| کد خبر: 153425 |

راه‌اندازی مترو هشتگرد؛ حلقه گمشده اتصال تهران، کرج و قزوین

در صورت انجام این طرح، خط مترو هشتگرد پس از عبور از ۵ ایستگاه نظرآباد، آبیک، کاسپین ومحمدیه به شهر قزوین خواهد رسید

تین نیوز

در صورت انجام این طرح، خط مترو هشتگرد پس از عبور از ۵ ایستگاه نظرآباد، آبیک، کاسپین ومحمدیه به شهر قزوین خواهد رسید

به گزارش روزنامه ایران، در‌جهان امروز، استفاده و گسترش سامانه حمل‌ و‌نقل ریلی در کلانشهرها به‌دلیل برخورداری از پاک‌ترین نوع انرژی و ظرفیت بالای حمل مسافر و صرفه‌های اقتصادی و زیست محیطی بهترین گزینه در توسعه حمل‌ و‌نقل عمومی به شمار می‌رود. سامانه حمل و نقل ریلی با انتقال نیروی کار از شهرهای اقماری به کلانشهرها اثرات مهمی در کاهش ترافیک شهری بخصوص ساعات اولیه و پایانی اداری دارد. در این میان، استان قزوین با در اختیار داشتن رتبه سوم در تردد جاده‌ای و قرار گرفتن در مسیر پایتخت، بعد از اصفهان و همدان بیشترین جاده‌ها را دارد. در حال حاضر، طرح مترو کرج به هشتگرد مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، این در حالی است که در ابتدای آغاز این طرح در سال 85 قرار بر این بود که خط مترو پس از رسیدن به هشتگرد در طول مسیری ۷۴کیلومتری و پس از عبور از ۵ ایستگاه نظرآباد، آبیک، کاسپین ومحمدیه به شهر قزوین هم برسد، اما با گذشت ۹سال به نظر می‌رسد این طرح مسکوت مانده و اجرا نخواهد شد. در واقع وزارت‌راه و شهرسازی که مجری این طرح است، اعتقادی به اجرای این طرح ندارد و یکی از دلایل آن را راه‌اندازی و دو خطه کردن راه‌آهن تهران - قزوین می‌داند و معتقد است که با بهره‌برداری از این طرح دیگر نیازی به ادامه مترو هشتگرد به قزوین نیست.

با این حال، مسئولان شهر قزوین نظر دیگری دارند، به‌طوری که اخیراً «علی محمد زمانی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در یک کنفرانس خبری به نیاز شهر قزوین به اجرای این طرح اصرار کرده و با بر شمردن مزیت‌های آن، خواستار بازنگری وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح شده است.

«سیده حمیده زرآبادی» نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به «ایران» گفت: وزارت راه و شهر‌سازی گسترش مترو هشتگرد به قزوین را همیشه با توسعه راه‌آهن یکی می‌داند و در واقع این وزارتخانه به همین دلیل با آن مخالفت کرده و این در حالی است که اینها، دو موضوع متفاوت هستند. زرآبادی ادامه داد: طرح راه‌آهن تهران - قزوین ادامه طرح قدیمی اتصال تهران به تبریز است، در صورتی که مترو هشتگرد به قزوین در واقع متفاوت با آن است و یک طرح ملی است که می‌تواند استان‌های شمال غرب ایران را به هم متصل کند. ضمن اینکه اجرای یک سامانه ریلی برقی و سریع السیر بین شهر قزوین و هشتگرد برای استان ما اهمیت زیادی دارد و باعث تحول در استان‌های شمال غرب ایران نیز خواهد شد. نکته دیگر اینکه، 70کیلومتر این مسیر که در واقع مهرشهر به هشتگرد بوده به بهره‌برداری رسیده و اگر طرح مترو هشتگرد به قزوین نیز انجام شود، تأثیر آن به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

طرح دوخطه شدن قطار قزوین- تهران

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح دوخطه شدن قطار قزوین- تهران هر چند کار ارزشمندی است و می‌تواند مسافران خاص خود را داشته باشد، اما چندان با استقبال مسافران مواجه نشده چرا که جابه‌جایی از مقصد ایستگاه راه‌آهن تهران برای برخی مشکل‌ساز است، اما با اتصال مترو هشتگرد به قزوین و در نتیجه دستیابی مسافران به شبکه گسترده مترو شهر تهران، بسیار کارگشا خواهد بود و قطعاً با استقبال مسافران روبه‌رو خواهد شد. زرآبادی با بیان اینکه طرح مترو هشتگرد به قزوین مزیت‌های فراوانی دارد، اظهار داشت: اجرای این طرح صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش حمل و نقل جاده‌ای، کاهش ترافیک آزاد راه تهران - قزوین، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات جاده‌ای، رونق گردشگری، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری را به‌دنبال دارد و با توجه به اینکه استان قزوین فاقد فرودگاه است، می‌تواند به‌عنوان یک امکان زیربنایی برای شهر قزوین تعریف شود که هیچ‌کدام از این مزیت‌ها در تعریف قطار تهران - قزوین وجود ندارد. نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلایل وزارت راه و شهرسازی برای اجرا نشدن این پروژه غیرمنطقی است، ادامه داد: تمام مطالعات این طرح انجام شده و در جلسه‌ای که با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مشاوران وی داشتم، بر اجرای این طرح تأکید کردم و پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مخالفت آنان دریافت نکردم. با این حال، به‌عنوان نماینده مردم قزوین پیگیر این موضوع هستم، اما توقع دارم همه مسئولان شهر نیز در این زمینه کمک کنند، ضمن آنکه، این طرح ملی است و مختص استان قزوین نیست.

 

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.