| کد خبر: 136394 |

انتقاد از تغییر مسیر خط 2 مترو اصفهان

در جلسه علنی امروز شورای شهر اصفهان بر انتخاب شهردار قوی و توانمند از سوی اعضای شورا تاکید شد.

تین نیوز

رضا امینی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان امروز در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه چندین سال است که شهرداری‌ها از رویکرد سنتی صرف خدماتی و عمرانی بیرون آمده و در حوزه‌های دیگر از جمله فرهنگی نیز ورود داشته‌اند، اظهار داشت: ارتقاء شاخصه‌های شهر و شهروندی هدفگذاری شده است.

 

وی تأکید کرد: تحقق کامل شهرداری الکترونیک و سیستم مکانیزه شهرسازی یکی از این شاخصه‌های کیفیت زندگی تحقق کامل شهرسازی و از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سهولت دسترسی مردم به اطلاعات مورد نیاز را فراهم می‌آورد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: براساس فعالیت‌های کارشناسی از سوی شورا و شهرداری بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد برای اداره بهتر شهر به شهرداری ابلاغ شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان گفت: باتوجه به اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به اصفهان بازگشته است، باید تمام تلاش خود را بر این بگذاریم تا از ظرفیت این رویداد فرهنگی و اجتماعی برای گردشگری و تأمین عمق فرهنگ هنر هفتم در اصفهان داشته باشیم.

 

لزوم توجه به نشاط اجتماعی

در ادامه اصغر آذربایجانی در نطق میان دستور این جلسه از شورا اظهار داشت: اخیرا شُبهاتی در خصوص واگذاری و برون‌سپاری مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای شهرداری پیش آمده است. با توجه به اصلاح و مصوبه جدید شورای اسلامی شهر تعداد 20 مرکز که در سال‌های گذشته واگذار شده بود، زمان قرارداد تمامی آن‌ها در اردیبهشت‌ماه به پایان رسید.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان پیرامون تمدید با پیمانکار قبلی یا انتخاب پیمانکار، گفت: با توجه به انصراف پیمانکار فعلی یا عدم تطبیق شرایط پیمانکار فعلی با مصوبه جدید شورا یا اعلام گزارش‌های متعدد اعضای شورا و ناظران در عدم کیفیت لازم در ارائه خدمات و تغییر کاربری فرهنگسراها، شهرداری مجبور به تغییر پیمانکار شد.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی واگذاری با توجه به پایان دوره چهارم شورا صرفا 20 مرکز واگذار شده، قبلی که دارای اشکال بوده در فراخوان اعلام شد و هیچ‌گونه مرکز فرهنگی جدیدی در اعلام فراخوان قرار نگرفت و مقرر شد تصمیم واگذاری مراکز جدید در شورای پنجم انجام بپذیرد.

 

آذربایجانی تصریح کرد: مراحل انتخاب پیمانکار هم قطعاً بر اساس مراحل آیین‌نامه جدید مصوبه شورا انجام خواهد شد که با این سیاست می‌توان در مسیر کاهش تصدی‌گری، افزایش بهره‌وری مراکز، کاهش نیروی انسانی و عدم جذب نیروی انسانی جدید در اداره مراکز گام اساسی برداشت.

 

وی بیان کرد: نشاط اجتماعی امروزه به‌عنوان یک نیاز طبیعی و حلقه مفقوده جامعه شهری مطرح می‌شود. در جوامع رو به توسعه، شاخص نشاط و شادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و متغیرهای نشاط، امید به آینده، خشنودی و رضایتمندی افراد جامعه ازجمله شاخصه‌های کلیدی برای شناسایی جوامع توسعه‌یافته است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: شادی و نشاط نقش مؤثری در سلامت جسمانی و روانی افراد دارد. افزایش و ارتقا تعلق اجتماعی، همبستگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی ازجمله نتایج ارتقا نشاط اجتماعی در جامعه خواهد بود.

 

وی در ادامه گفت: ترویج سبک زندگی "اسلامی - ایرانی"، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی نشان از اهمیت موضوع نشاط اجتماعی در جامعه دارد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: امروزه محققان بر این باورند که هر چه فضاها و طراحی‌های شهری برای زندگی شهروندان بیشتر فراهم باشد خانواده‌ها دارای آرامش فرهنگی، روانی و اجتماعی بیشتری هستند.

