| کد خبر: 16760 |

دولت روند استفاده مترو قم از فاینانس را تسهیل کند

تین نیوز | سخنگوی شورای شهر قم گفت: دولت اگر مشکل اقتصادی دارد و توان تامین مالی پروژه مترو قم را ندارد، باید فرآیندهای تامین منابع مالی همچون فاینانس را برای این پروژه تسهیل کند.
 
عباس ذاکریان  با اشاره به طرح های عمرانی شهر اظهار کرد: بودجه برخی از طرح های عمرانی شهر قم مانند مترو و منوریل از اعتبارات ملی است که پیشرفت این طرح ها کند شده است، چون هنوز تخصیص بودجه عمرانی کشور صورت نگرفته است، اما برخی دیگر از پروژه های عمرانی شهر مانند پل های جمهوری و بازگشایی خیابان های شهید اوسطی و شهید روحانی که با بودجه شهرداری در حال اجرا هستند، با پیشرفت خوبی همراه هستند.
 
وی افزود: اگر سرعت عملیات اجرایی برخی از پروژه های شهرداری در دوره ای از زمان کم می شود، به دلیل کمبود منابع مالی نیست، بلکه به دلیل مشکل تملک منازل مردم و انتقالات تاسیسات شهری است، به عنوان مثال پروژه بازگشایی خیابان شهید روحانی به دلیل همکاری نکردن مالکان منازل واقع در طرح سرعت پیشرفتش در دوره ای کم شد.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اجرای سریع طرح های عمرانی را نیازمند همکاری مردم دانست و افزود: اگر در شهرهای بزرگی همچون تهران روند اجرای پروژه ها سرعت زیادی دارد، به دلیل همکاری مردم آن شهرها است، این در حالی است که ما در شهر قم هزینه خرید منازل واقع در طرح های عمرانی را طبق قانون و براساس قیمت کارشناسی پرداخت می کنیم و حتی گاهی قیمتی بالاتر از روال منطقی را برای این منازل پیشنهاد می کنیم، اما باز هم برخی از مالکان با شهرداری همکاری نمی کنند.
 
ذاکریان با اشاره به مشکلات پروژه های ملی در شهر قم گفت: پروژه های عمرانی که در شهر قم با اعتبارات عوارض شهری ساخته می شوند، از پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند، اما نگرانی ما در شورای شهر قم در مورد پروژه های ملی همانند مترو است که تامین مالی این پروژه ها بر عهده دولت است، شهرداری کلان شهرها از جمله شهر قم به تنهایی توانایی تامین مالی پروژه مترو شهری را ندارند.
 
وی تصریح کرد: درآمد شهرداری از عوارض شهری برای تکمیل پروژه مترو کافی نیست و دولت متعهد است که پنجاه درصد هزینه مترو را تامین کند، توقع ما از دولت تامین منابع مالی و تسهیل دسترسی شهرداری قم به منابع مالی است.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم فاینانس خارجی را از منابع تامین مالی برای اجرا پروژه مترو دانست و افزود: از دو پیش برای فاینانس با طرف های چینی مذاکره را شروع کردیم، اما مشکل ما در خصوص فاینانس  در بانک مرکزی و شورای اقتصاد است، دولت اگر مشکل اقتصادی دارد و توان تامین مالی پروژه مترو قم را ندارد، باید فرآیندهای تامین منابع مالی همچون فاینانس را تسهیل کند.
 
ذاکریان با اشاره به مترو قم خاطرنشان کرد: هم اکنون هزینه اجرای پروژه مترو قم به دو هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر منابع مالی کافی برای این طرح تامین مالی شود، در پنج سال قابل بهره برداری است، دستگاه تی بی ام با هزینه زیادی برای حفر تونل مترو به شهر قم آورده شده است و هزینه کار نکردن این دستگاه بیشتر از هزینه کارکردن آن است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.