| کد خبر: 143793 |

شفاف سازی وزارت کشور در مورد اخبار مربوط به تعهدات دولت در باره مترو

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرد: بر اساس لوایح پیشنهادی با عنوان طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای، دولت مبلغ 16758 میلیارد ریال به خطوط اولویت دار متروی تهران کمک کرده است.

تین نیوز

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرد: بر اساس لوایح پیشنهادی با عنوان طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای، دولت مبلغ 16758 میلیارد ریال به خطوط اولویت دار متروی تهران کمک کرده است.

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور طی گزارشیدر این باره اعلام کرده است:

مطابق ماده 3 قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه، دستگاه اجرایی احداث کننده و بهره بردار از این سامانه ها، شهرداریهای ذی ربط می باشند. بر اساس ماده 5 همین قانون به دولت اجازه داده می شود حداکثر تا سقف پنجاه درصد از هزینه های مربوطه را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد نماید. لذا 50 درصد به عنوان سقف مقدار کمک دولت به شهرداریها تعریف شده و میزان عملی آن متناسب با امکانات و منابع کشور و اولویت های بخش های مختلف کشور در نظر گرفته می شود و کاملاً در اختیار دولت است و اجباری درمورد آن قید نشده است.


بر اساس لوایح پیشنهادی با عنوان طرح های تملک دارایی سرمایه ای، دولت مبلغ 16758 میلیارد ریال به خطوط اولویت دار متروی تهران کمک کرده است. کل مبلغ پرداختی شهرداری تهران برابر با 45352 میلیارد ریال بوده است. لذا علی رغم اینکه دولت مکلف به پرداخت سهمی معادل شهرداری نمی باشد، ۳۰% از کل مبالغ را از این محل پرداخت نموده است.


در خصوص خط 8 متروی تهران ( تهران - فرودگاه امام (ره) - شهر جدید پرند) که دارای ردیف پرداختی جداگانه می باشد دولت مبلغ 2443میلیارد ریال و شهرداری مبلغ 919 میلیارد ریال پرداخت نموده است. لذا سهم کمک دولت در این طرح نیز بیش از میزان مکلف خود کمک بوده است.


از محل فروش اوراق مشارکت مبلغ 10000 میلیارد ریال و از محل فاینانس مبلغ 965 میلیون دلار با تضمین بازپرداخت 50 درصد توسط دولت به متروی تهران کمک شده است.


در حال حاضر اجرای پروژه تامین 630 دستگاه واگن مترویی به ارزش مبلغ 630 میلیون یورو از طریق وزارت کشور و بودجه دولتی در دست انجام می‌باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.