| کد خبر: 136740 |

حفظ حریم شخصی در زمان استفاده از برنامه‌های تاکسی یاب ممکن شد

استفاده از برنامه‌های موبایلی تاکسی یاب امروزه در بین بسیاری از شهروندان در سراسر جهان متداول شده و حالا محققان راهی یافته اند تا جلوی دسترسی مالکان این برنامه ها به اطلاعات خصوصی افراد را بگیرند.

تین نیوز

استفاده از برنامه‌های موبایلی تاکسی یاب امروزه در بین بسیاری از شهروندان در سراسر جهان متداول شده و حالا محققان راهی یافته اند تا جلوی دسترسی مالکان این برنامه ها به اطلاعات خصوصی افراد را بگیرند.

 زمانی که کاربران از برنامه های موبایلی تاکسی یاب مانند اوبر استفاده می کنند، شرکت مالک این برنامه از موقعیت مکانی آنها، مقصد و برخی جزییات دیگر مطلع می شود. ممکن است این اطلاعات بدون اطلاع و رضایت کاربران در اختیار شرکت های ثالث قرار بگیرد و به همین علت گروهی از دانشمندان دانشگاه لوزان فناوری خاصی را برای تاکسی یابی ابداع کرده اند که کل داده های هر سفر را رمزگذاری کرده و جلوی دسترسی افراد و شرکت های ثالث به آنها را می گیرد.

محققان سازنده برنامه مذکور از ثبت این فناوری به عنوان یک اختراع منحصر به فرد و دارای حق مالکیت معنوی خودداری کرده اند تا شرکت های مختلف عرضه کننده برنامه های تاکسی یاب بتوانند از آن استفاده کنند.

نرم افزاری که بر مبنای این فناوری طراحی شده ORide نام دارد و اطلاعات را به صورت رمزگذاری شده تنها بین راننده و مسافر رد و بدل می کند و مانع از دسترسی سایرین به آنها می شود.

در صورت استفاده از این برنامه بر روی برنامه های تاکسی یاب شرکت مالک هر برنامه تنها قادر به مشاهده مسافت طی شده و هزینه محاسبه شده و پرداختی است. این امیدواری وجود دارد که با استفاده گسترده از این نرم افزار میزان نقض حریم شخصی مسافران کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.