| کد خبر: 150392 |

فراموشی مترو اسلامشهر زیر سایه قطار حومه‌ای

در چند روز گذشته از طرح «اقدام مشترک» برای ساماندهی ترافیک تهران در شورای شهر رونمایی شد.

تین نیوز

در چند روز گذشته از طرح «اقدام مشترک» برای ساماندهی ترافیک تهران در شورای شهر رونمایی شد.

رونمایی از جزییات طرح «اقدام مشترک» دولت و شهرداری برای رفع بن‌بست حرکتی تهران درحالی انجام شد که در این طرح، در کمال ناباوری همه مصوبه‌های شورای‌عالی ترافیک وزارت کشور، مصوبه بودجه مجلس شورای اسلامی، مصوبه‌های شهرداری تهران و مصوبه‌های شورای شهر اسلامشهر از سال ۱۳۸۴ تاکنون درباره خط مترو اسلامشهر نادیده گرفته شد.

مرحله نخست طرح «اقدام مشترک» استفاده از ظرفیت خطوط راه‌آهن به شکل ۲ پروژه برای اتصال ریلی تهران و حومه است. این بخش در قالب پروژه‌ای است که باید بین خطوط متروی تهران و شبکه راه‌آهن بیرون از شهر تهران در ایستگاه‌های مشترک شکل گیرد. در این طرح مسافران در ایستگاه‌های خروجی مترو تهران به ایستگاه‌های راه‌آهن شهرهای حومه‌ای هدایت شده و ادامه سفر با استفاده از قطار تا ایستگاه‌های راه‌آهن شهرهای حومه‌ای انجام می‌شود.

پروژه دوم به این صورت است که باید ساعت حرکت قطارها در شبکه راه‌آهن به گونه‌ای تغییر کند که تعداد تردد در ساعت‌های مشخصی افزایش یابد تا استفاده مسافران صبحگاهی شهرهای اطراف به پایتخت و برعکس امکان‌پذیر شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود طرح و مصوبه‌های متعدد سازمان‌های مختلف در زمینه آغاز عملیات اجرایی مترو اسلامشهر که به‌صورت یک خط مستقل، جانمایی ایستگاه‌های آن نیز انجام شده و از ایستگاه آزادگان در خط ۳ مترو تهران آغاز شده و پس از طی ۵ ایستگاه به انتهای شهرستان اسلامشهر در میدان قائم(عج) متصل می‌شد، چرا و چگونه از طرح اقدام مشترک دولت و شورای شهر تهران به سادگی رونمایی شده و مقدمات اجرای آن در دست پیگیری قرار می‌گیرد؟

این نوشتار تلنگری به مسئولان و مدیران شهرستان اسلامشهر است تا به آنها یادآوری شود درحالی‌که همگی از شروع زود هنگام عملیات اجرایی مترو اسلامشهر صحبت به میان می‌آوردند، در سفر سال ۱۳۹۴ رئیس‌جمهوری کشور به این شهر، نه‌تنها از اختصاص بودجه به مترو این شهرستان صحبت به میان نیامد، بلکه بحث تصویب بودجه قطار حومه‌ای مطرح شد و حتی این تصمیم هم از سوی مسئولان شهرستان جدی گرفته نشد تا اینکه در چند روزگذشته و در غفلت آنها، از طرح «اقدام مشترک» رونمایی شد.

سخن پایانی خطاب به مسئولان و مدیران شهرستان اسلامشهر این است که برای تحقق آرزوی دیرینه همشهریان خود و دفاع از مصوبه‌های موجود درباره مترو اسلامشهر و ایستادگی در مقابل طرح راه‌آهن حومه‌ای- که به گواه بیشتر کارشناسان بدون توجیه، ناکارآمد و در صورت اجرا، با استقبال سرد شهروندان روبه‌رو خواهد بود- همین امروز نیز دیر است.


مهدی بهادری - کارشناس ریلی

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.