| کد خبر: 156075 |

◄ نصب تجهیزات داده‌ورزی رانندگی با استفاده از فناوری DSRC در آلابامای آمریکا

اداره حمل‌­ونقل ایالت آلاباما (ALDOT) و دانشگاه آلاباما در حال همکاری با یکدیگر هستند تا داده­‌های ترافیکی و جاده‌­ای را جمع­‌آوری کنند و برای شهروندان این ایالت، رانندگی را ایمن‌­تر و کارآمدتر نمایند.

تین نیوز

فناوری، امروز بیش از هرزمان دیگر به سرعت حرکت می­‌کند. تلفن­‌ها چهره صاحبان خود را تشخیص می‌­دهند. هوش مصنوعی به عنوان دستیار مراقبت از خانواده عمل می‌­کند و گامها برداشته می­‌شوند تا ایده خودروهای بدون راننده به واقعیت بپردازد.

اداره حمل‌­ونقل ایالت آلاباما (ALDOT) و دانشگاه آلاباما در حال همکاری با یکدیگر هستند تا داده­‌های ترافیکی و جاده‌­ای را جمع­‌آوری کنند و برای شهروندان این ایالت، رانندگی را ایمن‌­تر و کارآمدتر نمایند.

برای جمع‌­آوری این داده­‌ها، دو گروه تجهیزاتی را در جاده­‌های اصلی و تقاطع‌­های مناطق توسکالوسا و نورس پورت نصب می­‌کنند. این تجهیزات ترافیکی جدید به نام واحدهای ارتباطات برد کوتاه اختصاصی(DSRC) خوانده می­‌شوند.

در این باره آقای جان مک ویلیام مدیر روابط عمومی ALDOT می­گوید: «وظیفه این تجهیزات این است که اطلاعات را جمع­‌آوری کنند و اجازه دهند  که تعامل بیشتری بین خودروها و چراغ راهنمایی برای تبادل اطلاعات مانند شرایط جاده و تغییر وضعیت چراغ راهنمایی برقرار شود»

آقای الکساندر هانین استادیار مهندسی راه و ساختمان دانشگاه آلاباما یکی از افراد موثر و مسئول برای استفاده از فناوریDSRC در توسکالوسا می‌­باشد. او به ALDOT گزارش داده است که با بسیاری از مردم در خصوص این فناوری صحبت کرده است. بعد از حضور در چندین کنفرانس ملی و مشاهده اقدامات سایر ایالت­ها در این خصوص، او به این جمع‌­بندی رسید است که DSRC همان گام بعدی در فناوری حمل­‌ونقل می‌­­باشد.

آقای هانین می­گوید: «DSRC یک فناوری نوظهور است» و اضافه می­‌کند: «تجهیزات این فناوری داده‌­های ترافیکی را از طریق ارتباطات فیبر نوری که در اختیار داریم برای ما ارسال می­‌کنند. زیر ساختی که توسط TDOT (اداره حمل­‌ونقل توسکالوسا) تا حدودی فراهم است و ما واقعا قدردان آن هستیم. ما به دنبال آن هستیم که از چه فناوری نوینی می‌­توانیم استفاده کنیم و DSRC واقعا قادر است که ارتباط خودروها را با یکدیگر  برقرارنماید.»

در حالی که باید توجه داشت که خودروهای بدون راننده، در این دهه برروی جاده‌­ها ظاهر نخواهند شد، دو سازمان هستند که گام­های مهمی را برای پایه‌­ریزی خودکارسازی خودروها انجام می­‌دهند.

آقای مک‌­ویلیام‌­فر می­گوید: «خودروهای بدون راننده (خودکار) سرانجام خواهند آمد. هرچند این موضوع چالش برانگیز است، اما به ما می­‌گوید که باید در جهت آن کار کنیم.»

یکی از همکاران مهم این پروژه آقای باهارات بالاسوبرامانیان، مدیر اجرایی مرکز فناوری­های پیشرفته خودرو در دانشگاه آلاباما و معاون سابق شرکت خودروسازی دایملر آلمان می­‌باشد.

در تشریح فناوریDSRC، آقای بالاسوبرامانیان به سطوح خودکارسازیSAE  برای خودروهای بدون راننده ارجاع می­‌دهد. این یک دسته­‌بندی سیستمی است که توسط موسسه بین­‌المللی SAE در صنعت خودرو ارائه شده است. سطح صفر نیازمند کنترل کامل انسان بر خودرو است، سطح 1 مشتمل بر کنترل کروز بوده و سطح 2 به خودکار­سازی جزئی می‌پردازد. سطح 33 هنوز در خودروها وارد نشده است، اما مهندسان در حال کار هستند، تا به آن دست یابند.

آقای بالاسوبرامانیان می­گوید: «سطح 3 خودکارسازی جایی است که شما می­‌توانید در حالی که بر روی صندلی راننده نشسته‌­اید، کارهای دیگری انجام دهید. شما می­توانید با تلفن هوشمند خود کار کنید و اگر راننده کامیون هستید، می­‌توانید به آماده‌­سازی بارنامه خود بپردازید. اما هنوز نیاز است که شما در جای خود حضور داشته باشید تا در شرایط خاص و به درخواست سامانه وارد عمل شوید.»

بالاسو برامانیان می­گوید هر سطحی بعد از سطح 2 نیازمند نقشه­‌های راه بسیار قابل اعتماد هستند. برخلاف نقشه­‌هایی که امروز در مورد گوشی­ها و تجهیزات درون خودرویی وجود دارد، این نقشه‌­ها نیاز دارند که مرتب به روز شوند. فناوری DSRC در این فرآیند مطرح می‌­شود.

بالاسوبرامانیان اضافه می­کند: «DSRC برای ایمنی ترافیک و مدیریت ترافیک آمده است. این فناوری مانند فناوری گوشی­‌های همراه است که با یک فرکانس و برد خاص کار می‌­کند. باند فرکانسی آن 5.9 گیگاهرتز است و برخلاف تلفن، که فردی اکنون تماس بگیرد، پنج ثانیه طول می­کشد تا تماس برقرار شود، فناوری DSRC این ارتباط را در دهم­‌های میلی ثانیه برقرار می­‌کند که تقریباً آنی است.»

واحدهای کنار جاده­‌ای DSRC پیام‌­هایی را برای خودروها ارسال می‌­کنند، خودروهای بدون راننده فوراً این پیام‌ها را دریافت می­‌کنند و بسته به  محتوای پیام، راننده یا خودرو عکس‌­العمل لازم را انجام خواهند داد. این پیام رسانی برای رانندگان سودمند خواهند بود و به ایشان کمک می­‌کند که از ورود به محدوده­‌های ترافیکی یا از برخورد با شرایط مخاطره آمیز جاده­‌ای پرهیز کنند.

بالاسوبرامانیان پیش­‌بینی می­‌کند تا پایان سال، نیمی از تجهیزات DSRC در تمام تقاطع­‌های مهم محدوده توسکالوسا و نورس­پورت نصب خواهند  شد. تجهیزات در اندازه حدود یک لب تاپ متوسط خواهند بود و تأخیر در تقاطع­‌ها را به حداقل می­‌رسانند، عملیات و کارآیی تقاطع‌­ها را بهبود می‌­بخشند، مانع ازدحامات ترافیکی می‌­شوند، تصادفات و تلفات را کاهش می‌­دهند و به کارآمدی رانندگی برای خودروهای امدادی می‌­انجامند

منبع: سامانه فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.