| کد خبر: 59504 |

مجری خط یک قطار شهری شیراز خبرداد

بهره برداری از دو ایستگاه دیگر متروی شیراز تا دهه فجر امسال

تین نیوز | مجری خط یک قطار شهری شیراز از بهره برداری دو ایستگاه شهید مطهری و شهید آوینی خط یک قطار شهری تا دهه فجر امسال خبر داد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی و بین الملل سازمان قطار شهری شیراز و حومه، مهندس حجت اله قهاری گفت: در طول مسیر 5/10 کیلومتری فاز یک حدفاصل میدان احسان تا میدان نمازی 8 ایستگاه پیش بینی شده است که از این تعداد 6 ایستگاه در سال 1393 افتتاح و به بهره برداری رسیده و 2 ایستگاه باقی مانده نیز تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید. 
 
وی افزود: ایستگاههای احسان در میدان احسان، شریعتی در بولوار معالی آباد، میرزای شیرازی در ابتدای پل بصیرت، شاهد در ابتدای بولوار شاهد، قصردشت درمیدان قصر دشت، مطهری درتقاطع زرگری، آوینی درخیابان خبرنگار ونمازی در میدان نمازی، ایستگاههای هشت گانه فاز یک قطار شهری شیرازمی باشند که ازاین تعداد 2 ایستگاه شهید آوینی وشهید مطهری در مرحله تکمیل بوده وانشاالله تا دهه فجر امسال وارد مدار ارایه خدمات خواهند شد.
 
قهاری در تشریح مراحل ساخت ایستگاه شهید مطهری گفت: ایستگاه شهید مطهری یک ایستگاه دو طبقه می باشد که دارای 2 دروازه شمالی ویک دروازه جنوبی است. برای این ایستگاه شش پله برقی و6 آسانسور پیش بین شده است تا حجم ترافیک مراجعه شهروندان را به نحوی شایسته پاسخگو باشد.

به گفته وی این پروژه دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی می باشد وبا تکمیل سازه، دروازه ها و تکمیل معماری وتجهیز پروژه انشاالله آماده بهره برداری خواهد شد. 

تجهیزات ویژه این ایستگاه نظیر دستگاههای ال پی اس، سیگنالینگ، مخزن آتش نشانی، تجهیزات تهویه و دفع دود، پله برقی وآسانسور، اعلام و اطفای حریق ونصب گیت عبور مسافرین هم اکنون در حال نصب وتست می باشد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا این ایستگاه در قیاس با سایر ایستگاههای فاز یک با تاخیر در بهره برداری مواجه بوده است ، گفت: ایستگاههای مترو با توجه به حجم مسافر و نیاز روز جامعه به بهره برداری می رسند. بطور مثال ایستگاههای احسان ، قصر دشت ، میرزای شیرازی با توجه به حجم مسافر وترافیک موجود در محور غرب به شرق با سرعت بیشتری آماده بهره برداری شد. هر چند دراین ماجرا تخصیص اعتبارات لازم نیز تاثیر گذار بوده است وبه همین  دلیل ساخت وبهره برداری از ایستگاههای پیش بینی شده اولویت بندی می شوند .
 
وی با اشاره به تخصصی بودن مراحل ساخت وبهره برداری مترو خاطر نشان کرد: اگر یک ایستگاه در ابتدا و یک ایستگاه در انتهای یک خط احداث، ریل گذاری و تجهیز شود امکان بهره براری و عبور قطار در کل خط میسر خواهد بود و سایر ایستگاههای طول مسیر با تخصیص اعتبار و بر اساس اولویت مسافری به تدریج تکمیل و به مدار ملحق خواهند شد. همینطور که در طول فاز دوم خط یک از میدان امام حسین تا میدان الله این سیاست اعمال خواهد شد تا با تجهیز و راه اندازی دو ایستگاه مبدا و مقصد شاهد سرعت بخشیدن به ایستگاههای طول مسیر باشیم.
 
قهاری تاکید کرد: مطابق مطالعات انجام گرفته، دو ایستگاه شهید آوینی وشهید مطهری از حجم مسافر کمتری در آغاز بهره برداری فاز یک خط یک برخوردار بوده اند و به همین دلیل اعتبارات تخصیص یافته در سایر ایستگاههای فاز یک هزینه شد تا شاهد بهره برداری از این فاز در سال 93 باشیم. وی خاطر نشان کرد: هم اکنون با تأمین منابع مورد لزوم امکان سرعت بخشیدن به پروژه فراهم شده است وامیدواریم تا دهه فجر امسال شاهد تکمیل و بهره برداری از این دو ایستگاه باشیم .

این مسوول با بیان پیشرفت های انجام شده در ایستگاه شهید آوینی گفت: این ایستگاه دارای دو طبقه وسه دروازه است که با توجه به قرار گرفتن در مسیر رودخانه ساحلی هر سه دروازه در ضلع جنوبی قرار گرفته است. 12 دستگاه پله برقی و2 آسانسور برای این ایستگاه پیش بینی شده است وتا کنون شاهد پیشرفت 70 درصدی پروژه بوده ایم. این ایستگاه نیز همانند ایستگاه مطهری در حال تکمیل مراحل پایانی و نصب تجهیزات ویژه است. 
 
