| کد خبر: 2506 |

اجرای موفق پروژه خط ۳ تهران از مصادیق اقتصاد مقاومتی است

تین نیوز | همه ما روزانه از مترو استفاده می کنیم ،سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران به 110 سال قبل باز می گردد. تاسیس تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز نامه ای بود که بارون ژولیوس دو رویتر در عهد ناصرالدین شاه با ایران امضا کرد. در همین سال ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهری ری (حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه، با نام معروف ماشین دودی، ساخته شد.

اما در آغاز، هر بار به هنگام راه افتادن قطار، بچه‌ها با پرتاب سنگ به ماشین دودی هجوم می بردند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد تا نهایتا در سالهای دهه 1330 شمسی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.

دو دهه بعد اما در دهه 50 خورشیدی، فعالیت ها برای ساخت مترو از سر گرفته شد. در خلال این سالها مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران و پیش بینی تغییرات آن برای سال 1370 توسط شرکت های سوفرتو و شرکت متروی فرانسه آغاز شد.

در سال 53 گزارش نهایی این مطالعات ارائه شد. این گزارش حاوی طرحی شامل یک شبکه خیابانی با یک کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی و دو بزرگراه برای نواحی در حال ساخت شهری و یک شبکه مترو با 7 خط بود که به وسیله شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی تکمیل می شد.

یک سال بعد قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تصویب شد. عملیات اجرایی این طرح نیز از سال 56 آغاز شد اما طی سالهای 59 تا 65 به دلیل وقوع جنگ تحمیلی، این پروژه به طور کامل متوقف شد. پس از آن با پیگیریهای انجام شده از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عملیات ساخت مترو بدون تخصیص ردیف بودجه و با استفاده از درآمد ناشی از صادرات مازاد نفت کوره پالایشگاه اصفهان و نیز صادرات سنگ‌های تزیینی، دوباره آغاز شد.

سال 74 قراردادی توسط مدیریت وقت شهرداری تهران عقد شد که طی آن برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک اقدام می شد. در نهایت پس از کش و قوس های فراوان در شانزدهم اسفند 77 از خط 5 مترو تهران، حدفاصل صادقیه تا کرج بهره برداری . یک سال بعد، نیمه غربی این خط، حد فاصل ایستگاه صادقیه تا ایستگاه امام خمینی نیز بهره‌برداری شد. بخشی از خط یک متروی تهران نیز که ایستگاه میرداماد را به ایستگاه علی‌آباد متصل می‌کرد در سال ???? به بهره‌برداری رسید. این خط بعداً در سال ???? تا ایستگاه حرم مطهر در بهشت زهرا ادامه یافت. همچنین بخش شرقی خط دو متروی تهران به‌تدریج در سال‌های ????، ???? و ???? به بهره‌برداری رسید.

از اواخر سال ????، با افزایش مسافران و تعداد قطارها، بخشی جهت بهره‌برداری از بدنه? اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شده و با عنوان «شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه» به کار خود ادامه می‌دهد.

در حال حاضر نیز متروی تهران با چهار خط درون شهری و یک خط برون شهری در حال سرویس دهی است. تا پایان مهرماه سال ???? حدود 160 کیلومتر از خطوط متروی تهران بهره‌برداری‌شده‌است. تعداد واگن های فعال در مترو تهران بیش از ???? واگن است که روزانه بیش از ? میلیون مسافر را جابجا می کنند.

بزرگ‌ترین پروژه شهری سال به زودی افتتاح می شود
در این سال ها حمل و نقل ریلی ، جایگاه ویژه ای در شهر داشته بطوریکه یکی از اولویت های شهروندان احداث خطوط بیشتر ریلی و خطوط اتوبوس های تندرو در شهر تهران است ، از این رو شهرداری تهران به منظور رفاه شهروندانش و کاهش آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین کاهش ترافیک ، احداث سالانه 30 کیلومتر مترو را در دستور کار خود قرار داده است .

به همین منظور 12 کیلومتر از خط 3 به عنوان شاهراه مترو تهران و نماد کاهش فاصله جنوب به شمال به زودی تحویل شهروندان پایتخت می شود .خط 3 مترو بزرگترین و طولانی ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می شودکه با 37 کیلومتر طول جنوبی ترین نقطه پایتخت را به شمالی ترین نقطه متصل می کند .

فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره برداری رسید و با افتتاح 12 کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) در چند روز آینده یک گام برای تکمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 کیلومتر) باقی می ماند.

عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

صاحبنظران و کارشناسان مدیریت شهری از خط 3 مترو تهران به خاطر شاخص های گوناگون و کم نظیر آن ازجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل آباد، ابراهیم آباد، یافت آباد، نعمت آباد، جوادیه، مولوی، راه آهن و ...به عنوان یک دستاورد بزرگ مدیریت شهری سال 1392 (سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی) یاد می کنند.

بهره گیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل (ترانشه باز،اتریشی و مکانیزه)، عبور از بافت فرسوده و قدیمی تهران و موانع متعدد تاسیسات فرسوده شهری، ساخت ایستگاه ها واجرای ریل گذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندک از زیر خط 2 درحال بهره برداری مترو و ده ها مورد دیگر در شمار رکوردها و شاخص های بخش جنوبی خط 3 مترو به حساب می آید.

این خط به عنوان اولین خط قطری شبکه مترو بیشترین ایستگاه های تقاطعی را با خطوط 7،6،4،1 و 8 مترو تهران داراست به طوری که در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) با خط 4، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط 6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1 و در ایستگاه مولوی با خط 7 تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا کند.

خط 3 مترو همچنین با 7 بزرگراه، 6 میدان اصلی(میدان راه آهن و ...) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع و یا عبور می‌کند و ساکنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و کامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می دهد.

فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط ???? متر است که برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده که در میادین اصلی به ? ورودی افزایش یافته است؛ این خط ظرفیت جابجایی روزانه یک میلیون مسافر را داراست که طبعاً ظرفیت کامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی آماده بهره برداری است که ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش هایی از ایستگاه های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

اجرای موفق پروژه خط 3 تهران از مصادیق اقتصاد مقاومتی است
بزرگ‌ترین پروژه شهری سال 1392 در شرایطی به اتکای مدیریت جهادی و توان مهندسی بومی به افتتاح خود نزدیک می شود که پایتخت بیش از پیش به خاطر مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیک نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبار برای توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاک است بنابر این می‌توان این پروژه را در شمار مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد.

یکی از وجوه اقتصاد مقاومتی، انجام روش های نوآورانه است که در خط 3 مترو و توامان با شرایط سخت تحریم ها ساخته شده است. از این جهت این پروژه را می توان به اعتبار ابتکارات و خلاقیت های اجرا شده در شمار مصادیق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری فرزانه انقلاب قلمداد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی 0 0

    اهمیت این خط زمانی حقیقت دارد که ۳ایستگاه بسیار مهم تقاطعی دانشگاه افسریه امام علی با خط ۲ و میدان ولی عصر و میدان فاطمی مسافرگیری کنند نه اینکه برای عوام فریبی و تظاهر به کارکردن مردمی رو که قصد سفر از میدان منیریه تا عباس آباد رو دارند و نهایتا۲%از کل متقاضیان این خط هم نمیشوند رو جا به جا کنید قالیباف برای انتخابات پارسال ایستگاه مهم دانشگاه امام علی رو که مهمترین ایستگاه این خط هست رو به کل از پروژه حذف کرد اما مردم آگاهندوبرای همین حتی تو تهران رای هاش به۴۰۰هزار نفر نرسید