 

وی با بیان اینکه در این دوره از شورا و مدیریت شهری اقدام‌های قابل‌توجهی در این حوزه صورت پذیرفته است، گفت: افزایش سهم بودجه‌ای در حوزه نشاط اجتماعی از جمله تفریح، ورزش و برنامه‌های متنوع و خانوادگی، توسعه مویرگی برنامه‌های فرهنگی تفریحی در تمامی محله‌های شهر اصفهان به خصوص مناطق کم برخوردار، توجه ویژه به موضوع‌های اجتماعی به منظور ارتقا سطح نشاط اجتماعی، افزایش سهم مشارکت گروه های مردم‌نهاد در توسعه برنامه‌های مشارکتی و افزایش حضور بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های تفریح و نشاط و ورزش از جمله این موارد است.

 

آذربایجانی گفت: همچنین آرام بخشی سیما و منظر شهری با زیباسازی سطوح شهری، مشارکت با دیگر دستگاه‌ها در توسعه زیرساخت‌های نشاط، برگزاری جشنواره‌ها ملی و بین‌المللی در شهر اصفهان و نگاه هم‌افزایی در بین تمامی دستگاه‌ها و ورود جدی همه آن‌ها در عرصه ارتقا نشاط اجتماعی مبتنی بر تکریم شهروندی بخشی از اقدام‌های صورت گرفته بوده است.

 

وی در پایان گفت: از روز گذشته شاهد بازگشت مجدد و برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در شهر اصفهان هستیم، تولد و خاستگاه این جشنواره با اهمیت شهر زیبای اصفهان بوده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح و درست شاهد حضور همیشگی این جشنواره در شهر اصفهان باشیم. تهیه و تولید فیلم‌های سینمای فاخر کودک و نوجوان در اصفهان معرفی شدن اصفهان به‌عنوان پایتخت سینمای کودک و نوجوان در کشور را در پی دارد.

 

انتخاب شهرداری قوی و توانمند و نظارت برشهرداری از وظایف شورای شهر است

در ادامه احمد علی عاملی دیگر عضو شورای شهر در نطق میان دستور اظهار داشت: رسالت مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان پشتیبانی علمی و پژوهشی از تصمیمات و مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در سه حوزه اصلی وظایف شورا شامل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است.

 

وی افزود: اعضای شورای شهر اگر در هر موضوعی هم تخصص داشته باشند، امکان ندارد بتوانند تمامی تخصص‌هایی که مورد نیاز یک شهر با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی، سیاسی و غیره را دارا باشند.

 

این عضو شورا گفت: به دلیل حجم امور روزانه و مشکلات متعددی که اعضای شورا با آن مواجه هستند زمان کافی برای بررسی علمی و دقیق موضوعات مختلف که جزء اولویت‌های شهر هستند را نخواهند داشت. برخی موضوعات باید تا حد ممکن به دور از فضای سیاسی شورا و در چارچوب فنی و علمی مورد بررسی قرار گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگرچه موضوعاتی که شورا با آن دست به گریبان است عموما نیازمند پاسخ‌های سریع و کوتاه مدت است اما موضوعاتی نیز هست که باید در دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار گیرند.

 

عاملی ادامه داد: در این راستا هدف‌هایی همچون تشکیل اتاق‌های فکر تخصصی به منظور بررسی کارشناسی، انجام مطالعه، پژوهش و کسب نظرات نخبگان، متخصصان، نهادهای مردمی، تشکل‌های حرفه‌ای، دستگاه‌های اجرایی و شهروندان در موضوعات شهری برای مرکز پژوهش‌ها در نظر گرفته شد.

 

وی افزود: با توجه به اهداف فوق، مرکز پژوهش‌ها طرح‌ها، پروژه‌ها و اقدامات متنوعی را برنامه‌ریزی کرد که بخشی از آن‌ها اجرا شده و برخی اجرا نشد. از بین رفتن ضرورت در طی زمان، ضعف تشکیلاتی مرکز، کمبود بودجه و نیز عدم همکاری سایرین از جمله دلایل عدم اجرای بخش‌هایی از برنامه مرکز بود.

 

این عضو شورای شهر اصفهان گفت: بازنگری اساس‌نامه مرکز پژوهش‌ها، تدوین شیوه‌نامه‌های اداری مرکز، راه‌اندازی تارنمای رسمی مرکز پژوهش‌های شورای شهر، انجام پروژه‌های مطالعاتی- پژوهشی شامل ارزیابی سواد سلامت شهروندان، ارزیابی اثرات سلامت پروژه‌های شهری، مطالعه تطبیقی برنامه‌های راهبردی شهرهای جهان، برگزاری جشنواره گنبدهای فیروزه‌ای از جمله اقدامات انجام گرفته در مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر است.

