| کد خبر: 169528 |

◄ سرمایه‌گذاری 135 میلیارد دلاری 10 شهر دنیا برای هوشمندسازی

توسعه فناوری‌های هوشمند به‌سرعت در شهرها درحال افزایش است و شهرهای هوشمند در رقابتی تنگاتنگ در پی افزایش استفاده بیشتر از این فناوری‌ها هستند.

تین نیوز

توسعه فناوری‌های هوشمند به‌سرعت در شهرها درحال افزایش است و شهرهای هوشمند در رقابتی تنگاتنگ در پی افزایش استفاده بیشتر از این فناوری‌ها هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، به‌تازگی فهرستی از هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۸ منتشرشده که نشان می‌دهد کدام‌یک از شهرها و کشورها بیشتر برای توسعه زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی شهرها تلاش کرده‌اند.

امروزه شرکت‌های فعال در زمینهٔ علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی با همکاری‌های خود می‌خواهند رؤیای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهزند و کارها با سرعت بسیاری  قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.

وب‌سایت تخصصی شهرهای هوشمند به‌تازگی رهبران و پیشگامان در عرصه شهرهای هوشمند در جهان را معرفی کرده است که در آن نام شهرها و کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته به چشم می‌خورد.

فهرست زیر به ترتیب نشان‌دهنده پیشگامان جهان در راستای هوشمند سازی و فراهم آوری زیرساخت‌های لازم برای توسعه شهرهای هوشمند است:

۱. لندن، انگلستان

۲. سنگاپور، سنگاپور

۳. سئول، کره جنوبی

۴. نیویورک، ایالات‌متحده آمریکا

۵. هلسینکی، فنلاند

۶. مونترال، کانادا

۷. بوستون، ایالات‌متحده آمریکا

۸. ملبورن، استرالیا

۹. بارسلونا، اسپانیا

۱۰. شانگهای، چین

این فهرست به‌وضوح نشان می‌دهد که شهرهای مذکور چقدر در راستای هوشمندسازی شهر خود و ارائه خدمات نوینی همچون اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند تلاش و برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین فهرست فوق حاکی است که این شهرها بسیار زودتر از سایر شهرهای جهان به سرویس و خدمات شهرهای هوشمند مجهز خواهند شد.

گزارش‌های موسسه Smart Cities Index که اخیراً فهرستی از ۲۵ شهر هوشمند برتر جهان را منتشر کرده بود، براساس شاخص‌هایی نظیر ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، حفظ محیط‌زیست، دیجیتالی شدن تمامی امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت ۴G LTE، فراوانی دسترسی به هات‌اسپات اینترنت وای‌فای، استفاده همه‌گیر از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، استانداردهای زندگی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی و الکتریکی، سرعت‌بالای اینترنت و حمل‌ونقل عمومی هوشمند رتبه‌بندی شده بود.

امروزه غول‌های تکنولوژی و اپراتورهای بزرگ همچون نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند را هدف اصلی خود قرار داده‌اند، به‌گونه‌ای که موسسه IDC برآورد کرده است این پیشگامان تا سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۳۵ میلیارد دلار در زمینهٔ ساخت شهرهای هوشمند در جهان هزینه کنند.

رقابت در این بخش چنان زیاد است که به‌طور مرتب جایگاه‌های شهرها در این رده‌بندی تغییر می‌کند. به‌طور مثال استکهلم پایتخت سوئد در لیست قبلی که توسط همین سایت منتشرشده بود جایگاه اول را داشت اما اکنون در بین 10 شهر برتر نیست.

اینترنت  اشیاء به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط و متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و براساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیاء و دستگاه‌ها امروزه در کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون کره جنوبی در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اینترنت اشیاء در وهله اول در استفاده از زمان موجب صرفه‌جویی می‌شود که به‌تبع آن در حوزه‌های مربوط به انرژی نیز صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. این فناوری می‌تواند در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ برای استفاده درست و تنظیم مصرف انرژی، در کنترل سیستم‌های هوشمند، سلامت و بهداشت، ترافیک، کشاورزی، حمل‌ونقل و نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.