| کد خبر: 7421 |

انتقاد اعضای شورا از حرکت لاک پشتی متروی قم / شهرداری می‌تواند منوریل را بدون کمک دولت تمام کند

تین نیوز | اعضای شورای شهر قم در حالی از روند لاک پشتی پیشرفت مترو گله داشتند که مبلغی که دولت برای قطار شهری قم در نظر گرفته، یک بیستم تکلیف قانونی است.
 
شصت و ششمین جلسه شورای شهر با ادامه پیدا کردن بحث درباره مترو و مشکلات آن صبح یکشنبه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد. بحثی که از زمان کلید خوردن طرح مترو در قم شروع شده و گویا به این زودی‌ها قرار نیست به نتیجه خاصی برسد. متروی قم یک طرح 2 هزار میلیارد تومانی است که از زمان کلید خوردن آن بارها در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
 
این بار موضوعی که این دغدغه قدیمی شهروندان قمی را در صحن علنی شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد، لایحه‌ شهرداری برای تهاتر زمین‌هایی با پیمانکار به جای طلبکاری‌هایی که در این طرح وجود داشته بود. این لایحه که در کمیسیون امور زیربنایی مدتی هم معطل مانده بود، امروز با توافق اعضای این کمیسیون در صحن علنی مطرح شد و رای هم آورد. مصطفی سعادت طلب با اشاره به اینکه این معطلی به خاطر تعیین تکلیف ادامه این طرح بوده اظهار داشت: شرط اعضای کمیسیون برای رای مثبت این بوده که آقای شهردار قول بدهند این طرح در وضعیت بهتری نسبت به شرایط کنونی قرار گیرد.
 
شهردار قم هم با اشاره به اینکه این لایحه در سال گذشته به شورا فرستاده شده بود، به مشکلاتی اشاره کرد که تعلل در تصویب اینگونه لوایح برای شهرداری به وجود خواهد آورد. وی افزود: اگر به سوابق نگاه کنیم لایحه را در شورای سوم هم فرستادیم و آن موقع با آن موافقت نشد.
 
محمد دلبری با اشاره به ضرر مالی که این تأخیر برای شهرداری ایجاد می‌کند ادامه داد: خواهش من این است که اینطور موضوعات را زودتر تصمیم گیری کنید. پیمانکار طلبکار است و ما هم قبول داریم. این نیست که لطف کرده و کار می‌کند چرا که تا ریال آخر دیرکردها را حساب کرده و از ما خواهد گرفت. در نتیجه هر چه زودتر این تصمیم‌ها انجام شود به نفع مجموعه شهرداری است.
 
وعده سر خرمن دولت برای تأمین اعتبار
شهردار قم در توضیح علت نیمه تعطیل بودن این طرح پیش از تعطیلات نوروز امسال خاطرنشان کرد: تغییرات مدیریتی در قرارگاه خاتم‌الانبیا که پیمانکار این پروژه است، رخ داده بود که موجب بروز خللی در این مسئله شد.
 
برای متروی قم قرار بود 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت هم به فروش برسد که دلبری انجام این کار را نیز منوط به همکاری بانک مرکزی با شهرداری قم دانست.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با رایزنی‌هایی که شده تی بی ام فعال است ادامه داد: سه روز پیش رکود 500 متر حفاری را پشت سر گذشتیم و از بلوار کشاورز رد شدیم.
 
وی البته اذعان داشت: شاید الان حفاری سه شیفت نباشد اما همین که تی بی ام فعال است کار مثبتی محسوب می‌شود.
 
شهردار قم با اشاره به تلاش برای گرفتن فاینانس برای این طرح خاطرنشان کرد: مبلغی که از این طریق به دست آمد را به دلایلی که مربوط به پیمانکار است در این بخش نمی‌توانیم استفاده کنیم و بنا شد  در بلوار پیامبر اعظم صرف شود.
 
مسئله سهم 50 درصدی دولت در تأمین اعتبارات قطار شهری که مصوبه مجلس شورای اسلامی است و در سال‌های اخیر از سوی دولت پرداخت نمی‌شود، موضوع دیگری بود که دلبری به آن اشاره کرد.
 
وی با اشاره به  جلسه‌ای که با زنگنه، وزیر نفت داشته گفت: در آن جلسه موضوع قطار شهری را مطرح کردیم اما بر اساس نظر ایشان باید ما باید کار را انجام بدهیم، پس از آن دولت پولی پرداخت کند که این وعده سر خرمن است. حتی ما پیشنهاد دادیم که همزمان کار را انجام می‌دهیم و صورت وضعیت می‌دهیم تا شما هزینه‌ها را پرداخت کنید اما این مسئله ایشان را قانع نکرد. روشن است که اگر ما هزینه کنیم تضمینی وجود ندارد که دولت پولی به ما پرداخت کند.
 
وی با تاکید بر اینکه ما از محل درآمد خودمان نمی‌توانیم مترو را بچرخانیم افزود: با پولی که دولت برای قطار شهری تصویب کرده حتی منوریل را هم نمی‌شود به اتمام رساند چه رسد به مترو. شهردار قم با بیان اینکه منوریل را اگر دولت هم کمک نکند شهرداری می‌تواند به اتمام برساند خاطرنشان کرد: اما مسئله مترو تفاوت دارد و ما توانایی تأمین هزینه‌های آن را نداریم.
 
