| کد خبر: 12067 |

مدیرعامل مترو تهران:

◄ دولت، بودجه مترو تهران – پرند و تهران – ورامین را پرداخت کند / ۱۵۲ کیلومتر، ۸۷ ایستگاه و ۳ میلیون سفر روزانه با مترو

تین نیوز | مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از دولت خواست برای اجرای به موقع دو پروژه اقماری مترو تهران – پرند و مترو تهران – ورامین – گرمسار، تعهدات مالی خود را اجرایی كند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی متروی تهران، هابیل درویشی در تشریح آخرین وضعیت خطوط در حال بهره برداری و توسعه ای مترو تهران و حومه با اعلام این که هم اکنون در خطوط 1،2،3،4،5 مترو تهران به طول 152 کیلومتر و 87 ایستگاه به طور میانگین روزانه حدود 3 میلیون سفر انجام می شود، گفت: هم اکنون برای خطوط در دست ساخت مترو تهران و حومه که در 200 جبهه کاری در دست انجام است، حدود 10 هزار نفر به طور مستقیم و بیش از 20 هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت دارند.

وی با اشاره به این که هر چند ماهیت کار مترو، عمرانی است اما بخش عمرانی در صنعت مترو تنها 20 درصد و بخش کوچکی از فرایند ساخت را شامل می شود، گفت: مترو یک صنعت است و به هیچ عنوان قابل قیاس با هیچکدام از پروژه های عمرانی از جمله ساخت تونل نیست.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در بیان جزییات پیچیده فنی و اجرایی صنعت مترو اظهار داشت: در یک کیلومتر خط مترو، به اندازه 12 هزار متر مربع ساختمان 3 طبقه و با همه معارض متعدد تاسیسات شهری و ...،4 کیلومتر ریل گذاری،حدود یک کیلومتر ریل سوم، بیش از 5 کیلومتر کابل های فشار قوی، سیگنالینگ (کنترل و هدایت قطارها) و بسیاری اقدامات دیگر انجام می گیرد.

درویشی با اعلام این که هم اکنون در زمینه توسعه مترو تهران و حومه، بخش سیویل (ساخت تونل و ایستگاه ها) به طور صد در صد خودکفایی حاصل شده است گفت: در بخش تجهیزات این میزان از خودکفایی به حدود 54 درصد رسیده است و امیدواریم در آینده بتوانیم در راستای اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی این بخش از صنعت مترو را نیز به مانند بخش ساختمانی آن به خودکفایی صد درصدی برسانیم و از توان مهندسی بومی بهره مند شویم.

وی در ادامه با اعلام این که شرکت مترو تهران و حومه هم اکنون 200 کیلومتر خط در دو بخش برون شهری (اقماری) و درون شهری (شهر تهران) در دست ساخت دارد گفت: این میزان از فعالیت در بخش مترو در هیچ جای دنیا سابقه ندارد به طوری که در شهری مثل مسکو در طول سال حدود 8 کیلومتر خط مترو توسعه و بهره برداری می شود و حال آن که شرکت مترو تهران به شرط تامین بودجه و حمایت های لازم، قادر است حتی سالیانه 50 کیلومتر خط مترو تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، 100 کیلومتر خط مترو در دست ساخت در بخش برون شهری (اقماری) را شامل دو پروژه مترو تهران پرند به طول 50 کیلومتر حدفاصل حرم مطهرامام (ره)- فرودگاه امام (ره) - شهر جدید پرند اعلام کرد و افزود: در سال های گذشته، دولت ساخت و توسعه مترو شهرهای اقماری را به عهده گرفت و قرار شد این پروژه نیز توسط دولت ساخته شود اما وقتی این مسئله به نتیجه نرسید در سال 1391 و در دولت دهم با توافق دولت با شهرداری قرار بر این شد که پروژه مترو تهران - پرند با تامین بودجه صددرصدی دولت توسط شرکت مترو تهران وحومه انجام شود. تاکنون بیش از 70 درصد پروژه پیشرفت داشته و در صورت تامین اعتبار دولتی می توانیم پروژه را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

درویشی، دیگر پروژه برون شهری مترو را تهران-ورامین-گرمسار به طول 110 کیلومتر عنوان کرد و افزود: فاز نخست این پروژه از تهران-ورامین تا پیشوا در حال ساخت است که حدود 10 کیلومتر نیز زیرسازی شده و چنانچه دولت محترم بودجه و اعتبار آن را پرداخت کند برابر زمان بندی به بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران وحومه با اعلام این که فاز مطالعاتی خط مترو تهران - اسلامشهر - رباط کریم نیز در حال انجام است، گفت: این آمادگی وجود دارد که در صورت تامین اعتبار پروژه از سوی دولت، این پروژه را نیز از کمربندی آزادگان که به خط 3 مترو متصل می شود، آغاز کنیم.

