| کد خبر: 141143 |

تغییر 5 پیمانکار برای احداث یک زیرگذر

داغ یک «زیرگذر» بر دل شهرک صنعتی خرم‌آباد/دستور استاندار اجرا نشد

احداث زیرگذر در مسیر شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد از مصوبات ستاد تسهیل لرستان بوده و این در حالی است باگذشت سه سال هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

تین نیوز

 احداث زیرگذر در مسیر شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد از مصوبات ستاد تسهیل لرستان بوده و این در حالی است باگذشت سه سال هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

درحالی‌که بسیاری از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی لرستان یا تعطیل‌شده‌اند یا با ظرفیت‌های بسیار پایین تولیدی کار می‌کنند، هنوز هم برخی مشکلات زیرساختی در این واحدها وجود دارد .

همه مشکلات شهرک صنعتی خرم‌آباد

برخی از این زیرساخت‌ها ازجمله احداث زیرگذر در شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد به‌عنوان اولین شهرک صنعتی استان در حالی مغفول شده است که به‌دفعات شاهد وقوع تصادفات در این مسیر بوده‌ایم و صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک سال‌هاست که به‌کرات این مشکل را در جلسات اختصاصی و عمومی استان با حضور مسئولان استانی مطرح کرده‌اند .

شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد با مساحتی بالغ‌بر ۳۰ هکتار در کیلومتر ۷ جاده «کمربندی» خرم‌آباد - اهواز قرار دارد و بنا بر اظهارات صاحبان صنایع مستقر در این شهرک طی این سال‌ها تصادفات زیادی که منجر به فوت هم شده در این محور رخ‌داده است .

گفتنی است این شهرک کمترین مساحت شهرک‌های صنعتی استان را دارد اما واحدهای کیفی و موفقی در این عرصه فعال هستند .

درمجموع مشکلاتی ازجمله نداشتن تصفیه‌خانه فاضلاب، پست فشارقوی برق و ...در این شهرک از دغدغه‌های صاحبان واحدهای مستقر در این شهرک است که البته هیچ‌کدام از این مشکلات به‌اندازه نداشتن یک زیرگذر برای ورود و خروج از شهرک صنعتی، صاحبان صنایع و کارکنان این شهرک را آزار نمی‌دهد .

دستور استاندار اجرایی نشد

حدود سه سال پیش هم در دیدار صاحبان واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد با هوشنگ بازوند استاندار لرستان، مقرر شد که اداره کل راه و شهرسازی لرستان نسبت به ساخت یک زیرگذر و به‌صورت اولویت‌دار اقدام کند .

اما پس از گذشت حدود سه سال این طرح به‌صورت نیمه‌کاره در جاده ورودی شهرک صنعتی شماره یک رهاشده است و خود نیز به معضل دیگری برای تردد در این مسیر تبدیل‌شده است .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: ایجاد زیرگذر یکی از ضروریات این شهرک و دغدغه فعالان این قسمت است .

محمدرضا صفی خانی می‌افزاید: ساخت زیرگذر در این منطقه از مصوبات ستاد تسهیل است و مطالبه جدی بخش خصوصی در این منطقه است و صنعت گران فعال در این شهرک نیز می‌خواهند که این مصوبه اجرایی شود .

وقوع تصادفات ناگوار و خلأ احداث زیرگذر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نیز در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: درمجموع حدود ۳۸۰ واحد در شهرک‌های صنعتی استان فعالیت دارند ولی فعالیت این واحدها محدود است .

بختیار رازانی می‌افزاید: برخی از واحدهای صنعتی استان با ۲۰ درصد، برخی با ۳۰ درصد، برخی با ۵۰ و یا شاید ۷۰ درصد ظرفیت اسمی‌شان تولید می‌کنند و این مسئله یکی از مشکلات اصلی واحدهای صنعتی استان است .

وی ادامه می‌دهد: درواقع این واحدها با ظرفیت نهایی‌شان فعالیت نمی‌کنند ولی مشکلات زیرساختی نیز در برخی از این واحدها وجود دارد و به‌خصوص ساخت یک زیرگذر در شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد بسیار ضروری است .

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اظهار می‌کند: به‌موجب ماده ۸۱ قانون الحاق ارگان های خدمات رسان ازجمله آب، برق، گاز و ... باید امکانات را تا درب شهرک‌های صنعتی، مهیا کنند که بر این اساس اداره کل راه و شهرسازی استان هم باید نسبت به ساخت و تکمیل زیرگذر در این منطقه اقدام کند .

