم های قطار شهری باشد ، برای خدمت تمام وقت توسط هیئت مدیره برای مدت دو سال انتخاب و منصوب میگردد. انتخاب مجدد مدیرعامل بلامانع است و تا تعیین مدیرعامل جدید ، مدیرعامل قبلی وظایف مربوطه را انجام خواهد داد .
تبصره : عزل خاتمه کار مدیرعامل قبل از انقضای مدت تعیین شده به پیشنهاد هیئت مدیره و با موافقت و تصویب مجمع عمومی فوق العاده صورت می گیرد .
ماده 18 : وظایف مدیرعامل
1- حفظ منافع اتحادیه به نمایندگی از طرف هیئت مدیره با رعایت مفاد اساسنامه .
2- تهیه پیش نویس بودجه سالیانه ، متمم بودجه بیلان و تفریغ بودجه و پیشنهاد آن به هیئت مدیره .
3- تهیه و تدوین پیش نویس برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت اتحادیه و پیشنهاد آن به هیئت مدیره و اجرای آن پس از تصویب .
4- تهیه گزارش راجع به مسائل و مشکلات اتحادیه .
5- تهیه آئین نامه های مورد نیاز اتحادیه و تقدیم آن به هیئت مدیره جهت بررسی و تصویب .
6- صدور حکم نصب و عزل کارکنان و اعطای مرخصی و ترفیعات براساس مقررات اتحادیه .
7- نمایندگی اتحادیه در برابر دوایر دولتی و خصوصی و استیفای حقوق اتحادیه .
8- پیشنهاد استخدام کارکنان مورد نیاز براساس تشکیلات مصوب و مفاد اساسنامه و همچنین پیشنهاد میزان حقوق و مزایا و یا پاداش کارکنان به هیئت مدیره وفق مقررات و آئین نامه های مالی و اداری استخدامی .
9- امضا کلیه اسناد و اوراق مالی تعهدآور ، قبولی تعهدات ، ظهر نویسی ، پرداخت و واخواست اوراق تجاری ، وصول مطالبات ، پرداخت دیون و انجام هرگونه معامله اعم از خرید ، فروش ، اجاره ، استیجاره ، تمدید و تغییر و فسخ قرارداد ، رهن اموال منقول و غیر منقول اتحادیه در برابر دیون ، اجرای اسناد لازم الاجرا برحسب مورد پس از تصویب هیئت مدیره و یا در قالب اختیارات تفویض شده همراه با مهر اتحادیه بر اساس مقررات و مفاد اساسنامه .
10- اجرای برنامه های مصوب و انجام امور محول از سوی هیئت مدیره .
ماده 19 : بازرس (حسابرس)
مجمع عمومی مکلف است از میان افراد بصیر و صالح و کاردان و آگاه به مسائل مالی و حسابرسی یک شخص حقیقی با مدارج علمی حسابداری یا مدیریت بازرگانی و اقتصاد و یا یک شخصیت حقوقی متخصص در رشته مالی را بعنوان حسابرس (بازرس) برای مدت یکسال انتخاب و منصوب نماید .
تبصره : عزل بازرس (حسابرس) قبل از خاتمه یکسال منوط به پیشنهاد حداقل یک سوم(3/1) اعضای مجمع و تصویب مجمع خواهد بود ، در این صورت مجمع موظف است بازرس (حسابرس) جدید را حداکثر طی مدت یک ماه معرفی و منصوب نماید .
ماده 20 : وظایف بازرس (حسابرس) بشرح ذیل است :
1- رسیدگی به حسابهای اتحادیه و کلیه اسناد و هزینه ها و اسناد مالی و اوراق و دفاتر اتحادیه و نظارت برمسائل مربوط به عملیات و اجرای صحیح مقررات مندرج در اساسنامه و آئین نامه های مربوط با توجه به برنامه و بودجه مصوب اتحادیه .
2- رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و سایر گزارشات سالانه اتحادیه و امضا و تسلیم آنها به هیئت مدیره و مجمع پیش از تشکیل جلسه مجمع .
3- مراقبت در تطبیق عملیات اتحادیه با مفاد اساسنامه ، آئین نامه ها و برنامه های اتحادیه .
