| کد خبر: 153591 |

دستفروشی دانشجویان در مترو

تهران به عنوان پایتخت ایران از مشکلات و نابهنجاری‌های فراوانی رنج می‌برد. این کلانشهر در گذشته به دلیل مدیریت ناکارآمد با چالش‌های متعددی همچون به تاراج رفتن درختان، افزایش مال‌ها، افزایش ساخت‌و‌ساز پل‌ها، ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و... مواجه است.

تین نیوز

تهران به عنوان پایتخت ایران از مشکلات و نابهنجاری‌های فراوانی رنج می‌برد. این کلانشهر در گذشته به دلیل مدیریت ناکارآمد با چالش‌های متعددی همچون به تاراج رفتن درختان، افزایش مال‌ها، افزایش ساخت‌و‌ساز پل‌ها، ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و... مواجه است.

به گزارش روزنامه آرمان، یک عضو شورای شهر تهران با بیان برخی نارسایی‌های این کلانشهر گفت: در گذشته شهرداری تهران علاوه بر بی‌توجهی به‌ظاهر شهر هویت یکپارچه‌ای هم ایجاد نکرده است، تهران دارای نا‌‌هماهنگی شکلی و زیباشناختی متفاوتی است، در واقع مفهوم یکپارچه‌ای ندارد. الهام فخاری افزود: گروه‌های اجتماعی موجود در تهران شامل افراد بزه‌دیده، آسیب‌پذیر و افرادی متاثر از عدالت اجتماعی نابرابر است، فضای کمی باقیمانده و بیشتر فضاهای عبور و تردد از کنار هم گذشتن است نه کنار هم تعامل کردن.

آسیب‌های اجتماعی از قبیل مهاجر‌پذیری و گروه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند گستره کاملی از آسیب‌ها در تهران باشد. حجت نظری گفت: شاهد فرسوده‌سازی گسترده‌ای هستیم. قالیباف در بخش‌های رو بنایی و زیبا‌سازی مناسب عمل کرده است، اما به‌طور کلی نتوانست در سازه‌ها موفق عمل کند. او افزود: ما شاهد افزایش آمار طلاق در تهران هستیم، معضل دیگری که در شهر تهران وجود دارد معتادان متجاهر است و حاشیه‌نشینان که تعداشان روبه‌افزایش است و مشکلات فراوانی که راهکارهای متعددی دارد و با تقویت مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد می‌توان با آنها مقابله کرد.

شب‌نشینی مخل آسایش مردم نیست

یک عضو شورای شهر تهران گفت: برخی مناطق مرکزی تهران به‌سمت بافت تجاری حرکت کرده‌اند و در شب حیات ندارند، پس نیروی انتظامی باید وارد عمل شود و امنیت شب را تامین کند، در این مناطق امکانی وجود دارد که برخی معابر را برای حیات شبانه ایجاد کنیم. همچون خیابان سی تیر. هرچند ما دوست داریم این امر را به کل شهر ارجاع دهیم. نظری افزود: شرایط حیات شبانه در شهرهای مختلف متفاوت است، به‌طور کلی اگر بتوانیم این بحث اساسی را مطرح کنیم که شب نشینی مخل آسایش مردم نیست، می‌توانیم به سمت حیات شبانه برویم. در حال حاضر بعضی از فروشگاه‌های شهروند در تهران ۲۴ ساعته باز هستند و همین در شرایط فعلی حداقل روزنه امید است. در ادامه فخاری با اشاره به اینکه فضای خیابان سی تیر برای حیات شبانه مورد آزمایش و مورد استقبال مردم قرار گرفت، تاکید کرد: مردم به این مراکز شب‌نشینی نیازمند هستند. ضمن اینکه جاذبه گردشگری مناسبی هم دارد، شاید در شهرهای دیگر هم ملاحظات امنیتی وجود داشته باشد.

با جمع‌آوری دستفروشان در مترو موافق نیستیم

در ادامه نشست، نظری درباره جمع‌آوری کودکان هم گفت: ما با قضیه جمع آوری کودکان کار هم موافق نبودیم، زیرا آن خانواده‌ای که کودک خود را برای کار به خیابان می‌فرستد به مترو یا شهر، از فقر است و اگر کودک را یک شب در بیرون از خانه نگهداری کنیم، این تصور در کودک به وجود می‌آید که می‌تواند بدون خانواده هم زندگی کند، که خود معضل جدیدی را ایجاد می‌کند. این عضو شورای شهر تهران گفت: افرادی که در مترو دستفروشی می‌کنند اکثرا کوکان و زنان هستند، اینکه ما بخواهیم برخورد کنیم، پاک کردن صورت مساله است.

شاهد زنانه شدن الگوی فقر هستیم

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هم اکنون در جامعه موقعیت به‌طور برابر و عادلانه در اختیار تمام افراد جامعه نیست، گفت: کسی که در مترو کسب درآمد می‌کند، مسلما نتوانسته شغل ثابت و بیمه داشته باشد، ناگزیر به دستفروشی در متروها روی می‌آورد. فخاری افزود: زنان بیشتر به این شغل روی می‌آورند، زیرا زنان در حضور مردم احساس امنیت بیشتری می‌کنند، ولو اینکه به‌ عنوان دستفروش با آنها برخورد شود. بخشی از این زنان سرپرست خانواده هستند یا دانشجو که اگر شغل مناسبی داشته باشند دست به چنین کاری نمی‌زنند. برای این موضوع شهرداری یا شورای شهر به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند، بلکه سرچشمه آن، مساله اقتصادی است. به گزارش خبرآنلاین، در ادامه نظری هم تاکیدکرد: اگر مدیریت جامعه شهری را بلد بودیم حاشیه نشینان و مهاجرت پذیران یک فرصت تلقی می‌شدند، اما ما خوب مدیریت نمی‌دانیم که دچار بحران شده‌ایم، باید حاشیه‌نشین‌ها از خدمات شهر تهران؛ آموزشی، بهداشتی و حمل و نقل بهره‌مند باشند و وقتی وارد شهر می‌شوند عوارضی ندهند. تهران و شهرداری تهران باید یکپارچه باشد، اما عوارض تهران به حاشیه‌نشینان سرازیر می‌شود، باید با کمک استانداری و شهردای فکری کرد.

منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.