وی در تشریح خطوط مترو در دست ساخت درون شهری نیز اظهار داشت: هم اکنون خط 3 به طول 37 کیلومتر، خط هفت به طول 27 کیلومتر و خط شش به طول 31 کیلومتر در مرحله ساخت است که بخش شمالی خط 3 و فاز میانی خط 7 به طول 30 کیلومتر در اولویت کاری امسال این شرکت است.

درویشی مسیر خط هفت مترو تهران را حدفاصل شهرک امیرالمومنین(ع) - ورزشگاه تختی - خیابان شهید محلاتی - هفده شهریور - میدان محمدیه - اتوبان نواب(بریانک) - خیابان انقلاب اسلامی - میدان توحید - بیمارستان امام - برج میلاد - بیمارستان میلاد - میدان صنعت با 25 ایستگاه اعلام کرد و گفت: بیش از 12 کیلومتر از این خط در فاز نخست حدفاصل میدان محمدیه تا بوستان گفتگو که عملیات ساخت در آن در حال انجام است تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و مابقی پروژه تا پایان سال 94 به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران وحومه(مترو) در خصوص خط شش مترو تهران نیز بیان داشت: این خط 31 کیلومتری با 27 ایستگاه از دولت آباد در شمال شهر ری شروع و پس از گذر از محلات واقع در جنوب شرق تهران، منجمله کیان شهر، تیر دو قلو، هفده شهریور، میدان خراسان، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع)، میدان سپاه، میدان هفتم تیر و پارک لاله و... نهایتاً وارد کن در شمال غرب تهران می شود؛ در حال حاضر در این خط 2 دستگاه TBM (ماشین حفار) یکی از مشیریه و دیگری از پارک لاله در حال حرکت و حفاری به سمت شفت خروج در میدان سپاه هستند و سازه نگهبان 11 ایستگاه در این خط در حال اجرا است.

درویشی در باره خط 3 به طول 37 کیلومتر در امتداد اتوبان آزادگان در جنوب غرب تا شهرک قائم در شمال شرق نیز گفت: حدود 20 کیلومتر از این خط حدفاصل اتوبان آزادگان تا ایستگاه مصلی امام(ره) امسال به بهره برداری رسید و مابقی آن به طول 17 کیلومتر از مصلی امام(ره) در امتداد خیابان شهید قدوسی، اتوبان صیاد شیرازی، پل مغان، پل گیلان، نوبنیاد، ازگل، مینی سیتی، شهرک شهید محلاتی و نهایتاً شهرک قائم(عج) در سه شیفت کاری در حال ساخت و فعالیت است که مطابق برنامه زمانبندی پایان سال به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با تشکر از شهردار تهران به خاطر تقبل بودجه مالی خطوط درون شهری در دست ساخت مترو گفت: انتظار داریم دولت نیز مطابق با تعهدات خود، بودجه خطوط اقماری را نیز پرداخت کند تا بر اساس زمانبندی ساخت و به بهره برداری برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    شما اگر بودجه مترو گرمسار را بدید به مترو پرند ورامین و اسلامشهر بهتره، گرمسار فقط ۴۰ هزار نفر جمعیت داره که دارید براش ۲ خط مترو می کشید ولی اون خط فقط تا ورامین باید کشیده بشه و در ضمن جمعیت اسلامشهر و، پرند، رودهن و بومهن هر کدام ۱۰ برابر گرمسار هست ولی متاسفانه فقط بودجه مترو گرمسار داره تامین میشه و تو اولویت هست

  • 0 0

    من از دست خالی بندی های این بابا(درویش) در حیرتم که شهردار محترم تهران چطوری با این خالی بند کار میکنه مگر خودش هم اینکاره باشه

  • امیررضا جورابلو 0 0

    سلام گرمسار با این تعداد مسافر روزانه احتیاج به دو خط مترو دارد این همه دانشگاه و کارخانه جات صنعتی و خودرو سازی و … این شهر احتیاج به ۲ خط مترو دارد که امید وارم هرچه زودتر و تا پایان سال ۹۴ یک خط به بهره برداری برسد با تشکر

  • 0 0

    امیر جان یعنی میگی، گرمسار حتی با همه دانشگاه ها و کارخانه جاتش جمعیتش از جایی مثل اسلامشهر یا رودهن، پردیس، بومهن بیشتره، تازه دماوند را حساب نکردن؟!

  • سروش 0 0

    شما طبق کدوم امار دارین صحبت میکنین که میگین گرمسار چهل هزار نفر جمعیت داره؟ شهر گرمسار به تنهایی بالای صد و بیست هزار نفر جمعیت داره. دانشگاه ازاد گرمسار بیست هزار نفر دانشجو داره. بیشترین تعداد شهرک های صنعتی در شهرستان گرمساره. بزرگترین دانشگاه پیام‌نور استان رو داره.