| کد خبر: 136866 |

سوال بدون پاسخ از خط هفت مترو

سوال درباره وضعیت ایمنی خط هفت مترو که همزمان با افتتاح فاز اول این خط در هفته‌های گذشته بحث‌برانگیز شد، روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران دوباره مطرح شد؛ اما با وجود حضور مدیران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و به‌رغم اینکه یک عضو شورای شهر اعتقاد دارد خط هفت با وضعیت فعلی تجهیزات، اصلا نباید افتتاح می‌شد، این سوال بازهم بی‌پاسخ ماند.

تین نیوز

 سوال درباره وضعیت ایمنی خط هفت مترو که همزمان با افتتاح فاز اول این خط در هفته‌های گذشته بحث‌برانگیز شد، روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران دوباره مطرح شد؛ اما با وجود حضور مدیران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و به‌رغم اینکه یک عضو شورای شهر اعتقاد دارد خط هفت با وضعیت فعلی تجهیزات، اصلا نباید افتتاح می‌شد، این سوال بازهم بی‌پاسخ ماند.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته سیدمازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر گزارشی از آخرین وضعیت مترو تهران و خطوط در دست تکمیل ارائه کرد. حسینی طی این گزارش وعده افتتاح مترو فرودگاه امام خمینی(ره) در چند روز آینده و نیز یک قطعه 9 کیلومتری از خط شش مترو در هفته‌های آینده را مطرح و اعلام کرد که شرکت بهره‌برداری مترو در حال تنظیم برنامه بهره‌برداری از بخشی از خط پرند با همکاری عوامل فنی فرودگاه است.

او از شبانه‌روزی کردن ایستگاه‌های جمع‌کننده و پخش‌کننده مسافران فرودگاه بین‌المللی در سطح شهر خبر داد تا این خط برای آنها قابل استفاده باشد. وی با اعلام ورود 66 واگن به ناوگان مترو طی چند روز آینده، اظهار کرد: به این ترتیب سرفاصله خطوط 3 و 7 مترو تهران کاسته خواهد شد و از فردا سرفاصله قطارها در خط هفت به 35 دقیقه کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، 12 واگن ویژه خط فرودگاه امام خمینی(ره) طراحی شده که تا پایان سال وارد خط خواهد شد. بهره‌برداری از خط فرودگاه به طول 32 کیلومتر فعلا با قطارهای معمولی انجام می‌شود اما در آینده که ناوگان ویژه این خط بهره‌برداری شود، سرعت تردد در آن به دوبرابر سایر خطوط افزایش خواهد یافت. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: فناوری استفاده شده برای خط فرودگاه امام (ره) به گونه‌ای است که سرعت قطار در آنها بر خلاف سایر خطوط که 60 کیلومتر است، 120 کیلومتر خواهد بود و به این ترتیب فاصله ایستگاه شاهد تا فرودگاه، 38 دقیقه‌ای طی خواهد شد.

حضور این مقام مسوول در جلسه دیروز شورای شهر تهران به منظور ارائه گزارش پیشرفت کل خطوط مترو تهران سبب شد اعضای شورای شهر تهران فرصت را برای طرح سوالات و اما و اگرهای خط هفت مترو مطرح کنند. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این جلسه، با استناد به گزارش داخلی مجری خط هفت مترو که ظاهرا برای ارائه به مدیران شرکت مترو تهران و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تنظیم شده بود، اعلام کرد تجهیزات قطعه 22 کیلومتری بهره‌برداری شده از خط هفت مترو تهران به هیچ‌وجه کامل نبوده و این خط با وضعیت کنونی نباید افتتاح می‌شد.

