| کد خبر: 150437 |

سی ان ان :

حذف 200 کیلومتر از متروی تهران در برنامه های قالیباف

محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران درحالی مدعی بسته شدن پرونده مترو پایتخت با ساخت خطوط 6، 7 و 8 بود که 200 کیلومتر از خطوط مصوب طرح توسعه مترو را در برنامه خود حذف کرده و نادیده گرفته بود.

تین نیوز

محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران درحالی مدعی بسته شدن پرونده مترو پایتخت با ساخت خطوط 6، 7 و 8 بود که 200 کیلومتر از خطوط مصوب طرح توسعه مترو را در برنامه خود حذف کرده و نادیده گرفته بود.

به گزارش ایرنا، مترو تهران در حال حاضر دارای 7 خط فعال(6 خط کامل و یک خط نیمه کامل) و یک خط در حال ساخت است که روزانه حدود 3.5 میلیون سفر از این ناوگان برای حمل و نقل استفاده می کنند.

در این میان خط 3 و 7 مترو هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده و خط 6 مترو نیز در حال ساخت است.

در سال های اخیر موضوع ساخت و توسعه خطوط مترو تهران همواره یکی از بحث های داغ مدیریت شهری در پایتخت بوده است.

ساخت، توسعه و تکمیل خطوط مترو تهران یکی از اولویت های مدیریت سابق شهری بود ، به نحوی که بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری بویژه در سال های اخیر برای این موضوع هزینه شد و البته همین تمرکز شهرداری، مترو را به یکی از حوزه های پرحاشیه و چالشی شهرداری تهران تبدیل کرد.

با شروع احداث خط 6 و 7 مترو تهران صحبت های زیادی از نداشتن طرح مطالعاتی برای این 2 خط مطرح شد بویژه با وقوع چند فروریزش در محل حفر تونل های مترو این احتمال قوت گرفت که شهرداری برای احداث این خطوط، مطالعه دقیق و کارشناسی انجام نداده است.

هرچند شهردار وقت تهران و معاونان وی هرگز این صحبت ها را نپذیرفتند اما تعدادی از اعضای شورای چهارم شهر از جمله محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورا بارها اعلام کردند که شهرداری مکاتبات لازم با دستگاه هایی که تأسیسات زیربنایی داشته را انجام نداده است.

سرخو همچنین خاطرنشان کرد زمانی که از شهرداری درخواست کردیم مکاتبات خود را به شورای شهر ارائه دهد این مکاتبات تنها شامل نامه هایی بود که برای مثال به سازمان آب در پی سوراخ شدن یک لوله، ارسال شده بود.

وی تصریح کرد: ممکن است عدم انجام این مکاتبات به این دلیل افزایش سرعت کار در ساخت خطوط مترو باشد که قال توجیه نیست.

علاوه بر آن، شهردار سابق تهران در کمتر برنامه ای بود که گزارشی از عملکرد فعالیت خود در مترو ارائه ندهد که « زمانی شهرداری تهران را تحویل گرفت 70 کیلومتر مترو در تهران وجود داشت و در زمان وی به نزدیک 300 کیلومتر رسیده و با اتمام آن پرونده مترو تهران بسته خواهد شد».

قالیباف حتی در برنامه افتتاح مترو فرودگاه امام خمینی (ره) که با حاشیه های فراوانی همراه بود مدعی شد پرونده خطوط مترو تهران بسته شده است.

اگرچه براساس گفته های شهردار سابق تهران قرار بود مترو فرودگاه امام راحل (ره) که خط 8 نام گرفت، از 15 فروردین 96 مسافرگیری کند اما به دلیل مشکلات ایمنی اجازه بهره برداری از آن داده نشد تا اینکه اواسط مرداد ماه امسال با حاشیه های زیادی افتتاح شد.

روز پیش از افتتاح مترو فرودگاه امام خمینی (ره)، دادستانی تهران اعلام کرد این ایستگاه ایمنی لازم را نداشته و به همین دلیل از افتتاح آن ممانعت به عمل می آید اما بعد از مذاکراتی تنها اجازه برگزاری مراسم افتتاح به شهرداری تهران داده شد نه بهره برداری.

علیرغم آن خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) کار پذیرش را انجام داد و تا یک ماه به صورت شبانه روزی فعالیت کرد و پس از آن ساعت فعالیت آن به 6 تا 14 محدود شد.

*واکنش اعضای شورای چهارم شهر تهران

مهدی چمران رئیس شورای چهارم شهر تهران که یکی از مدافعان و حامیان جدی مدیریت سابق شهر بود، پس از افتتاح مترو فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: بیخود نام این مترو را خط 8 گذاشته‌اند، شهر تهران تنها 7 خط دارد.

قناعتی عضو دیگر شورای چهارم شهر تهران نیز گفت که اگر آقای قالیباف گفته خطی که به سمت فرودگاه امام(ره) می‌رود، خط 8 است، درست نیست.

* خطوط مصوب مترو شهر تهران 540 کیلومتر است

این مطلب روز گذشته از سوی محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در جمع خبرنگاران مطرح شد.

وی گفت: در واقع خطوط 8 و 9 مترو خطوط رینگی اطراف تهران هستند.

پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه خطوط مصوب مترو تهران 540 کیلومتر است که تاکنون 280 کیلومتر آن انجام شده، خاطرنشان کرد: در واقع آنچه اکنون با نام خط 8 از آن نام می برند ادامه خط یک مترو است.

وی با اشاره به اینکه نمی خواهم عملکرد مدیریت قبلی را زیر سئوال ببرم اظهار کرد: در دوره مدیریت سابق شهر تهران اقداماتی خوبی برای توسعه مترو انجام شده اما بسیاری از این اقدامات ناقص هستند.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: این که یک خط مترو ساخته شود اما به ساخت تعمیرگاه آن توجهی نشود، اصلا درست و منطقی نیست.

وی تأکید کرد: باید یک تعمیرگاه مترو در اکباتان و همچنین تعمیرگاه خط 3 مترو ساخته شود تا بتوانیم از این خطوط به طور کامل استفاده کنیم.

پورسیدآقایی همچنین یادآور شد: نباید با راه اندازی یک خط مترو از قطارهای خط دیگری برای بهره برداری از خط جدید استفاده کنیم.

از سوی دیگر در حالی که قالیباف از پیشرفت 93 درصدی خط 6 مترو تهران صحبت می کرد، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران می گوید که سیویل خط 6 مترو انجام شده، اما پیشرفت کار در زمینه تامین و نصب تجهیزات این خط زیر 10 درصد است.

بنابراین برخلاف گفته های شهردار پیشین پایتخت پرونده خطوط مترو باز است و برای بسته شدن پرونده مترو پایتخت باید 200 کیلومتر خط ریلی احداث شود، موضوعی که ظاهرا در برنامه های شهردار سابق تهران حذف و نادیده گرفته شده است.

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.