| کد خبر: 154735 |

ارتقای کیفی خدمات مترو تهران گامی برای رضایتمندی بیشتر شهروندان

مترو سریع ترین، ارزان ترین و ایمن ترین وسیله حمل و نقل در پایتخت است و این روزها با کاهش سرفاصله حرکت قطارها، اقدام خوبی در راستای افزایش کیفیت خدمات و جلب رضایت بیشتر شهروندان تهران انجام شده است.

تین نیوز

مترو سریع ترین، ارزان ترین و ایمن ترین وسیله حمل و نقل در پایتخت است و این روزها با کاهش سرفاصله حرکت قطارها، اقدام خوبی در راستای افزایش کیفیت خدمات و جلب رضایت بیشتر شهروندان تهران انجام شده است.

به گزارش ایرنا، مسیر ریلی ناوگان مترو تهران درحال حاضر با 5 خط فعال بانضمام مسیر ریلی فرودگاه مهرآباد و ادامه خط یک در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) حدود 212 کیلومتر فعال است.

ناوگان حمل و نقل ریلی تهران و حومه 109 ایستگاه فعال دارد که بطور متوسط روزانه حدود 2 میلیون و 600 هزار سفر با استفاده از خطوط این ناوگان زیرزمینی انجام می شود.

میانگین سرفاصله حرکت قطارهای خطوط مترو تهران حدود 5 دقیقه است.

به گزارش ایرنا، مترو مهره اصلی و ستون فقرات حمل ونقل عمومی در کلانشهر تهران محسوب می شود و همین موضوع باعث شده تا با استقبال خوبی از سوی شهروندان هم مواجه شود.

اگر شما هم مسافر مترو باشید می دانید که بسیاری از مردم برای فرار از ترافیک سطح شهر، خود را به مترو می رسانند تا هم زودتر به مقصد برسند و هم شاید قدمی در جهت کاهش آلودگی هوا بردارند.

اگرچه انتخاب مترو به عنوان اولین اولویت برای استفاده از حمل و نقل عمومی نشان از رضایتمندی مسافران دارد اما نمی توان از گلایه شلوغی ایستگاه ها و واگن های مترو به راحتی گذشت.

شاید رسیدن این گلایه ها به گوش مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری مترو تهران باعث شده تا اقدامات موثر و جدیدی برای افزایش خدمات در مترو برداشته شود.

«فرنوش نوبخت» مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری مترو تهران پس از قبول مسئولیت در این شرکت، اعلام کرد که اولویت مدیریت جدید بالا بردن کیفیت خدمات و حرکت به سمت رضایتمندی بیشتر مردم است .

در همین راستا هم تغییراتی در سرفاصله حرکت قطارها در برخی از خطوط مترو تهران ایجاد شد.

شروع این تغییرات با خط 3 مترو تهران که شمال شرق پایتخت (شهرک قائم) را به جنوب غربی (آزادگان) متصل می کند، آغاز و با خط 4 که شرق و غرب پایتخت یعنی شهرک اکباتان به شهید کلاهدوز را به هم می رساند، ادامه یافت.

* ساکنان شمال شرق پایتخت راضی از یکپارچه سازی حرکت قطارها در خط 3

مردم به شدت از وضعیت ترافیک و حمل و نقل در پایتخت گلایه دارند.

نظر سنجی ها نیز نشان می دهد که نه اقتصاد و نه مسائل سیاسی، هیچ کدام در صدر گلایه های پایتخت نشین ها نیست، بلکه بزرگترین مشکل مردم تهران ترافیک و حمل و نقل است.

در میان مشکلات ناشی از ترافیک برای شهروندان، یکپارچه سازی حرکت قطارها در بخش شمالی خط 3 متروی تهران یک خبر خوش برای ساکنان شمال شرق تهران بود.

با این یکپارچه سازی سرفاصله حرکت قطارها در بخش شمالی خط سه از 18 دقیقه به 10 دقیقه کاهش یافت.

مسافران این خط معتقدند سریعترین راه برای رسیدن به مقصد و رهایی از ترافیک استفاده از مترو است و کاهش سرفاصله حرکت قطارها در این بخش آنها را برای استفاده از این وسیله ترغیب کرده است.

امیر مهدوی 28 سال سن دارد و شغلش آزاد است؛ او به تازگی برای تردد روزانه به سمت محل کار خود از خط 3 مترو تهران در محدوده ایستگاه نوبنیاد تا میدان ولیعصر(عج) استفاده می کند.

وی در خصوص سرویس دهی مترو تهران به خبرنگار ایرنا گفت: تا ماه پیش اگر می خواستم با مترو به محل کارم بروم باید حدود 18 دقیقه منتظر قطار می ماندم، ضمن آنکه همه قطارها تا ایستگاه نوبنیاد نمی آمدند و در مسیر برگشت گاهی مجبور می شدم که در ایستگاه خواجه عبدالله انصاری از قطار پیاده شده و منتظر قطار بعدی بمانیم.

به گفته وی، یکپارچه سازی حرکت قطارها در این مسیر تمایل بیشتری برای استفاده از مترو در من و بسیاری دیگر از شهروندان ایجاد کرده است.

به گفته این شهروند تهرانی، هنوز هم شلوغی قطارهای این خط موجب بروز مشکلاتی می شود اما سفر با مترو نسبت به ترافیک سطح شهر بسیار بهتر است.

اکرم سلطانی کارمند 45 ساله نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: الان وضعیت برای تمام کسانی که در ایستگاه های شمالی خط 3 سوار مترو می شوند بهتر شده است.