بر اساس این گزارش که تاریخ تولید آن مربوط به سه هفته قبل یعنی تقریبا همزمان با ایام افتتاح رسمی خط هفت بوده است، پیشرفت فیزیکی واقعی تجهیزات فاز یک در زمان تنظیم گزارش 76 درصد، مهندسی و تامین 82 درصد و نیز نصب و راه‌اندازی 32 درصد از 100 درصد مورد انتظار بوده است. همچنین تجهیزات سیگنالینگ موقت بخش افتتاح شده 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که عدم تکمیل آنها می‌تواند به تکرار حوادثی مانند برخورد دو قطار در ایستگاه مترو طرشت منجر شود. تکمیل تنها پنج پست برق از 17 پست برقی که باید برای بهره‌برداری از این خط تکمیل می‌شد نیز در این گزارش اعلام شده و حافظی با طرح موضوع، خواستار ارائه توضیح مسوولان شهرداری تهران درباره آن شد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران،‌ برای بهره‌برداری از قطعه اول خط هفت مترو باید 87 درصد از هواکش‌ها و هواسازهای پیش‌بینی شده تکمیل و همزمان بهره‌برداری می‌شد و این در حالی است که اکنون این قطعه 22 کیلومتری با 14 درصد از هواکش‌های تعبیه شده آغاز به‌کار کرده است. حافظی در پاسخ به ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای شهر تهران که تاکید کرد با وجود بهره‌برداری این خط با تجهیزات نیمه‌تمام، تجهیزات فعلی با ظرفیت مسافرگیری کنونی خط هماهنگی دارد، گفت: ایمنی خط باید در زمان بهره‌برداری به‌طور کامل تامین شود. اگر حادثه‌ای در خط هفت رخ دهد، فرقی نمی‌کند که 3000 نفر در قطار باشند یا 500 نفر. با وجود مطرح شدن سوالات جدی درباره میزان تجهیز خط هفت مترو به تجهیزات ایمنی، ختم جلسه روز گذشته اعلام و مقرر شد مدیریت شهری به این موارد در جلسه آینده شورای شهر پاسخ دهد.

در پایان جلسه شورای شهر نیز برخی از مدیران مترو ادعا کردند که گزارش داخلی مذکور رسمی نبوده و نباید مورد استناد حافظی قرار گیرد. برخی نیز اعلام می‌کردند این گزارش «توسعه‌ای» بوده و گزارش عملکرد نبوده است و حافظی را به دلیل مطرح کردن این سوالات که پاسخی در صحن به آنها داده نشد، مورد عتاب قرار دادند. با این حال حافظی اصرار داشت که به صحت محتوای گزارش مذکور که از دل مدیریت شهری بیرون آمده، اطمینان دارد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا غفاری 0 1

    سلام واقعا باید از مجموعه وزارت راه بلاخص آقای دکتر آخوندی تشکر کرد که نذاشتن حداقل متروی فرودگاه امام رو باتوجه به ایمن نبودن آقایون افتتاح کنند.

  • حسین 0 1

    وقتی مدیر عامل مشاور متروی تهران، بجای توضیحات فنی، {...} میگه همینه میشه ... امان از روزی که بدنه متفکر سازمان ها که باید درست کار کنند، دست چنین افرادی بیفته!

  • ناشناس 1 0

    با سلام دیروز از ازادراه تهران قزوین میرفتم خط مترو هشتگرد دیدم با تعجب تنها فاصله این خط از ازادراه فقط 5 متر و الی 10 متر بود!!

    سوال فرودگاه امام هم اشتباه شد .پس چرا مترو هشتگرد هم همین اتفاق تکرار شده البته تازه در حال ریل گذاری هست و میتوانید خود حضوری بروید بازدید کنید.برای ایمنی این مترو هم جای نگرانی هست اگر کامیونی از مسیر خارج شد و به قطار خورد ایا نباید منتظر فاجعه ای بود ؟و یا قطار از ریل خارج شد به ازادراه امد.

    حداقل دیوار حایل محکمی هم ساخته نشده تا جلوگیری کند اما خودمان میدانیم دیوار هم نمیتواند خروج قطار با وزن چند هزار تن بگیرد.

    متاسفانه بعد از خرج چند صد میلیارد تومان صحبت از نا ایمن بودن میشود درحالیکه باید قبل از اجرا باید جلوی ساخت ان گرفته میشد و از طراحی مسیر مناسب درخواست میشد