وی با بیان این مطلب که فاز دوم خط یک قطار شهری بطول 14 کیلومترمطابق برنامه های زمانبدی شده با برخورداری از 12 ایستگاه تا پایان سال 95 به بهره برداری خواهد رسید از سرعت بخشیدن به مراحل ساخت ایستگاه دو طبقه امام حسین در میدان امام حسین شیراز خبر داد و گفت: این ایستگاه دو طبقه و نقطه تلاقی خط یک و دو قطار شهری شیراز است که مراحل احداث آن با سرعت ادامه دارد.
 
منتقدان ترافیک شهری از اظهار نظر های عجولانه در رسانه های پرهیز کنند 
مجری خط یک قطار شهری شیراز در پاسخ به این سوال خبرنگاران که وضعیت پیشرفت پروژه میدان امام حسین در چه مرحله ای قرار دارد گفت: ایستگاه تقاطعی میدان امام حسین که مربوط به خط یک و دو متروی شیراز است طبق برنامه زمانبندی شده در حال اجراست وسعی شده با حداقل مزاحمت ترافیک برای شهروندان همراه باشد اما باید یادوری کنم که پروژه مترو از جمله پروژه های ملی وزمانبری است که اعتبارات کلانی را برای اجرا نیاز دارد واز این رو صبر وحوصله شهروندان را طلب می کند تا مراحل حفاری و ساخت وتجهیز پروژه انجام شود.

وی افزود: در ایستگاه امام حسین اولویت با ساخت وتکمیل طبقه مربوط به خط یک است، تا با انجام آن مراحل ریل گذاری فاز دوم خط یک، تامین برق بالاسری ونصب تجهیزات ویژه خط همراه با تکمیل سازه ومعماری انجام شود.

مهندس قهاری ضمن مثبت ارزیابی کردن روند بازدیدهای انجام شده از ایستگاه امام حسین توسط معاون امور عمرانی استانداری فارس و شهردار شیراز اظهار داشت: توجه ویژه  مهندس رضائیان و مهندس پاک فطرت به این پروژه باعث شده تا روند اجرائی مناسبی در این پروژه شکل بگیرد و کار با سرعت مناسبی دنبال گردد.

قهاری افزود: دراین پروژه زیرساخت های شهری از جمله اب ، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب نیز می بایست جمع آوری وجابجا می شدند که هر کدام نیازمند تعامل بین بخشی وطول زمان برای جابجایی ویا حفظ بوده اند. 

وی از منتقدان ترافیک شهری خصوصا در میدان امام حسین خواست تا با نگاه تخصصی به اجرای پروژه بزرگ و ملی قطارشهری بنگرند واز اظهار نظر های عجولانه در رسانه ها پرهیز کنند. 

مجری خط یک قطار شهری شیراز همچین با اشاره به این پروژه در میدان امام حسین وآزاد سازی بخشی از مسیر تاکید کرد: در میدان امام حسین قبلا ضلع شرقی محوطه بسته بود که برای کاهش زمان انسداد اقدام به اجرای سازه سقف کردیم تا با پوشاندن مسیر بدون ایجاد مزاحمت در سطح، اجرای دیواره وفوندانسیون با دقت بیشتری در زیر سطح انجام شود. در حال حاضر ضلع شرقی میدان کاملا باز وترافیک در جریان است. در ضلع غربی میدان نیز تنها به تصرف دور میدان بسنده شده است وبا ایجاد یک رمپ سعی در تسهیل ترافیک شده است. همچنین در سمت استانداری نسبت به تجهیز کارگاه اقدام شده است.

وی تاکید نمود: با اجرای روش های تسهیل کننده ترافیک وباز گشایی به موقع مسیر در زمان های مختلف، نهایت دقت برای روان سازی ترافیک انجام شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هر چند ماهیت احداث مترو برای غلبه بر غول ترافیک کلانشهر شیراز بوده است، با اینحال نه تنها درمیدان امام حسین بلکه در سایر محورهای ترافیکی شیراز که عملیات مترو نیز انجام نمی شود شاهد بار ترافیکی سنگینی هستیم و از این رو هم راستا با سرعت بخشی به احداث و راه اندازی خطوط مترو، ساخت تقاطع های غیر هم سطح نیز در جای جای کلانشهر شیراز با سرعت در حال انجام است.

اینکه تمامی معضلات ترافیکی شهر را بعلت وجود کارگاههای قطار شهری بدانیم قضاوت منصفانه ای نیست چرا که بسیاری از میادین مهم و خیابان های اصلی شیراز که کارگاه قطار شهری نیز در آنها قرار ندارد و هیچ یک از خطوط مترو از آنجا عبور هم نمی کند با مشکل ترافیک روبرو هستند که شاید مهمترین علت آن را بتوان عدم تطابق حجم خودروهای درون شهری با عرض خیابانها برشمرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.