| کد خبر: 127383 |

مسیرهای اصلی وبنادرترانزیتی درایران(شمال - جنوب، شرق - غرب)

مسیرهای اصلی و بنادرترانزیتی درایران (شمال- جنوب ، شرق- غرب) به شرح زیر است:

مسیرهای اصلی و بنادرترانزیتی درایران (شمال- جنوب ، شرق- غرب) به شرح زیر است: 
  مسیرهای ترانزیتی شمال- جنوب : کریدورشمال – جنوب با محوریت مسیر بندرعباس تا امیرآباد و بندر انزلی که برخی بنادر از جمله بنادر چابهار، لنگه، بوشهر و امام خمینی نیز در این مسیر از پتانسیلهای نقش آفرینی لازم برخوردارند.  مسیرترانزیتی شرق – غرب : این مسیر ترانزیتی از سرخس واقع درمرز ترکمنستان شروع شده و تا بازرگان و جلفا در مرز کشورهای ترکیه و آذربایجان امتداد می یابد. بدیهی است این مسیر جایگزین مسیر باستانی جاده ابریشم بوده و نقش اتصال شرق دور با اروپا را ازطریق آسیای میانه وایران وترکیه برعهده دارد. مسیر ترانزیتی سرخس – بندرلاذقیه در سوریه : درصورت ایجاد زیر ساختها و اتخاذ تمهیدات مناسب و جلب همکاری کشورهای ذینفع درچارچوب موافقتنامه های ترانزیت و تجارت می توان از این مسیر به عنوان یکی ازگزینه های ارتباط ترانزیتی  آسیای میانه به دریای مدیترانه و نهایتا شمال آفریقا واروپای جنوبی و قاره آمریکا به‌ویژه آمریکای شمالی و کانادا یاد کرد.برخی شهرهای عمده درمسیر ترانزیتی مزبور عبارتند از: سرخس – خسروی – خانقین- بغداد- القائم- دیرالزوار- حلب- بندر لاذقیه .     مسیرترانزیتی شبه قاره هند به دریای مدیترانه واروپا : مسیر ترانزیتی دیگری نیز از قابلیت طرح به منظور توسعه تجارت و ترانزیت درکشور برخوردار است که آسیای جنوب شرقی - هند و پاکستان را ازطریق ایران به دریای مدیترانه و اروپا متصل می نماید.

مسیر ترانزیتی بندرامام خمینی(ره) – شلمچه- عراق: دراین مسیر به دلیل مشکلات موجود در بنادر عراق ،کالاهای مورد نیاز آن کشور پس از تخلیه در بنادر ایران (از جمله بنادر امام خمینی و خرمشهر) ازطریق مرزشلمچه به مقصد عراق ترانزیت می‌شود. علاوه بر مرز شلمچه ، مرز خسروی نیز از قابلیتهای لازم برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور عراق (که در بندر امام خمینی و حتی بندرعباس تخلیه شده است) برخوردار می باشد.

مسیر ترانزیتی محور شرق (بندرچابهار- میلک - فراه – قندهار- کابل- کندوز - تِرمذ(ازبکستان)- آسیای میانه) : این مسیر از پتانسیل و قابلیت بالائی برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز افغانستان برخوردار بوده و علاوه بر کشور افغانستان می تواندنیازهای ترانزیتی کشورهای آسیای میانه را نیز از طریق مسیر چابهار- میلک – افغانستان یا چابهار- سرخس- ترکمنستان برآورده سازد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.