| کد خبر: 167291 |

◄ وجود ۱۱ سکونت‌گاه غیررسمی در قم

۱۱ سکونتگاه غیررسمی در قم وجود دارد که بیش از ۲۰۰۰ هکتار از مساحت بافت ناکارآمد شهری را تشکیل می‌دهد.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، گفت:  پنج گونه بافت ناکارآمد شهری شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت ناکارآمد میانی و بافت‌هایی با پیشینه‌ای روستایی وجود دارد که این بافت‌ها نیازمند بهسازی، نوسازی یا بازسازی است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم حسن صبوری افزود: از مجموع ۱۲هزار و ۹۳۹ هکتار مساحت شهر قم، ۴هزار و ۱۳۳ هکتار شامل این پنج گونه بافت است که بیش از ۲هزار هکتار از مساحت بافت ناکارآمد شهری را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس یافته‌های سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۶۵ درصد از جمعیت شهر قم در بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند که حدود ۴۵ درصد از این‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

صبوری ضمن اشاره به وجود ۱۱ سکونت‌گاه غیررسمی در قم افزود: برای این محلات خدمات شهری و پروژه‌هایی تعریف‌شده که تعدادی از آن‌ها اجراشده و برخی دیگر در حال اجراست. سکونت‌گاه‌های غیررسمی شامل محمدآباد، مهدیه، اسماعیل‌آباد، سید معصوم، شیخ‌آباد، انتهای شهید محلاتی، شهرک صاحب‌الزمان، شاد قلی خان، قلعه کامکار، علی‌آباد سعدگان، شهرک فاطمیه، شهرک توانیر و جمکران است.

وی افزود: ساکنان این مناطق ازنظر اقتصادی تمکن مالی خوبی ندارند و این خود باعث ایجاد آمار بالای وقوع جرائم و رفتارهای نامناسب در این سکونتگاه‌ها می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم یکی از دلایل اصلی مهاجرت آن‌ها را بیکاری و دستیابی به شغل کاذب دانست و گفت: ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی از نظر معیشت و سرانه درآمد خانوار ضعیف هستند و نیاز به حمایت مالی و اقتصادی دارند که این امر موجب می‌شود این افراد به طمع دستیابی به شغل‌های کاذب یا اشتغال بهتر مهاجرت کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اتخاذ رویکرد و سیاست حمایتی دولت به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، از تلاش دولت برای کاهش جمعیت، جابجایی و انتقال ساکنان این نوع سکونتگاه‌ها خبر داد و گفت: یکی از این سیاست‌ها جابجایی ساکنان حریم دکل فشارقوی برق و راه‌آهن است. یکی از راه‌کارها انتقال ساکنین دارای قولنامه خریدوفروش ملک به مناطق ۳۲ هکتاری پردیسان است. شاخص بعدی توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مثل ایجاد کسب‌وکارهای خرد، آموزش و فرهنگ‌سازی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.