| کد خبر: 154283 |

گلایه رانندگان و مسافران از نبود امنیت در محور ازنا - شازند

استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از شاهراه‌ها و کریدورهای پرتردد شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است.

تین نیوز

استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از شاهراه‌ها و کریدورهای پرتردد شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است.

 
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، جاده‌ محور ازنا - شازند یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان مرکزی است، که روزانه جولانگاه تردد کامیون‌ها، تریلی‌ها و خودروهای سبک و سنگینی از استان‌های دیگر است.

بالا بودن حجم ترافیک در این محور از یک سو و نا امن بودن آن از سوی دیگر این محور را به یکی از حادثه‌خیزترین محورهای استان تبدیل کرده به طوری که به دلیل بالا بودن میزان تصادفات به جاده مرگ معروف شده است.

لزوم تأمین امنیت جان مسافران در جاده ازنا- شازند

یکی از رانندگان عبوری از این محور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک  گفت: تمام جاده‌ها باید امنیت لازم برای حفظ جان مسافران و رانندگان را داشته باشد در حالی که برخی مسیرهای استان از جمله محور ازنا – شازند از کم‌ترین میزان امنیت نیز برخوردار نیست.

مسعود جدیدی بیان کرد: این جاده به دلیل عرض کم و عبور کفی‌های بسیار زیاد فضای کافی برای فرار در هنگام بروز خطر را نداشته و به همین دلیل هرگونه انحراف خودرو در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

وی ادامه داد: باید نهادهای ذی‌ربط برای رفع خطرات جاده‌های استان چاره‌اندیشی کرده تا رانندگان با سلامت کامل به مقصد برسند.

نبود ایمنی عامل بروز خطرات بیشتر در جاده‌ها

یکی دیگر از مسافران نیز گفت: استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی و استقرار در مرکز اتصال تمام راه‌ها باید جاده‌های بی‌خطر داشته باشد.

سمیه شریفی بیان کرد: نبود چراغ و تاریکی بیش‌ازحد و یا نبود شانه خاکی در کنار جاده‌ها منجر به بروز تصادفات سنگین می‌شود که باید فکری برای این معضل کرد.

وی ادامه داد: رانندگی شغلی پرخطر بوده که در صورت نبود ایمنی در مسیرها بی‌شک جان رانندگان را با خطر مواجه می‌کند.

عرض کم جاده ازنا- شازند عامل بروز تصادفات مرگبار

راننده یک کامیون نیز گفت: بیشتر رانندگان خودروهای سنگین که از جنوب قصد سفر به مرکز و شمال کشور را دارند از جاده ازنا- شازند عبور می‌کنند.

تقی پاک‌سیما بیان کرد: این جاده به دلیل داشتن شیب ملایم و صاف بودن مسیر راحتی برای تردد بوده و به محل عبور انواع کامیون تبدیل‌شده است، اما متأسفانه به دلیل داشتن عرض و روشنایی کم گاهی شاهد تصادف و برخورد خودروهای سبک و سنگین هستیم که در نهایت جان مسافران را می‌گیرد.

یکی از مسافران نیز گفت: جاده ازنا-شازند در اختیار خودروهای سنگین است که آن‌ها نیز رانندگی خاص خود را دارند.

مسلم شاهدی بیان کرد: در بیشتر مواقع این خودروها با وسایل سبک تصادف می‌کنند که نتیجه آن مرگ سرنشینان خودروها خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئولان یا این جاده را ایمن‌سازی کرده و یا اینکه تنها اجازه عبور خودروهای سبک یا سنگین را از آن دهند.

محور ازنا- شازند از نقاط حادثه‌خیز استان

سرپرست اداره نگهداری ابنیه فنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی نیز گفت: پنج نقطه حادثه‌خیز در محورهای این استان با هدف کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای در حال رفع است.

یحیی زاده بیان کرد: از جمله این نقاط می‌توان به پیچ نیروگاه در محور ازنا- شازند با احداث باند دوم اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع 27 نقطه باقیمانده اعتباری حدود 250 میلیارد ریال نیاز است که امیدواریم با تأمین آن به ایمن‌سازی بهتر جاده‌ها اقدام شود.

وی یادآور شد: 32 نقطه حادثه‌خیز مصوب در سطح راه‌های شریانی استان از سال 94 با تصویب اداره کل راهداری و راه و شهرسازی و پلیس‌راه استان مشخص شد.

سرپرست اداره نگهداری ابنیه فنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: بیش از 60 درصد این نقاط در محورهای ترانزیتی غرب به شرق و شمال استان یعنی محورهای بروجرد، اراک، سلفچکان و آزادراه ساوه تهران و آزادراه ساوه-همدان و سلفچگان- دلیجان واقع است.

یحی‌زاده اظهار کرد: تاکنون اقداماتی همچون احداث و نگهداری روشنایی، احداث زیرگذر و تقاطع غیر هم‌سطح و اصلاح هندسی قوس‌های تند، لکه‌گیری و اجرای روکش آسفالت برای رفع این نقاط انجام شد.

وی افزود: از دیگر اقدامات برای رفع نقاط حادثه‌خیز می‌توان به آشکارسازی و ایمن‌سازی زودبازده نقاط با نصب تابلوهای فسفری خطر تصادف، تقویت علائم افقی و عمودی و اجرای حفاظ‌های طولی با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال اشاره کرد.

بهسازی محور ازنا- شازند در دستور کار

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز گفت: 10 نقطه حادثه‌خیز استان تا پایان دی‌ماه رفع می‌شود.

عزیز فیلی با اشاره به شناسایی 32 نقطه و محور پرحادثه در استان مرکزی بیان کرد: با هماهنگی پلیس‌راه، راهداری و راه و شهرسازی اقدامات آشکارسازی انجام و اطلاعات اولیه به رانندگان در این محورها داده می‌شود. 

وی ادامه داد: 10 نقطه مذکور بیشترین میزان و تعداد تصادفات و تلفات را به خود تخصیص داده که تا پایان دی‌ماه اقداماتی همچون روشنایی، تعریض باند، ساماندهی و نصب تابلوها در آن عملیاتی خواهد شد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با شاره به کاهش یک‌درصدی تصادفات در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: تصادفات درون‌شهری در مدت مذکور 12 درصد کاهش نشان می‌دهد.

فیلی افزود: تمام دستگاه‌های مرتبط موظف‌اند تا پایان سال اقدامات مفید برای کاهش تصادفات جاده‌ای انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی یادآور شد: اقدامات نخستین بهسازی در سه محور اصلی ساوه-سلفچگان، ساوه- همدان، ساوه- تهران در حال انجام است.

فیلی گفت: ساماندهی، شانه سازی، اصلاح شیب و ساماندهی تابلوها در محور ازنا – شازند نیز به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد تا شاهد کاهش محسوس تلفات جاده‌ای در این محور باشیم.

وی بیان کرد: بیشتر محورهای مذکور بدون شانه یا دارای ارتفاع خاک‌ریزی زیاد هستند که برای رفع مشکل باید شیب خاک‌ریزی ملایم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی ادامه داد: در صورت خاک‌ریزی ملایم، اگر خودروها در اثر خواب‌آلودگی واژگون شوند نیز راننده تنها دچار آسیب شده و میزان مرگ کاهش چشم گیری می‌یابد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.