| کد خبر: 158100 |

◄ ایرانی‌ها سالی 5 تا 10 کیلو زباله الکترونیکی تولید می‌کنند + تصاویر

طبق آمارهای UNU هر ایرانی بین 5 تا 10 کیلوگرم زباله الکترونیکی در سال 2016 تولید کرد. در این آمار برزیلی‌ها رده اول را از آن خود کردند.

تین نیوز

طبق آمارهای UNU هر ایرانی بین 5 تا 10 کیلوگرم زباله الکترونیکی در سال 2016 تولید کرد. در این آمار برزیلی‌ها رده اول را از آن خود کردند.

سال 2016 در قاره آمریکای جنوبی 3.3 میلیون تن زباله الکترونیکی تولیدشده است که در مقایسه با سال 2014 بیش از 8 درصد رشد داشته است. برزیل در این سال به‌تنهایی 2 میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرده است.

سال 2016 درمجموع بیش از 44.7 میلیون تن زباله الکترونیکی در جهان تولید شد که معادل 4500 برابر ارتفاع برج ایفل است.

این گزارش با همکاری ISWA تهیه‌شده و نشان می‌دهد برخی مناطق از قوانین مدون پیروی کرده و برخی مناطق با این موضوع بیگانه هستند. گفتنی است در اروپا قانون موسوم به Weef Directive درزمینهٔ زباله‌های الکترونیکی حکم‌فرماست اما سایر نقاط قانون مدونی ندارند.

بر اساس این گزارش تنها 20 درصد از زباله‌های الکترونیکی در سال 2016 بازیافت شده است.

نکته جالب این گزارش اینکه گفته می‌شود بیش از 76 درصد از زباله‌های الکترونیکی در خانه‌ها نگهداری می‌شود و تنها 4 درصد دور ریخته می‌شود.

در مدت مذکور 11.3 میلیون تن زباله توسط 1 میلیارد جمعیت مستقر در قاره آمریکا از 35 کشور (شمالی و مرکزی و لاتین)، بیش از 12.3 میلیون تن توسط 700 میلیون جمعیت اروپایی از 40 کشور،  2.2 میلیون تن توسط 1.2 میلیارد جمعیت مردم در افریقا و 18.2 میلیون تن زباله توسط 4.4 میلیارد مردم آسیا از 49 کشور تولید شد. منطقه اقیانوسیه نیز با 13 کشور حدود 700 هزار تن زباله الکترونیکی تولید کردند.

قاره آسیا

تولید زباله آسیا

قاره افریقا

تولید زباله آفریقا

آمریکای شمالی، مرکزی و لاتین

تولید زباله آمریکا

قاره اروپا

تولید زباله اروپا

منطقه اقیانوسیه

تولید زباله اقیانوسیه و استرالیا

 روند رشد تولید زباله‌های الکترونیکی

روند رشد تولید زباله‌های الکترونیکی

زباله‌های الکترونیکی به دستگاه‌های الکترونیکی مصرف شده و قطعات آنان همچون تلفن‌ها و کامپیوترها، لوح فشرده و... که حاوی فلزات خطرناکی مانند سرب، کادمیوم و جیوه هستند گفته می‌شود که در صورت رهاسازی در طبیعت پس از پایان عمر مفید و عدم بازیافت صحیح آلوده کننده خطرناک محیط زیست به شمار می‌روند. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی در عرصه کامپیوتر و الکترونیک عمر مفید این تجهیزات و کالاها بسیار پایین است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.