 

وی اضافه کرد: پژوهش فی نفسه، آیینه واقعیت است. اگر واقعیتی زیبا را در مقابل ببیند، زیبایی را انعکاس می‌دهد و اگر مقابل زشتی بایستد، چیزی جز زشتی را نشان نخواهد داد. تجربه مرکز در برخی موارد مثل ارزیابی برنامه اصفهان 1400نشان داد برخی طاقت دیدن عیب خود در آینه را ندارند.

 

عاملی ادامه داد: بررسی، اصلاح و تأیید یا رد عناوین پایان‌نامه‌های مورد حمایت شهرداری، تعیین اولویت‌های راهبردی اصفهان "تارا"، تهیه جستارهای شهرشناسی، برگزاری جلسات شهراندیشی راه‌اندازی کمیته آب و هوای اصفهان، ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان در راستای تحقق سند کاهش آلودگی هوای اصفهان، اصلاح فرایند تدوین و بررسی برنامه شهرداری در شورای شهر، تهیه گزارش ارزیابی برنامه اصفهان 1400، ارایه طرح رصدخانه شهر اصفهان و تدوین آن در شورای شهر از دیگر اقدامات مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر است.

 

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکیدکرد: به هرحال دوره چهارم به پایان راه رسیده و قصدم از ذکر این نکات، گله‌گزاری نیست، بلکه با توجه به تجربه‌ای که ذکر شد، از اعضای جدید شورا خواهشمندم هر کسی را که به عنوان شهردار بر می‌گزینند، کار را تمام شده ندانند. اگر کار شورا صرفاً انتخاب شهردار بود، با سه ماه جلسه و انتخاب شهردار کار به اتمام می‌رسید و نیازی به طی دوره 4 ساله نبود.

 

عاملی اظهار کرد: وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارتِ شورا ایجاب می‌کند که ضمن انتخاب شهرداری قوی و توانمند، وظیفه نظارتی خود بر شهردار را نیز به نحو احسن انجام دهند. این امر از طریق انجام توامان اقدامات همچون دادن اختیارات تام و باز گذاشتن دست شهردار برای پیشبرد اهداف خود، تا هیچ بهانه‌ای برای عدم دستیابی به اهداف باقی نماند، پرهیز از مناسبات فردی و شخصی با شهردار به گونه‌ای که وظیفه نظارتی را تحت‌الشعاع قرار دهد، مطالبه‌گری از شهردار و نظارت بر حسن انجام وظایف و دستیابی به اهداف به عنوان نمایندگان مردم اصفهان انجام می شود.

 

توجه ویژه به حوزه سلامت مهمترین مشخصهٔ شورای دوره چهارم است

در ادامه غلامحسین صادقیان در نطق میان دستور اظهار داشت: از مهمترین مشخصه‌های شورای دوره چهارم توجه ویژه به حوزه سلامت است. در دوره چهارم با شکل گیری کمیسیون بهداشت سلامت و خدمات شهری علاوه بر استفاده از ظرفیت بالقوه مدیریت شهرداری در این خصوص شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم پیگیر و مطالبه گر حقوق آنها در حوزه سلامت از نهادهای متولی شد.

 

وی افزود: شکل گیری کمیته سلامت شهروندان در ستاد شهرداری و ایجاد خانه‌های سلامت در مناطق کانون‌های سلامت در محلات اقدامی بود که جهت ارتقاء فرهنگ سلامت مردم صورت گرفت.

 

این عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در فصل گرما واقع شدیم و مسئولان امر در خصوص صرفه جویی در مصرف آب تذکر می‌دهند، متاسفانه با بی اهمیتی در آبیاری فضای سبز که باعث سرازیر شدن آب در خیابان‌ها می‌شود موضوع صرفه جویی در ذهن مردم اثر چندانی ندارد و در این خصوص تذکرات متعددی داده شده است ولی مجددا شاهد این موضوع هستیم بنابراین از معاون خدمات شهری درخواست داریم که با نظارت صحیح هدر رفت آب را به حداقل ممکن برساند.

 

وی تصریح کرد: از اقداماتی که در شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به آن شد تکمیل زنجیره‌های انتهایی جمع آوری پسماند است. متاسفانه در حلقه‌های انتهایی اقدام مؤثری صورت نگرفته است که خوشبختانه در این دوره از شورا و مدیریت شهرداری اقدامات خوبی صورت گرفته که تعدادی از آنها طی 2 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و تفاهم نامه آنها منعقد می‌شود.

