| کد خبر: 113694 |

◄ رونمایی از اولین راهکار V۲X برای هشداردهی و جلوگیری از برخورد خودرو با عابر

تین‌نیوز| در اثنای برگزاری مجمع عمومی کنسرسیوم  Car Car 2، شرکت فناوری‌های Neavia که بخشی از گروهLACROIX است، از یک راهکار یکپارچه برای هشداردهی به رانندگان خودروها در مورد خطر تصادف با عابر پیاده رونمایی می‌‌کند. این راهکار براساس فناوریV2X  شرکت NXP به نام Road LINK است که ارتباطات خودرو با هرچیزی را برقرار می‌سازد.

با این راهکار، خودروها که به فناوری  V2Xمجهز شده‌‌اند می ‌توانند به صورت خودکار هشدارهای نزدیک شدن عابرین یا عبور آنها از عرض خیابان یا جاده را دریافت کنند. به‌کارگیری این قابلیت یک گام مهم به سمت ایمنی جاده‌‌ای محسوب می‌‌شود، چرا که در بیشتر موقعیت‌‌ها، عابرین پیاده در خارج از دید رانندگان خودروها قرار می‌‌گیرند. آنها به علت ویژگی جاده‌‌ها یا به دلیل حضور خودروهای دیگر از دید رانندگان پنهان می‌‌شوند. همچنین ممکن است به دلیل شرایط نور کم یا گرد و غبار و یا مه کمتر قابل رویت باشند. در چنین شرایطی، سامانه‌‌های (ADASسامانه‌‌های دستیار پیشرفته راننده) کمتر این قابلیت را دارند و یا به نحو بارزی دیرعمل می‌‌کنند.

این راهکار بر اساس ترکیب یک حسگر شناسایی عابر پیاده و یک واحد کنار جاده‌‌ای ارتباطات V2X ارائه شده است. حسگر شناسایی عابر پیاده متشکل از سامانه هوشمند و مرتبط دوربین Neavia EcoCam Plus است.

با تشخیص دوربین، یک پیام هشداربه واحد کنار جاده‌‌ای (C-ITSسامانه حمل‌ و‌نقل هوشمند مشارکتی) که ایستگاه ارتباطات  V2I شرکت Neavia است ارسال می‌شود. بنابراین با تشخیص یک احتمال خطر، همه خودروهای عبوری واقع در محیط به صورت فوری و امن از وجود آن مطلع می‌شوند.

در واقع، ایستگاه V2I شرکت Neavia که از تراشه NXP RoadLINK به صورت نهفته استفاده می‌کند، پیغام مربوطه DENM را به صورت همه پخشی و بر اساس استاندارهای 802.11p  و ETSI منتشر می‌کند.

علاوه بر این، به دلیل امنیت واحد سخت‌‌افزاریNXP، این راهکار کاملا امن بوده و سازگار با زیرساخت پیشرفته کلید عمومی (PKI) می‌‌باشد. به دلیل فشرده بودن و مصرف توان کم، این ایستگاه V2I می‌‌تواند توسط یک پنل خورشیدی تغذیه شود و لذا به صورت کاملا خودکار قابل بهره‌‌برداری است. به این ترتیب به سادگی و با کمترین هزینه حتی در جاهایی که امکان تامین برق وجود نداشته باشد می‌توان این ایستگاه را مستقر کرد.

فناوری  RoadLINKبر اساس پروتکل ارتباطات بی‌سیمIEEE 802.11p  است که توانمندی آن پس از ده سال آزمون‌‌های چندین کشور اروپایی و دولت آمریکا و موسسات حرفه‌ای به اثبات رسیده است.

پروتکل بی‌سیم 802.11p  با شبکه‌‌های سلولی که کندتر بوده و قابلیت اطمینان کمتری دارند مورد مقایسه قرار گرفته و نشان داده شده است که راهکار  RoadLINKکارائی مشخصی را برای کاربردهای ایمنی – حیاتی ارائه می‌‌دهد. در حالی‌که سطوح بالاتری از امنیت و حفاظت از حریم خصوصی را نیز تامین می‌‌کند.

این راهکار یکی از اجزاء راهکار تقاطع‌‌های هوشمند شرکت Neavia است که ازرشمندی فناوری V2X را از طریق انتشار وضعیت چراغ‌های راهنمایی، هشدار تخطی عبور از چراغ قرمز و هشدار عبور عابر پیاده نشان می‌‌دهد.

این راهکار از طریق هشدار به موقع به راننده برای تصمیم‌‌گیری صحیح، سطوح بالاتری از ایمنی را برای کاربران فراهم می‌کند. به‌علاوه، فناوری V2X برای تمامی خودروهای بدون راننده (خودران) به منظور کاهش بیشتر تصادفات و ارائه پیش‌‌آگاهی لازم در شرایط ترمز اضطراری مورد نیاز خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.