| کد خبر: 169532 |

◄ خط 7 مترو تهران با چه ویژگی‌هایی راه‌اندازی می‌شود؟

مشکل بزرگی که خط 7 مترو تهران را به تعطیلی کشاند «سیگنالینگ» بود که در مسیر 7200 متری انجام شد، حجم کار به قدری بالا است که در زمانی که در اختیار بود تنها توانستیم 6 کیلومتر از مسیر را تجهیز و آماده بهره‌برداری کنیم.

تین نیوز

مجری خط 7 مترو تهران از تکمیل و راه‌اندازی 5 ایستگاه  از خط 5 و یک ایستگاه تقاطعی با صرف هزینه230  میلیاردی از مهدیه تهران تا بزرگراه نواب خبر داد.

علی مزینانی گفت: مشکل بزرگی که خط 7 مترو تهران  را به تعطیلی کشاند «سیگنالینگ» بود که در مسیر 7200 متری انجام شد، حجم کار به قدری بالا است که در زمانی که در اختیار بود تنها توانستیم 6 کیلومتر از مسیر را تجهیز و آماده بهره‌برداری کنیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مزینانی به انتظار مدیریت شهری برای ارائه خدمات مکفی به عموم مردم، گفت: کاهش سرفاصله قطارها، راه‌اندازی سیستم سگنالینک، مقرون به صرفه بودن و پیوستگی اجزاء از مواردی است که در تجهیز مترو خط 7 مد نظر مدیران شهری است که به دلیل کسری بودجه و زمان کم، دستیابی کامل به این اهداف میسر نشد و تنها بخشی از خط به مدار بهره‌بردری بازخواهد گشت.

سرفاصله زمانی 10 دقیقه‌ای حرکت قطارها و کنترل تردد توسط سیستم سیگنالینگ، موضوع دیگری بود که مزینانی به ان اشاره داشته و گفت: نصب سیستم تهویه اصلی به دلیل نیاز به بودجه کلان ممکن نشد، اما تهویه اولیه‌ای با استفاده از 14 فن در موقعیت‌های خاص باهمکاری دانشگاه صنعتی شریف به اتفاق بنیاد شهید شیرودی که وابسته به صنایع دفاع است طراحی ، ساخته و تعبیه شد. 

به گفته وی، سه پله اضطراری و 14 فن هنگام مواقع اضطرار پیش‌بینی شده است. این در حالی است که پیش از این خط 7 مترو بدون تجهیز به  فن و پله‌های اضطرار ی راه‌اندازی شده بود.

پایدارسازی سیستم برق یکی دیگر از مواردی بود که مجری خط 7 به آن اشاره کرد و گفت: پست‌های یک‌سوسازی سیستم برقی در مترو وجود دارد که در دوره مدیریت گذشته در حد مینیمم دیده شده بود که در مرحله بازسازی و تجهیز این خط، به میزان 40 درصد به ظرفیت آن افزوده شد. با این اتفاق دیگر نیازی به قطعی برق نخواهد بود.

مزینانی در ادامه به تجهیز دوربین‌ها در 6 ایستگاه که یکی از آنها تقاطعی است پرداخت و ابراز داشت: علاوه بر این ایستگاه جنوبی خط 3 که در محل مهدیه تهران راه‌اندازی نشده بود نیز تکمیل شد که در بهره‌برداری از 5 ایستگاه خط 7، این ایستگاه نیز وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان این که «در گذشته 22 کیلومتر از خط 7 با هفت ایستگاه افتتاح شده بود بدون آن که به موارد یاد شده در آنها توجه شده باشد»، تصریح کرد: به دلیل حساسیت و تقاضای بالای سفر در ایستگاه مهدیه تهران و شلوغی آن در ایام شهادت و ولادت ائمه معصومین (ع)، گیت‌های ورود و خروج به گونه‌ای طرحی و ساخته شدند که کوچک‌ترین تداخلی بین ورود و خروج مردم از ایستگاه به وجود نیاید. تعبیه دو درب ورود و خروج مجزا هم یک دیگر از مواردی است که به صورت تخصصی به آن توجه شده است.

این در حالی است که پله‌های درب ورودی و خروجی ایستگاه مهدیه تهران آماده نیست و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه برای نصب به مترو تحویل داده شود.

مجری خط 7 مترو تهران در ادامه سخنان خود از نیاز به 700 میلیارد تومان نقدینگی برای راه‌اندازی و تجهیز این خط یاد کرد و گفت: به دلیل کمبود نقدینگی مدیریت شهری این رقم به 400 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که در نهایت تنها 230 میلیارد تومان آن محقق شد و این عدد، صرفاً برای تجهیز 5 ایستگاه خط 7 و یک ایستگاه تقاطعی خط 3 و 2 کافی بود.

هزینه ارزی برخی تجهیزات و زمانبر بودن خرید برخی اقلام و دیرکرد در واریز  بودجه، همگی در کنار هم در تاخیر اتمام پروژه اثر زیادی داشت. زمان پایان عملیات تجهیز خط 7 مترو پیش از پایان سال 96 بود که با تاخیری حدود 5 ماه قرار است وارد مدار بهره‌برداری شود.

مزینانی گفت: 70 میلیارد از بودجه یاد شده در بخش‌هایی هزینه شد که باید ایمنی آنها تامین می‌شد و جزو اولویت‌های ما در راه‌اندازی نبودند. ایستگاه مولوی به دلیل نداشتن پله برقی و ایستگاه محمدیه به علت عدم برخورداری از سیستم سیگنالینگ و ایستگاه هلال احمر نیز با نبود پله برقی افتتاح نخواهند شد. تعداد 11 ایستگاه از مترو خط 7 آماده هستند، که بنا به دلایل یاد شده قابل استفاده نیستند.

قرار است پنج ایستگاه خط7 مترو روز شنبه به مدار بهره‌برداری بازگردند.                                                                                                                           

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.