4- سایر وظایف و اختیارات و مسئولیتهای بازرسی (حسابرسی) به نحوی است که در قانون تجارت مقرر گردیده است .
فصل سوم : مقررات عمومی
ماده 21 : سال مالی اتحادیه از اول فروردین ماه هر سال آغاز و تا پایان اسفند ماه همان سال به اتمام میرسد ولی سال مالی اتحادیه استثنائا" از تاریخ تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود .
ماده 22 : هیئت مدیره مکلف است ترازنامه سالیانه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه اتحادیه را تهیه و تدوین و یک نسخه از آن را حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال برای بررسی و تصویب نهائی به مجمع تسلیم نماید.
تبصره : دوره عمل بودجه مصوب هرسال تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد و هزینه های پرداخت شده و تعهداتی که تا آخر اسفند ماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبارات مربوطه قابل پرداخت خواهد بود .
ماده 23 : افتتاح و مسدود نمودن حساب به نام اتحادیه نزد بانک ها با تصویب هیئت مدیره صورت میگیرد و کلیه در آمدهای اتحادیه در حسابهایی که برحسب موضوع در یکی از بانک ها افتتاح می گردد واریز خواهد شد .
تبصره : اسناد مالی اتحادیه از جمله چک با امضای مدیر عامل و یک نفر از اعضای هیئت مدیره و مهر اتحادیه که بوسیله رئیس هیئت مدیره به بانک معرفی می گردد معتبر می باشد .
ماده 24 : کلیه مکاتبات اتحادیه با امضای مدیرعامل و مهر اتحادیه و در غیاب او به امضای جانشین وی که ترجیحا" با اطلاع هیئت مدیره خواهد بود با مهر اتحادیه معتبر میباشد .
ماده 25 : اعضا مجمع و هیئت مدیره و مدیرعامل حق ندارد در معاملاتی که با اتحادیه و یا برای اتحادیه صورت می گیرد بطور مستقیم یا غیر مستقیم شرکت نموده و سهیم شوند و همچنین مراعات مفاد ماده 129 قانون تجارت و قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات الزامی است .
ماده 26 : تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و عملکرد سالیانه هیئت مدیره بمنزله تسویه حساب مدیران برای آن دوره مالی خواهد بود .
ماده 27 : انجام امور اداری خدماتی اتحادیه توسط اشخاص حقیقی منحصرا" در قالب قراردادهای منعقده پیمانکاری با ذکر کار معین و یا زمان مشخص براساس برنامه مصوب سالانه اتحادیه ، بطوریکه هیچگونه تعهد استخدامی برای اتحادیه ایجاد نشود و کلیه تعهدات ناشی از اجرای قوانین کار و تأمین اجتماعی بعهده پیمانکار باشد .
تبصره : بدیهی است اتحادیه میتواند از خدمت کارکنان قطار شهری های عضو و دیگر سازمانها که برابر مقررات می توانند به اتحادیه مأمور خدمت شوند ، بصورت مأمور استفاده نماید . استخدام کارکنان مورد نیاز اتحادیه اعم از کارگری و کارمندی به تعداد محدود و صرفا" بر اساس پستهای مصوب سازمان تفصیلی پس از تصویب سازمان شهرداریهای کشور باز است .
ماده 28 : کلیه آگهی ها و اطلاعیه های اتحادیه در روزنامه رسمی کشور و یکی از جراید کثیرالانتشار درج می گردد .
ماده 29 : چنانچه مواردی در این اساسنامه پیش بینی نشده باشد ، براساس قوانین و مقررات مربوط به شهرداریها و با هماهنگی سازمان شهرداریهای کشور عمل می شود .
ماده 30 : هر گونه تغییر ، اصلاح و تکمیل اساسنامه منوط به تصویب شورای سازمان شهرداریهای کشور می باشد .
ماده 31 : این اساسنامه مشتمل بر سه فصل ، سی ویک ماده ، 16 تبصره و 55 بند در 8 صفحه در تاریخ 13/4/1380 به تصویب شورای سازمان شهرداریهای کشور رسید .
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.