| کد خبر: 137317 |

مدیرکل راه و شهرسازی قم تشریح کرد:

جزییات اجرای طرح کمربندی جدید قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از انعقاد تفاهم‌نامه احداث بخشی از کمربندی جدید قم به طول 75 کیلومترو پیشرفت 50 درصدی ساخت صحن شرقی حرم حضرت معصومه(س) خبر داد و با اشاره به بسته شدن پرونده مسکن مهر استان در سال جاری گفت: بازنگری طرح جامع ناحیه‌ای قم در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی مصوب شده است.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از انعقاد تفاهم‌نامه احداث بخشی از کمربندی جدید قم به طول 75 کیلومترو پیشرفت 50 درصدی ساخت صحن شرقی حرم حضرت معصومه(س) خبر داد و با اشاره به بسته شدن پرونده مسکن مهر استان در سال جاری گفت: بازنگری طرح جامع ناحیه‌ای قم در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی مصوب شده است.

حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: ساخت صحن شرقی حرم کریمه اهل بیت (س) از مصوبه‌های سفر سال 1394 رئیس جمهوری به قم بود که با 800 میلیارد ریال اعتبار در 50 هزار متر مربع فضای ساختمانی در حال انجام است. احداث صحن شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) از سال 89 آغاز شده که شامل شبستانی با زیربنای 8100 متر مربع، فضای سرپوشیده 8500 متر مربع، صحن 8900 متر مربع و کتابخانه با 11 هزار 200 متر مربع است. تاکنون بخش‌هایی از این طرح ازجمله کتابخانه وصحن فاطمیه 100 درصد تکمیل و افتتاح شده و کل طرح بالغ بر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صبوری همچنین به طرح کمربندی جدید قم اشاره کرد و گفت: سال گذشته طرح کمربندی جدید قم در لایحه بودجه دولت قرار گرفت و 1800 میلیارد ریال اعتبار برای احداث این کمربندی به طول 110 کیلومتر درنظر گرفته شده است. تفاهم نامه احداث بخشی از کمربندی جدید قم به طول 75 کیلومتر از آزادراه تهران محدوده مجتمع مهتاب به سمت محور قم - سلفچگان و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان با بخش خصوصی منعقد شده که در مدت دو سال احداث می‌شود و بهره برداری از این طرح در مدت 15 سال در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین با بیان اینکه روکش آسفالت قطعه صفر محور قم - جعفریه 10 درصد رشد کرده و برای تکمیل پروژه به 33 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، عنوان کرد: احداث قطعه یک محور قم - جعفریه به پایان رسیده و احداث قطعه سوم این محور 70 درصد پیشرفت کرده و برای تکمیل این قطعه 59 میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است.

صبوری همچنین گفت: احداث قطعه 2 محور قم - آوه، 85 درصد پیشرفت کرده و اعتبار موردنیاز برای تکمیل آن ۳۴.۵ میلیارد ریال است. آسفالت گردنه اول و دره سلیمان نیز 30درصد رشد کرده و تکمیل آن دو میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با بیان اینکه احداث راه جنت‌آباد به جاده کاشان با پیش‌بینی پنج میلیارد ریال اعتبار به زودی آغاز می‌شود، عنوان کرد: به زودی احداث پل طغرود و نیز بهسازی و آسفالت محورهای روستایی سلطان‌باجی، ملک‌آباد و کاخ محمدآباد آغاز می‌شود. همچنین عملیات بهسازی و تعریض پل‌های محورهای روستایی با اختصاص هفت میلیارد ریال اعتبار درآینه نزدیک شروع می‌ِود.

وی به طرح قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان اشاره کرد و افزود: این طرح با پیش بینی پنج میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر به بهره‌برداری می‌رسد. احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان سال گذشته با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره‌کل راه‌آهن آغاز شد که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و مشاوران آن چینی هستند. مسیر قم به اصفهان حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسیر قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.

صبوری افزود: ایستگاه مرکزی راه آهن قم به عنوان ایستگاه تبادل سفر در نظر گرفته شده است و مسیرهای منتهی به ایستگاه مرکزی بر اساس دو گزینه که یا از خارج شهر به صورت زیرگذر و یا به صورت آنتنی به ایستگاه مرکزی قم متصل شود، در حال بررسی است. اکنون هشت رام قطار در مسیر قم - تهران به صورت قطار حومه‌ای در حال تردد است و با ظرفیت خوبی مسافران را جابه‌جا می‌کند.

وی گفت: راه‌اندازی قطار پرسرعت قم - اراک نیز در دستور کار قرار گرفته و مطالعات آن نیز در حال انجام است و در صورت افتتاح این طرح، قم به کانون تبادل قطارهای پرسرعت تبدیل می‌شود.