پروژه‌های شهری به خاطر مترو تعطیل نشود
مسئله دیگری که اعضای شورای شهر به آن اشاره کردند، تصویر یک آینده مشخص برای مترو بود. محمدرضا ملکی، عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه اینگونه تزریق پول به مترو مانع از تکمیل دیگر پروژه‌های شهری می‌شود، افزود: دولت یک بیستم سهمی که برای قطار شهری باید بپردازد را پرداخته است. اگر اینطور پیش برود، بیهوده منابع خود را در این طرح صرف می‌کنیم چرا که با تزریق مبالغ سنگین مانع از توسعه شهر می‌شویم اما در نهایت هم از عهده اجرای کامل طرح برنخواهیم آمد.
 
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زایرین هم با اشاره به اینکه با این حرکت لاک پشتی مترو به جایی نخواهیم رسید، گفت: باید به راهی برای حل این مشکل فکر کرد.
 
وی در این زمینه پیشنهادی را مطرح کرد که بر اساس آن اجرای طرح مترو به سه بخش تقسیم خواهد شد. تونل را پیمانکار انجام خواهد داد و از محل درآمدهای شهرداری هزینه‌ها تأمین می‌شود و بخش الکترو مکانیکال و ایستگاه‌ها را با ظرفیت فاینانس و بخش خصوصی انجام خواهد شد.
 
عباس ذاکریان با اشاره به اینکه باید برای این مسئله فکر شود خاطرنشان کرد: باید با کار کارشناسی راه‌ حل‌های ممکن این مشکل را بررسی کنیم.
 
بحث بر سر احساس و وجدان
موضوع دیگری که در جلسه رسمی امروز شورای اسلامی شهر قم مطرح شد، لایحه شهرداری برای حمایت 50 میلیون تومانی از یک گروه تئاتر بود. این گروه در ایام فاطمیه امسال به مدت 18 شب تئاتری درباره حضرت زهرا(س) به صورت رایگان برای مردم قم اجرا کردند. کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مبلغ 5 میلیون تومان برای کمک به این گروه تصویب کرده بود که این مبلغ مورد اعتراض شهردار و چند تن از اعضای شورا قرار گرفت.
 
دلبری با اشاره به اینکه کمک شهرداری در اینگونه موارد خروجی مثبت در شهر دارد ادامه داد: بخشی از برنامه‌های شهرداری در ارتباط با مسایل فرهنگی است که ما می‌خواهیم در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم و در این مسیر چه بهتر که از ظرفیت گروه‌های توانمند و مخلص استفاده کنیم.
 
وی تاکید کرد که اعضای این گروه تئاتر برای خود چیزی نمی‌خواهند و مبلغی که به آنان اختصاص می‌یابد تنها برای تأمین هزینه‌های آنان است. وی با اشاره به قولی که به این گروه نمایشی داده افزود: اگر این گروه روی کمک ما حساب نمی‌کرد حداقل بلیت می‌فروخت بخشی از این هزینه های خود را تأمین می‌کرد.
 
شهردار قم خاطرنشان کرد: اینها را هزینه نمی‌دانیم و برکت اهل بیت(ع) جبران این مسایل را خواهد کرد.
 
محمدرضا ملکی نخستین کسی بود که مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرد. وی گفت: باید در اینگونه موارد آیین نامه‌ای وجود داشته باشد و مشخص شود که به چه کسی و چه اندازه باید کمک کنیم چراکه در غیر اینصورت سلیقه‌ای عمل خواهد شد. حجت‌الاسلام سعید روحانی هم با اشاره به اینکه تدوین شیوه نامه ضرورت دارد ادامه داد: نباید احساسی نباید برخورد کنیم. واقعیت این است که  در بسیاری موارد وحدت رویه نداریم. کمیسیون این تصمیم را گرفت تا این وحدت رویه ایجاد شده و کمک‌ها در قالب چارچوب صورت بگیرد.
 
محمود مسگری، عضو شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به تأثیرگذاری این تئاتر در ایام فاطمیه امسال و استقبال مردم گفت: اتفاقاً در این مورد با احساس خود رای خواهیم داد چرا که بحث بر سر حضرت زهرا(س) است.
 
طوبی حجازی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با اشاره به بحث‌های صورت گرفته و تلاش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برای تدوین یک شیوه نامه گفت: رای می‌گیریم تا آقایان هم به وجدان و هم به احساسشان پاسخی بدهند.
 
در نهایت مبلغ 5 میلیون تومان مصوبه کمیسیون فرهنگی اجتماعی در صحن علنی رای نیاورد. لایحه شهرداری مبنی بر کمک 50 میلیون تومانی هم رای نیاورد و لایحه به کمیسیون رفت تا منتظر تدوین شیوه نامه حمایت از آثار هنری و برنامه‌های فرهنگی بماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    مونوریل فقط اتلاف پوله در ضمن نمای شهر را خراب می کنه و چند سال دیگر به دلیل عدم کارایی و مشکلاتی که خواهد داشت مجبور میشیم جمعش کنیم