به گفته وی، بیش از 2 سال است که خط 3 مترو افتتاح شده اما تا قبل از این سرویس دهی در آن به ویژه در بخش های شمالی خط مطلوب نبود و کاش بجای اینکه انقدر به فکر افتتاح ایستگاه های جدید بودند کمی هم به افزایش قطارها فکر می کردند.

وی ادامه داد: خط 3 مترو تهران خط شلوغی است اگرچه کم شدن فاصله حرکت قطارها کمی اوضاع را بهتر کرده، اما 10 دقیقه انتظار برای قطار هنوز هم زیاد است.

*مترو ارزان، ایمن و سریع اما شلوغ!

در ایستگاه قائم با حدیث علینژاد هم کلام شدم که هر روز از این ایستگاه تا نعمت آباد را با مترو تردد می کرد.

این کارمند 32 ساله با اشاره به قیمت مناسب استفاده از مترو، می گوید: من با 600 تومان می توانم به محله کارم بروم اما اگر قرار بود از تاکسی استفاده کنم این هزینه چندین برابر می شد.

وی افزود: استفاده از اتوبوس هم که در این مسیر طولانی چندین ساعت طول می کشد و بسیار فرسایشی است.

این بانوی جوان تاکید می کند: شاید فشردگی جمعیت در مترو به خصوص حجم مسافرهایی که در ایستگاه های میدان ولیعصر، جهاد و صیاد شیرازی سوار قطار می شوند اذیت کننده باشد اما باز هم استفاده از آن برای من ارجحیت دارد.

کاهش سرفاصله حرکت قطارهای خط 4 دومین خبر خوب برای مسافران مترو در ماه اخیر بود، به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران اکنون در ایستگاه های این خط، مدت زمان انتظار برای هر قطار در ساعات پرتردد تا 4 دقیقه کاهش یافته است .

خط 4 مترو تهران از مراکز مهمی از غرب تا شرق پایتخت عبور می کند و مسافران آن هم اغلب کارمندان و دانشجویان هستند.

علی کاظم نژاد دانشجوی 19 ساله که 4 بار در هفته با مترو به دانشگاه می آید.

وی در ایستگاه آزادی که یکی از پرتردد ترین ایستگاه های این خط است به خبرنگار ایرنا گفت: شنیدن خبر افزایش حرکت قطارها در این خط برای من که تقریبا هر روز مسافر مترو هستم خوشحال کننده بود، امیدوارم این روند ادامه پیدا کند تا کمی از فشردگی جمعیت در واگن ها کاسته شود.

این مسافر معتقد است که اگر خدمات در مترو بهتر شود بسیاری از مردم به جای استفاده از خودرو شخصی با مترو تردد می کنند چرا که ترافیک و آلودگی هوا در تهران غیرقابل تحمل شده است.

* راه حلی برای کاهش ازدحام جمعیت و شلوغی ایستگاه ها

در ایستگاه شادمان اما گلایه ها کمی متفاوت بود، مسافران این ایستگاه از شلوغی راهروهای ایستگاه هم گله داشتند و امیدوار بودند که به زودی برای تسهیل تردد در این ایستگاه و سایر ایستگاه های شلوغ متروی تهران هم فکری شود.

صادق کرباسی مغازه دار 39 ساله ای است که به طور دائم از مترو در ایستگاه شادمان استفاده می کند.

به گفته وی، تعداد حرکت قطارها در این خط بیشتر شده و این بسیار خوب است اما زمان زیادی را باید در انتظار خروج از ایستگاه یا رسیدن به سکو صرف کنیم و همین باعث کلافگی بیشتر مسافران می شود.

وی با بیان اینکه این موضوع را با مسئولان ایستگاه هم در میان گذاشته، افزود: به من گفتند که برای حل این مشکل در حال ساخت ورودی های جدید برای ایستگاه هستند، امیدوارم که هرچه زودتر این ورودی ها ساخته شوند.

مدیریت جدید شهری تهران به شهروندان وعده داده که تامین واگن های بیشتر برای مترو پایتخت را در اولویت قرار دهد، پس باید باز هم منتظر خبرهای خوب برای مترو سواران باشیم.

درواقع در این روزها که نفس های تهران بخاطر آلودگی بیش از حد هوا به شماره افتاده است، شاید هیچ اقدامی مهمتر از افزایش ظرفیت این حمل و نقل پاک برای پایتخت نشینان نباشد.

* کاهش سرفاصله حرکت قطارها، اقدامی موثر برای خدمت رسانی بهینه به شهروندان

«فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به خبرنگار ایرنا افزود: کاهش سرفاصله قطارها در خطوط 3 و 4 بدلیل تردد بی شمار شهروندان در اولویت قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مناسب شرکت واگن سازی تهران تا پایان سال تعدادی واگن به ناوگان مترو تهران افزوده شود.

خط 3 از جنوب غرب تهران (آزادگان) آغاز و تا شهرک قائم امتداد پیدا می کند و بسیاری از افراد استفاده کننده از این خط مترو از شهرهای اقماری تهران از جمله اسلامشهر هستند.

همچنین در خط 4 مترو نیز که از شهید کلاهدوز (شرق) تهران و تا محدوده غرب تهران در ایستگاه ارم سبز (محدوده خیابان فردوس و شهرک اکباتان) امتداد دارد و بسیاری از کارمندان، دانشجویان و سایر اقشار مختلف مردم شهر برای رفت و آمد از این خط مترو استفاده می کنند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.