تهیه طرح جامع شهر قم

صبوری همچنین با بیان اینکه تهیه طرح جامع شهر قم با رویکرد ساختاری راهبردی تمام شده و مراحل نهایی طرح تفصیلی این شهر و ضوابط و مقررات مربوط در دست بررسی و تصویب است، عنوان کرد: طرح جامع و تفصیلی شهرهای قنوات، کهک، جعفریه، دستجرد و سلفچگان تهیه شده است. همچنین بازنگری طرح جامع ناحیه‌ای قم در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی مصوب شده و در دستور کار بررسی و تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار دارد.

وی افزود: دستورالعمل سیما و منظر شهر قم ابلاغ و اقدامات اجرایی فاز اول پروژه‌های طراحی شهری خیابان‌های آذر و چهارمردان در بافت تاریخی شروع شده است.

شناسایی 14 محله هدف بازآفرینی شهری درقم

صبوری با بیان اینکه بافت ناکارآمد شهری قم درمرکز استان متمرکز است، عنوان کرد : در شهر قم 1074 هکتار بافت فرسوده، 333 هکتار بافت تاریخی و 627 هکتار سکونتگاه غیررسمی موجود است که 14 محله شامل شادقلی‌خان، شیخ‌آباد، علی‌آباد سعدگان، شهرک فاطمیه، یزدان‌شهر، عباس‌آباد، قلعه کامکار، دانیال نبی، اکبرآباد، بیگدلی، شهید جوینده، جمکران، اسماعیل‌آباد و شهرک صاحب الزمان﴿عج﴾ محلات هدف بازآفرینی شهری هستند.

وی درتشریح اقدامات اداره‌کل راه و شهرسازی قم برای بهبود کیفیت زندگی درسکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده گفت : از سال 92 تاکنون تملک ابنیه محدوده امامزادگان چهل اختران انجام شده و 48 هکتار از اراضی سرمایه‌ای پردیسان بریا احیای بافت فرسوده درنظر گرفته شده است. همچنین 32 هکتار از این اراضی برای توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و جابه‌جایی ساکنین زیر و محدوده دکل‌های فشار برق قوی درنظر گرفته و پلاک‌های مجتمع تجاری اقامتی خورشید تملک شده است. همچنین پلاک‌های اطراف این مجتمع جهت اجرای فاز 2 تملک شده است.

صبوری افزود : از دیگر اقدامات انجام شده دراین راستا می‌توان به تملک خیابان توحید و تملک درراستای بازگشایی معابر به تعداد هفت پلاک ثبتی در طرح میدان روح‌الله و خیابان شهید کاظمی، تملک خانه لاجوردی به مساحت 700 متر مربع و راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری همچنین مطالعات تهیه سند بازآفرینی شهر قم و تهیه طرح فاز دوم طرح چهل‌ اختران همچنین مطالعات و تهیه طرح گذر باغ پنبه و تهیه طرح مرمت خانه لاجوردی و معرفی 10 خانه تاریخی و قدیمی درمحدوده بافت تاریخی شهر برای تملک اشاره کرد.

وی به انجام مطالعات طراحی شهری اطراف بیت امام خمینی ﴿ره﴾ و مطالعات پروژه چاله فخاران ﴿محله دروازه ری﴾ نیز اشاره کرد و گفت : مطالعات شهری خیابان بیگدلی، خیابان دانش و محله عربستان انجام و معماری مرحله دوم میدان روح‌الله طراحی شده است.

صبوری افزود : امسال مدرسه شهید احمدلو با مساحت 1800 متر مربع و پیشرفت فیزیکی 41 درصد تکمیل می‌شود. همچنین درمانگاه‌های ایثار و امام حسن﴿ع﴾ افتتاح می‌شوند. مرمت خانه تاریخی لاجوردی با مساحت 690 متر مربع متعلق به دوره قاجار همچنین اجرای طرح ساماندهی رودخانه قمرود وتهیه طرح بازآفرینی شهر قم با تاکید بر هویت شهری و حمل‌ونقل یکپارچه به عنوان طرح پایلوت در دستور کار است.

افتتاح 1600 واحد مسکن مهر قم تا پایان شهریور ۹۶

مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین با بیان اینکه پرونده مسکن مهر استان تا پایان امسال بسته می‌شود، گفت : از 43 هزار و 500 واحد مسکن مهر درتعهد این اداره‌کل 2000 واحد باقی‌مانده که هزار واحد دارای مشکل حقوقی است.

وی افزود : از 2000 واحد باقی‌مانده مسکن مهر قم 1600 واحد تا پایان شهریور و 400 واحد نیز تا پایان امسال افتتاح می‌شوند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.