تملک واحدهای شهرک صنعتی توسط بانک

رازانی می‌گوید: همچنین ساخت این زیرگذر دارای مصوبه ستاد تسهیل است که باید در مورد آن اقدام لازم صورت بگیرد که در این زمینه تصور می‌شود اداره کل راه و شهرسازی به‌صورت یک اولویت به این پروژه نگاه نمی‌کند .

وی اضافه می‌کند: راه و شهرسازی نباید نگاه اهم فی الاهم به این پروژه داشته باشد و این پروژه را یکی از ضروریات این منطقه بداند .

وی ادامه می‌دهد : اداره کل راه و شهرسازی استان مشکل معارضین محلی را عامل اصلی اجرا نشدن این زیرگذر عنوان می‌کند که انتظار می‌رود در این زمینه پیگری های لازم انجام شود .

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌گوید: تقریباً زیرساخت‌های شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد در حال تکمیل هستند که البته به دنبال احداث یک ایستگاه آتش‌نشانی در این مجموعه هستیم که مجوزهای لازم اخذشده و عملیات اجرایی آن امسال و یا اوایل سال آینده آغاز خواهد شد .

رازانی اضافه می‌کند: این شهرک مشمول قانون واگذاری به صاحبان صنایع شده است که از ۱۶ واحد راکد این شهرک چهار واحد در اختیار بانک‌ها بوده که بانک صنعت و معدن سه واحد را به دلیل بدهی مالی در اختیار گرفته است .

تغییر ۵ پیمانکار برای احداث یک زیرگذر

وی ادامه می‌دهد: به‌هرحال تکمیل هرچه سریع‌تر این زیرگذر کمک شایانی به صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد خواهد کرد و در حال حاضر نیز رمپ‌ها و اقدامات ایمنی این پروژه اجرانشده است که امیدواریم با حمایت مسئولان استان شاهد تکمیل این زیرگذر باشیم .

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار می‌کند: طبق قانون نحوه واگذاری شهرک‌های صنعتی این شهرک به شرکت خدمات عمران متشکل از صاحبان صنایع مستقر در این شهرک صنعتی واگذارشده و اداره امور آن بر عهده این شرکت خدمات است .

اما مدیرکل راه و شهرسازی استان مشکل اصلی تکمیل نشدن این زیرگذر را وجود معارضین محلی عنوان می‌کند .

علی علیخانی در گفتگو با مهر اظهار می‌کند: تاکنون ۵ بار پیمانکار برای بررسی و رفع مشکل اقدام و پیگیری کرده است که متأسفانه به نتیجه نرسیده است .

وی ادامه می‌دهد: معارضین محلی حاضر نیستند که زمین لازم برای ایجاد رمپ و سایر ملزومات را به قیمت کارشناسی در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند .

مسئولان راه و شهرسازی بازهم وعده دادند

مدیرکل راه و شهرسازی استان می‌گوید: اگر این افراد زمین را به قیمت کارشناسی دادگستری در اختیار ما قرار دهند به‌سرعت این پروژه تکمیل می‌شود .

علیخانی می‌افزاید: این افراد قیمت‌های غیرمنطقی برای واگذاری زمین اعلام می‌کنند و حتی موضوع را مشاور استاندار در این زمینه‌ها اعلام کرده‌ایم .

وی ادامه می‌دهد: اگر معارضین در مورد قیمت کارشناسی توافق کنند این زیرگذر به‌زودی تکمیل می‌شود .

تکمیل این زیرگذر در شرایطی به علت وجود معارض به حال خود رهاشده و نیمه‌کاره مانده است که علاوه بر این‌که ایجاد آن از مصوبات ستاد تسهیل استان است، روزانه شاهد تردد بسیاری از مدیران و مسئولان ارشد استان، نمایندگان مجلس و...به این شهرک هستیم و بارها علاوه بر صدای اعتراض صاحبان واحدهای تولیدی این شهرک، مسئولان استان شخصاً از این منطقه رفت‌وآمد کرده‌اند و به‌صورت کامل بر ضرورت ایجاد این زیرگذر اشراف دارند .

از سویی به علت فاصله بسیار نزدیک این شهرک با برخی روستاهای اطراف، زندان مرکزی خرم‌آباد و ...قطعاً نقش مؤثری در تردد و کاهش خطر تصادف مسافران و خودروها در این قسمت دارد .

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.