| کد خبر: 71488 |

باندهای سازمان‌یافته در مترو با درآمدهای میلیونی / متولی ساماندهی کیست؟

تین نیوز | سخنگوی هیات رئیسه مجلس، با ابراز نگرانی از شیوع معضلات اجتماعی در متروی کلانشهر تهران،‌ تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر فضای مترو برای برخی مکان مناسبی برای انجام اعمال مجرمانه شده است.

عبدالرضا مصری رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی مترو را مستلزم تعیین یک متولی واحد خواند وتصریح کرد: به خاطر نبود یک متولی واحد برای برخورد با فروشندگان در حال حاضر معضلاتی مانند تکدی گری، فروش مواد مخدر، کیف قاپی،‌  سرقت و ... در مترو شیوع پیدا کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در راستای جلوگیری از ایجاد مزاحمت ناشی از حضور فروشندگان برای مسافران و همچنین شیوع آسیب‌های اجتماعی در مترو، ضروری است دولت با تعیین متولی واحد فروشندگان مترو را هرچه سریع‌تر ساماندهی کند.  
 
فروشندگان مترو شبکه‌ای عمل می‌کنند
مصری با تاکید بر اینکه فروشندگان مترو شبکه‌ای عمل می کنند، ادامه داد: متاسفانه سودجویان از برخی فروشندگان مترو در جهت اهداف شوم خود استفاده می‌کنند یعنی در واقع درآمد فروشندگان متعلق به آنها است و فروشندگان برای آنها به صورت درصدی و امانی کار می‌کنند که حتی هنگام تحویل اجناس مکان فعالیت آنها را در مترو مشخص می کنند تا کالاها در همه ایستگاه‌ها و خطوط عرضه شود.

وی افزود:‌ فعالیت در حوزه فروشندگی در مترو به گونه‌ای است که توزیع کنندگان اجناس به جز خودشان به هیچ فرد متفرقه‌ای اجازه  فعالیت نمی‌دهند یعنی در واقع به صورت شبکه‌ای و باندی عمل می‌کنند که همین موضوع برخورد با آنها را نیز با مشکل مواجه کرده مگر آنکه مسئولان در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه به خاطر سیار بودن دستفروشان مترو ساماندهی آنها مشکل است، افزود: در حال حاضر دو نوع دستفروش در کشور داریم گروه اول افرادی هستند که در سطح شهر بساط می کنند و گروه دوم فروشندگانی هستند که به صورت سیار فعالیت می کنند البته با فروشندگان سطح شهر به خاطر سد معبر می توان به راحتی برخورد کرد ولی با فروشندگانی که اجناس خود را حمل می‌کنند به راحتی نمی‌توان برخورد کرد که در همین راستا بهتر است متولی واحد تعیین شود تا برخورد به درستی صورت گیرد.
 
برخی از دستفروشان مترو در قالب فروشندگی اقدام به تکدی‌گری و فروش مواد مخدر می‌کنند
سخنگوی هیات رئیسه در مجلس نهم با انتقاد از اینکه برخی از دستفروشان مترو در قالب فروشندگی اقدام به تکدی‌گری و فروش مواد مخدر می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه شماری از متکدیان، فروشندگان مواد مخدر و سارقان به صورت سازماندهی شده از دستفروشی به عنوان پوششی در جهت اعمال مجرمانه استفاده می‌کنند.
 
لزوم ایجاد سازوکاری مناسب در خصوص جلوگیری از فعالیت فروشندگان مترو
وی بر لزوم ایجاد سازوکاری مناسب در خصوص جلوگیری از فعالیت فروشندگان مترو تاکید کرد و گفت: برخورد قضایی راهکار خوبی برای ساماندهی یا جمع آوری فروشندگان مترو نیست زیرا نه تنها زندان‌ها گنجایش این افراد را ندارند بلکه به خاطر جرم تلقی نشدن فروشندگی در کشور فروشندگان بعد از دستگیری آزاد می‌شوند.
مصری‌ افزود: مگر اینکه با ایجاد اردوگاه‌های کار اجباری در کشور و فرستادن متکدیان و فروشندگان مترو به این مراکز از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد که به خاطر شرایط اقتصادی این کار نیز از عهده دولت خارج است.
 
ضرورت تفکیک فروشندگان مترو
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ بر ضرورت تفکیک فروشندگان مترو تاکید کرد وافزود: تاکنون متولیان اقدام عملی مناسبی را برای ساماندهی فروشندگان مترو نداشتند که بتوانند فروشندگان واقعی را از متکدیان و فروشندگان مواد مخدر تفکیک کنند؛‌ هرچند فروشندگان به صورت باندی عمل می‌کنند ولی لازم است متولیان برای ساماندهی آنها تمهیدات لازم را بیندیشند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم، ادامه داد: البته فروش کالا در متروی دیگر کشورها نیز مرسوم است با این تفاوت که آنها با تعبیه فضاهایی در مترو از ایجاد مزاحمت فروشندگان برای مسافران جلوگیری کرده‌اند؛‌ لذا به خاطر نبود فضای مناسب در متروی کلانشهر تهران برخورد با فروشندگان بهترین راهکار برای جلوگیری از فعالیت آنها است.

وی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبنی بر اینکه دستفروشان مترو ماهانه حدود 3 میلیون درآمد دارند و همچنین زنان دستفروش حاضر به کار در مراکز مهارت آموزی کوثر نشده‌اند، تصریح کرد: احتمال درآمد حدود 3 میلیون برای فروشندگان مترو ضعیف است و اکثر فروشندگان ماهانه درآمدی معادل 3 الی 4 میلیون دارند که  به خاطر همین سود بالای دستفروشی است که از این کار دست نمی کشند؛‌ لذا لازم است متولیان به صورت قاطع با آنها برخورد و بی تفاوت از کنار این دست تخلفات نگذرند.

مصری افزود: نباید این نکته فراموش شود که با وجود سیل بیکاران جوان و تحصیلکرده در کشور  که حتی حاضر هستند ماهیانه با حقوق 500 الی 600 تومان مشغول به کار شوند چطور می توان زمینه اشتغال فروشندگان مترو را فراهم کرد؟
 
لزوم جلوگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت جلوگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران تاکید کرد وگفت: اگر دولت در خصوص ساماندهی فروشندگان و برخورد با آنها با  خلاء قانونی روبرو است می تواند لایحه مورد نظر را به مجلس تحویل داده تا در مجلس تصویب شود؛  ولی باید دید که آیا قانونی که ابلاغ می شود زمینه اجرا دارد؟

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ نباید فراموش کرد که این موضوع فقط منحصر به مترو نیست بلکه اگر به تمام چهارراه های تهران نگاهی بیندازیم مشاهده خواهیم کرد که معضلاتی مانند تکدی گری،‌ فروشندگی مواد مخدر،‌ کودکان کار و خیابانی و ... به وفور یافت می‌شود و حتی کسانی هستند که ساعت مشخصی بین آنها غذا توزیع می‌کنند یعنی در واقع این افراد به صورت سازماندهی شده عمل کرده و افرادی از آنها سوء‌استفاده می کنند لذا در راستای جلوگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران نه تنها فروشندگان مترو بلکه همه دستفروشان، کودکان کار و خیابانی، متکدیان در پایتخت باید ساماندهی شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.