| کد خبر: 166750 |

◄ 73 درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن سکونت دارند

در دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانیTODبه ریاست وزیر راه و شهرسازی مصوب شد.

تین نیوز

در دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانیTODبه ریاست وزیر راه و شهرسازی مصوب شدکه لحاظ کردن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات اداره‌کل و راه و شهرسازی این شهرستان خواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین، دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، TOD به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل، ایزدی معاون شهرسازی و معماری، عشایری  مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، محمد زاده معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن، شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هاشمی رئیس شورای شهر تهران، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از مدیران ملی و استانی برگزار شد.

با توجه به انتخاب ۵ شهر کاندیدا (قزوین، شهر جدید پرند، تهران، یزد، مشهد) به‌عنوان پایلوت اجرا در محوریت حمل‌ونقل همگانی و تحقق اصول توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانیTOD، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه اجرای طرح  T.O.Dو تقویت زیرساخت‌های لجستیک از مهم‌ترین اهداف استان در حوزه اقتصاد حمل‌ونقل است گفت: حدود ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن سکونت دارند که این فرصت مناسبی است برای بهره‌برداری از ظرفیت راه‌آهن و شهرسازی ریل پایه.

مسعود حق لطفی بابیان اینکه قزوین همواره در تهیه طرح‌های بالادستی شهری و ترافیکی در کشور پیشرو بوده،  افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته طرح مجموعه شهری و طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک قزوین با رویکرد تقویت حمل‌ونقل عمومی تهیه‌شده و می‌توان آن‌ها را با محوریت طرح TOD موردتوجه قرار داد.

حق لطفی اضافه کرد: در طرح مجموعه شهری قزوین، اتصال شهرهای اقماری بیدستان، محمدیه، شریفیه، الوند، اقبالیه و محمودآباد نمونه به‌صورت ریلی دیده‌شده که این موضوع می‌تواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارائه خدمت در سیستم حمل‌ونقل عمومی را برقرار کند.

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین گفت: در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک قزوین هم اجرای خطوط BRT و تراموای شهری پیش‌بینی‌شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به دستور وزیر برای اجرای طرح TOD در قزوین گفت: اجرای دوخطه کردن پروژه راه‌آهن تهران – قزوین – زنجان و احداث راه‌آهن قزوین – رشت، باعث شد توسعه ایستگاه راه‌آهن در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که ما از این فرصت استفاده کرده و بحث بازآفرینی محله راه‌آهن را نیز همراه آن طرح کردیم.

حق لطفی تأکید کرد: طرح این مباحث و همچنین وجود سایر ظرفیت‌های موجود در استان سبب شد که موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل موردتوجه این اداره کل قرارگرفته و تلاش کنیم این پروژه‌ها را در کنار موضوعات دیگری نظیر تقویت گردشگری و بازآفرینی محلات تاریخی و بافت‌های ناکارآمد شهری را در دایره‌ی بزرگ‌تری به‌عنوان TOD مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: تشکیل کارگروه TOD در استان و در اداره کل، همراهی استاندار، نمایندگان مجلس استان، معاون عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجموعه شهرداری و همچنین تمایل سرمایه‌گذاران در کنار ظرفیت‌های بسیار زیاد قزوین، موجب شد قزوین به‌عنوان پایلوت اجرای طرح TOD در کشور انتخاب‌شده و حکم مدیر اجرایی این طرح برای مدیرکل راه و شهرسازی استان از سوی معاون حمل‌ونقل وزارت متبوع ابلاغ گردد.

حق لطفی عنوان کرد: در همین راستا مقرر شد مبلغ ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح مطالعاتی این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در اختیار این اداره کل قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به طرح این موضوع با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: چند نماینده از شرکت ژاپنی جایکا به شهر قزوین آمده و پس از بازدید از ایستگاه راه‌آهن، بافت‌های مرکزی شهر، آثار تاریخی و گردشگری آن، قزوین را به‌عنوان یکی از نمونه‌های مناسب برای اجرای طرح TOD اعلام نمودند.

حق لطفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم قول مساعد سازمان شهرداری‌ها برای فروش اوراق مشارکت طرح را جلب نموده و تهیه شرح خدمات طرح توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل TOD را برای شهر قزوین در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی تهیه راهنمای ملیTODبه‌عنوان یک سند بالادست را ضروری دانست و عنوان کرد: همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، تأمین ناوگان ریلی مناسب و کافی، توجه مشاوران راه‌آهن در طراحی ایستگاه‌ها به موضوعTODو تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.