| کد خبر: 138711 |

مترو زیرزمینی استانبول، دومین مترو قدیمی دنیا

استانبول یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود. در این شهر تقریبا هر کاری که فکرش را بکنید می‌توانید انجام بدهید. از آفتاب گرفتن در ساحل تا شنا و خرید و گشت و گذار در خیابان‌های شلوغ و دوست داشتنی شهر. اما از جالب‌ترین امکانات شهری در استانبول، سیستم حمل و نقل عمومی این شهر است.

تین نیوز

استانبول یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود. در این شهر تقریبا هر کاری که فکرش را بکنید می‌توانید انجام بدهید. از آفتاب گرفتن در ساحل تا شنا و خرید و گشت و گذار در خیابان‌های شلوغ و دوست داشتنی شهر. اما از جالب‌ترین امکانات شهری در استانبول، سیستم حمل و نقل عمومی این شهر است. در این شهر می‌توانید تقریبا همه نوع وسیله نقلیه‌ای سوار شوید. از جمله این وسایل نقلیه می‌توان به تاکسی، هواپیما، تراموای، کشتی و قایق و مترو اشاره کرد. در این گزارش با هم نگاهی به مترو تاریخی استانبول و تاریخچه آن می‌اندازیم.

مترو زیرزمینی استانبول

خط زیرزمینی (Underground) استانبول، بعد از خطوط مترو زیرزمینی لندن که در سال ۱۸۶۳ افتتاح شد، دومین سیستم ریلی حمل و نقل زیرزمینی در جهان است.

مترو زیرزمینی استانبول

اولین تلاش‌ها برای ساختن این مترو را یک مهندس فرانسوی به نام یوگین هنری گاواند انجام داد. وی طرح این مترو را با سلطان عبدالعزیز عثمانی در میان گذاشت.

مترو زیرزمینی استانبول

طرح او گالاتا را به پرا متصل می‌کرد. سلطان عبدالعزیز امتیاز این طرح را در دهم ژوئن ۱۸۶۹ اعطا کرد. کار ساخت این مترو از سال ۱۸۷۱ شروع شد و در سال ۱۸۷۴ به پایان رسید.

مترو زیرزمینی استانبول

«تونل» در ۱۷ ژانویه ۱۸۷۵ کار خود را پس از برگزاری یک جشن با شکوه با حضور میهمان‌های داخلی و خارجی آغاز کرد و عملیاتی شد.

مترو زیرزمینی استانبول

«تونل» در مارس ۱۹۳۹ ملی شد و تحت مدیریت اداره عمومی تراموا و تونل الکتریکی استانبول در آمد.

مترو زیرزمینی استانبول

این مجموعه ریلی حمل و نقل در سال ۱۹۷۱ مورد بازسازی قرار گرفت و به شکل کنونی در آمد. قطارهای دو واگنه «تونل» ۳۵۰ اسب بخار قدرت دارند و نیروی خود را از برق تامین می‌کنند.

مترو زیرزمینی استانبول

هر واگن ۱۶ متر طول دارد و دو واگن روی هم ظرفیت جا به جایی ۱۷۰ مسافر را در هر سفر دارند. قطار فاصله ۵۷۱ متری را در ۹۰ ثاتیه طی می‌کند. این قطارها هر روز سفری گرم و کوتاه و لذت‌بخش را برای مسافرها ایجاد کرده‌اند، در حالی که با سکوت و آرامش کاراکوی را به بیوگلو در استانبول متصل می‌کنند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.