 

صادقیان اظهار داشت: از جمله این پروژه‌ها در خصوص پسماند آلی پروژه RDF، استفاده از ضایعات پسماند به عنوان سوخت کارخانجات سیمان است که مقدمات اجرایی آن صورت گرفته است. خطوط صنایع تبدیلی تولید که PET و گرانول لاک به صورت مشارکتی طی 2 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

 

وی درپایان گفت: سازمان دهی پسماند پزشکی که انعقاد قرارداد اولیه آن صورت گرفته است و انتظار می‌رود در دورهٔ پنجم شورای اسلامی شهر پیگیری شود از دیگر این فعالیت‌ها در جهت تکمیل زنجیره جمع آوری پسماند است.

 

ضرورت ارائه تخفیف به اقشار کم درآمد در مراکز تابستانه

در ادامه علیرضا نصر اصفهانی اظهار داشت: کاهش و افت فشار آب شرب در بعضی از مناطق مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده و چون اطلاع رسانی هم نمی‌شود در زندگی مردم اختلال ایجاد می‌شود که انتظار می‌رود یا مشکل به طور کلی حل شود یا اینکه این کمبود بین مناطق توزیع شود و با اطلاع رسانی قبلی از مشکلات موجود کاسته شود.

 

این عضو شورای شهر اصفهان افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و شروع فصل تعطیلات و فعالیت‌های تابستانه و مراجعه جوانان و نوجوانان به مراکز فرهنگی، هنری امیدواریم متولیان و مسئولان پایگاه های تابستانه مواردی را مورد توجه قرار دهند.

 

وی بیان کرد: مهمترین نکته در این مرکز این است که باید تخفیفات لازم به ویژه برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد در نظر گرفته شود و به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که هیچ فردی صرفا به دلیل عدم تمکن مالی از دریافت خدمت باز نماند.

 

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: نکته بعدی ضرورت نظم و انضباط بر برنامه‌ها است و باید حضور و غیاب مجموعه به طور مطلوب انجام و به خانواده ها اطلاع رسانی شود.

 

نصر اصفهان ادامه داد: نکته بعدی این است که کیفیت بخشی خدمات باید در دستور کار قرار بگیرد تا هم اعتبار مجموعه خدمات رسان حفظ و ارزش یابد و هم گروه‌های هدف از این کلاس‌ها و برنامه‌ها استفاده مطلوب کنند.

 

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه پرداخت حقوق باید در اولویت پرداخت‌های هر سازمان قرار بگیرد انتظار ما از شرکت‌های وابسته به شهرداری و شرکت‌های خدماتی این بوده که از تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران خود جلوگیری کنند و این مبلغی که کل زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد را به تاخیر نیاندازند.

 

معضلات تغییر مسیر خط 2 مترو

در ادامه عباس حاج رسولی‌ها اظهار داشت: متأسفانه مسیر خط 2 متروی اصفهان که پیشتر به تصویب رسیده و به تائید سازمان یونسکو رسیده بود، در شورای چهارم شهر اصفهان جابجا و مسیر جدیدی برای آن مشخص شد.

 

وی افزود: امروز برای انتخاب مسیر خط 2 متروی اصفهان باید بین 2 تصمیم خوب و خوب‌تر یکی را انتخاب کرد، به طور حتم مسیر انتخاب شده قبلی برای احداث خط 2 متروی اصفهان انتخاب بسیار بهتری بود؛ متأسفانه این جابجایی نه تنها 300 میلیارد تومان برای شهر اصفهان هزینه‌بردار است بلکه شهروندان منطقه شرق اصفهان نیز با 3 دقیقه تأخیر به مقصد خود خواهند رسید.

 

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با جابجایی این مسیر میدان امام (ره)، بازار، اقتصاد و گردشگری از رونق خواهد افتاد. اگر قرار بود تصمیماتی جهت عبور خط 2 مترو از میدان امام (ره) گرفته شود، حداکثر با 30 میلیارد تومان این کار انجام می‌شد.

 

وی در پایان گفت: اعضای شورای اسلامی شهر باید برای تصویب بودجه احداث خط 2 متروی اصفهان با مسیر انتخاب شده کنونی حجت شرعی داشته باشند چراکه هزینه میلیاردی برای ایجاد این خط به صلاح مردم نیست. در حال حاضر برای اینجانب هیچ‌گونه حجت شرعی در این خصوص وجود ندارد و هرگونه هزینه برای احداث خط 2 متروی اصفهان از مسیر انتخاب شده خلاف شرع خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.