| کد خبر: 9701 |

◄ راه آهن درود - خرم آباد به روش طرح و ساخت از سوی بخش خصوصی ساخته می شود

تین نیوز | معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: با توجه به استراتژی دولت برای اولویت بخشی به توسعه شبکه ریلی و افزایش نقش بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی، راه آهن درود-خرم آباد به صورت طرح و ساخت توسط بخش خصوصی اجرا می شود. با اجرای آن و اتصال خرم‌آباد به شبکه سراسری راه‌آهن و ادامه مسیر تا اندیمشک می‌توان از این مسیر به عنوان یکی از راه های افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب و رفع تنگناهای موجود استفاده کرد.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، نصر آزادانی ارتباط ریلی را یکی از راه های مناسب و ایمن شبکه‌های ارتباطی بین شهری دانست و گفت: استان لرستان یکی از استان های بهره‌مند از این روش ارتباطی است و خط راه‌آهن سراسری جنوب از این استان عبور می کند، اما با توجه به عبور این راه‌آهن از میان دره‌های رشته کوه زاگرس و عدم وجود ایستگاه های مناسب و نبود راه های دسترسی مناسب به ایستگاه ها در این بخش از مسیر، راه‌آهن باعث توسعه چشمگیری در استان لرستان نشده است.
 
وی افزود: در این میان، فقط ایستگاه درود به علت تشکیلاتی بودن و راه دسترسی مناسب باعث توسعه شهر درود شده و این امر نشان دهنده این است که  می‌توان با اتصال شهرهای دیگر استان به راه‌آهن سراسری امکان پیشرفت این منطقه از ایران را فراهم آورد.
 
نصرآزادانی مسیر این خط ریلی را اینگونه تشریح کرد: راه آهن درود- خرم آباد به طول 114 کیلومتر با طراحی سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری، از حوالی پنج کیلومتری ایستگاه درود واقع در مسیر راه آهن موجود آغاز و با عبور از اراضی کشاورزی در کیلومتر 3 درشمال شهر درود به ایستگاه جدید درود می رسد. با توجه به انشعاب راه آهن جدید ازحدفاصل مسیر بین ایستگاه رودک تا شهر درود، باید مسیر راه آهن موجود حدفاصل این دو ایستگاه به صورت خط دوم احداث و توسط رمپ هایی به مسیر جدید راه آهن متصل می شود.
 
معاون ساخت وتوسعه راه آهن ادامه داد: این مسیر از ایستگاه درود جدید به موازات جاده موجود چالان چولان تا کیلومتر 26 در اراضی کشاورزی امتداد یافته و با عبور از مناطق عمدتا تپه ماهور غرب چالان چولان در کیلومتر 37 به ایستگاه دلی آباد می رسد. در ادامه مسیر تا کیلومتر 48 در مناطق کوهستانی و دره دلی آباد ادامه پیدا نموده و توسط یک دستگاه تونل طویل حوالی کیلومتر48 الی52 از ارتفاعات خرسان عبور می کند.
 
وی افزود: مسیر در کیلومتر 53 از شرق روستای پاراپونه گذشته و تا کیلومتر 62 به موازات جاده  موجود پاراپونه در مناطق کوهستانی ادامه و در کیلومتر 77 توسط یک دستگاه تونل بزرگ حوالی کیلومتر77 الی80 ازارتفاعات کوه دیلمه می گذرد و تا کیلومتر 90 همچنان در مناطق کوهستانی ادامه یافته و سپس با عبور از مناطق تپه ماهور و کشاورزی درحوالی 9 کیلومتری شهر خرم آباد درکیلومتر 114 مسیر خاتمه پیدا می کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    نصر آزادانی: ارتباط ریلی با اجرای این طرح و اتصال خرم‌آباد به شبکه سراسری راه‌آهن و ادامه مسیر تا اندیمشک می‌توان از این مسیر به عنوان یکی از راه های افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب و رفع تنگناهای موجود استفاده کرد.؟؟؟؟؟؟!!!! متاسفانه آقای دکتر چرا حقیقت را کتمان می کنید یا واقعیت را نمی دونید یا از نمایندگان می ترسید این را آهن هیچ حسنی برای کشور نداره و گره و رفع تنگنای مسیر جنوب نیز نیست تنها یک حسن داره و آن اتصال خرم آباد به شبکه. چرا که خط موجود درود - اندیمشک علیرغم اینکه در حال حاضروضعیت خوبی نداره ولی از لحاظ بعد مسافت خیلی کمتر از مسیر دورود - خرم آباد - اندیمشک است کافیست با تهیه نقشه اسکن لیزری هوائی این محور طرح موجود بازنگری و اصلاح می گردیدآنوقت در جهت رفع تنگنا اقدام اساسی می شد ضمنا برای رفع تنگنای این محور قبلا محور اصفهان - اهواز طراحی شده بهتر است این طرح عظیم را پیگیری کنید متاسفانه در شرکت ساخت کسی به حرفهای کارشناسی اهمیت نمی دهد. و صمیم گیریها فقط بعد سیاسی پیدا کرده. متاسقم … امیدوارم هر چه سریعتر از این وضعیت بیرون بیائیم.

