| کد خبر: 154077 |

تعطیلی خط ۷ نشانه‌ای از بازگشت تخصص به مترو

با تغییر اعضای شورای شهر تهران و ریاست محسن هاشمی به عنوان فردی دارای تجربه و تخصص در حوزه حمل‌ونقل و در پی آن، تغییر شهردار، شاهد تغییرات مطلوبی بودیم.

تین نیوز

تابان رضایی *: با تغییر اعضای شورای شهر تهران و ریاست محسن هاشمی به عنوان فردی دارای تجربه و تخصص در حوزه حمل‌ونقل و در پی آن، تغییر شهردار، شاهد تغییرات مطلوبی بودیم.

تغییر زیرمجموعه‌های مرتبط با حمل‌ونقل ریلی و از همه مهم‌تر، انتخاب جعفر ربیعی- فردی متخصص و نام‌آشنا در حوزه مترو- به عنوان مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک، سرآغازی بر تغییرات در شرکت بهره‌برداری مترو بود که در ۶ سال گذشته، افراد غیرمتخصص و نیروهای شهرداری به آن رخنه کرده بودند. متخصصان و نیروهای دلسوز مترو از این تغییرات استقبال کردند، به‌ویژه بعد از اینکه شخصی به مدیرعاملی مترو(فرنوش نوبخت) انتخاب شد که در این شرکت به سختکوشی و تخصص شهرت دارد.

نیروهای انسانی متخصص مترو که با گذشت حدود ۲۰ سال از زمان بهره‌برداری از خطوط مترو، اکنون دیگر تجربه و دانش لازم را کسب کرده و با استانداردهای واقعی آشنا شده‌اند، از مدت‌ها پیش از ناایمن بودن خط ۷ به خوبی اطلاع داشتند. با این حال به نظر می‌رسد اصرار کارشناسان و بسیاری از دلایل کارشناسی برای تصمیم‌گیرندگان غیرمتخصص دلایل محکمی نبود و مهم، ثبت افتتاحیه‌ها به نام شهردار و مدیرعامل وقت بود.

بر همین اساس، خط ۷ مترو تهران بدون در نظر گرفتن جان باارزش مسافران و هشدارهای پی‌درپی درباره ناایمن بودن آن، گشایش یافت و مسافرگیری کرد و اعتراض مدیر امور ایستگاه‌های خط ۷، منجر به برکناری او شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر پنجم تهران در جریان انتخابات شورا با در نظر گرفتن مستندهای تهیه‌شده و آشنایی کامل با فرآیند ساخت و بهره‌برداری خطوط مترو، بارها اعلام کرده بود خط ۷ مترو ایمنی لازم را برای آغاز به کار ندارد و در صورت تجهیز نشدن و برطرف نشدن اشکالات فنی تعطیل خواهد شد.

اکنون شاهد این هستیم که همه دست‌اندرکاران و دلسوزان به خدمت، بدون منت و با در نظر گرفتن ایمنی جان یکایک مسافران، تصمیم به این کار گرفته و با دلایل محکم فنی به منظور ایمن‌سازی و جلوگیری از حادثه‌ای فاجعه‌بار این خط را تعطیل کرده‌اند. اینگونه است که تخصص بر انتخاب‌ها و اقدامات سلیقه‌ای که با هدف جمع‌آوری رزومه انجام می‌شود، غلبه می‌کند. شکی نیست که فقط با سپردن کار به متخصص واقعی، ایمنی و امنیت حاصل خواهد شد. با تعطیلی خط ۷ مترو، مفهوم «پیشگیری بهتر از درمان» محقق شد؛ باید از این مسئله خوشنود و خوشحال باشیم از شنیدن اتخاذ تصمیم‌هایی که جان باارزش انسان را بالاترین اولویت می‌داند.

امیدواریم با تدوین استانداردهای کامل و ایجاد فرآیندهای سیستمی و بدون سلیقه، روند ساخت، تجهیز و بهره‌برداری، سطح کیفیت و ایمنی و دانش‌محوری در مترو به گونه‌ای ارتقا یابد که هرگونه تصمیم‌گیری شخصی و سلیقه‌ای به عنوان خط قرمز تعریف و حذف شود.

*کارشناس مترو

 

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    خیلی پاچه خواری کرده
    یکی دیگه از کاشناسان مترو