  • مرتضی 0 0

    احسنت این خط هیچ نفعی برای کشور ندارد تنگناهی مسیر فعلی راه اهن هم با بازسازی اساسی خط و تجهیز اون به علایم ای تی سی و سی تی سی و تراک بندی رفع میشه حتی میشه این قسمت از مسیرو برقی کرد مسیر اهواز اصفهان هم اگه احداثبشه عالیه ظرفیت قابل توجهی به حمل بار از طریق راه اهن اضافه میشه مسیر حمل بار کوتاه میشه بین استان خوزستان و اصفهان کلی تقاضا برای سفر با قطار داره روزانه چندتا اتوبوس از اهواز و شهرهای خوزستان به سمت اصفهان میره و برعکس همچنین چتدین هواپیما میرن و میان باز هم پاسخگوی مسافران نیست اگه قطار احداثبشه قطعا مردم ترجیح میدن از قطار استفاده کنن

  • h. rashidi۱۳۹۲ @ gmail. com 0 1

    سلام مهلت اتمام این پروژه تا چه سالیه؟!؟

  • خرم آبادی 0 0

    آقای کارشناس هرکسی میدونه که این باند فعلی راه آهن کریدور شمال جنوب پاسخگوی حجم ترافیک مسافری و باری نیست برای همین لاین خرم اباد اندیمشک هم میتونه این مشکلو حل کنه و هم ظرفیتجابجایی رو ببره بالاتر صد البته خرم آباد هم به حمل و نقل ریلی متصل میشه و اینم خودش بقول شما یه حسن هستش

  • حمید 1 0

    باید گفت واقعا بعضی از نظرات جای بسی شگفتی داده. مگه نه انکه در کشورهای توسعه یافته حتی کوچکترین شهرها بوسیله خط اهن بهم وصل شده اند. خط اهن درود به خرم اباد علاوه بر اینکه میتواند خط دوم جنوب باشد بلکه میتواند به کوهدشت و ایلام نیز توسعه پیدا کند. در ضمن خرم اباد هم الان کم کم دارد به قطب گردشگری تبدیل میشود و راه اهن میتواند کمک بزرگی به پیشرفت لرستان باشد. مسئولین باید بفکر این باشن که تمامی شهرهای کشور چه کوچک و چه بزرگ بهم متصل شوند چرا همش بفکر کوتاهتر شدن مسیر شمال به جنوب هستید. چه اشکالی دارد که تمام شهرهای کشور بهم متصل شوند؟

  • کارشناس 0 0

    حمید آقا اگه این گونه که شما فکر میکنید در کشور ایران شهر های بسیاری است که از خرم آباد مهمتر و بزرگترند وراه اهن ندارند و قطب گردشگری هم هستند پس همه اونها باید به شبکه وصل شوند. عزیزم اینطوری نیست من کارشناسم حرف اول رو تمطالعات توجیه فنی و اقتصادی می زنه و …آقتایون اشتباه بزرگی دارند مرتکب میشوند و پول ملت را حیف و میل می کنند بنظر من دیوان محاسبات باید در گلنگ زنی ها هم ورود پیدا کنه و ببینه توجیه داره ِا ببینه اولویت دار از از طرح وجود داره یا نه و…مطمئن باشید انوقت است که طرحها درست اولویت بندی و اجرا میشه

  • ناشناس 0 0

    متاسفانه خرم آباد به دلیل نداشتن خط ریلی هم از لحاظ گردشگری و هم به لحاظ اقتصادی توجیح احداث کارخانه جات و حمل بار معادن و غیره را ندارد و حتی کارخانه جات موجود و شرکتهایی مثل پاسیلون و چرم و پوست و غیره هم ورشکست شدن و مردم به ناچار در حال مهاجرت به شهرهای دیگر هستند آقای کارشناس شهر خرم آباد بدرد این مملکت نمیخوره ورودیهاش رو ببندید و مردمش رو یا بکشید یا ببرید محل شما که همه چی اونجا توجیه خوبی داره

  • هوشنگ رمضانی 0 0

    باسمه تعالی
    اقای کارشناس تا کی لرستان باید محروم بماندیعنی از داشتن راه اهن هم محروم باشدبیان فرمودی محور اصفهان- اهواز بهتره اصفهان و اهواز ثروت ایران را همه بردند بس نیست پس مناطق محروم چکارکنند تو مطالعه نمیکنی امار بیکاری در لرستان در کشور اول است مگر اصفهان و اهواز راه اهن ندارند این خط اهن برای لرستان و توسعه ان ضروری است