| کد خبر: 157658 |

کمربندی شیراز، ترانزیت مرگ

شاید زمانی که کمربندی شیراز ساخته می شد هیچ کس فکر نمی کرد مسیری که برای ترانزیت و رفع مشکلات شیراز بنا نهاده شده روزی به یکی از مصائب این شهر تبدیل شود.

تین نیوز

شاید زمانی که کمربندی شیراز ساخته می شد هیچ کس فکر نمی کرد مسیری که برای ترانزیت و رفع مشکلات شیراز بنا نهاده شده روزی به یکی از مصائب این شهر تبدیل شود.

چند سال بعد نیز توسعه شهر و رشد فزاینده شهرک های اقماری حاشیه کمربندی باعث شد تا از این محور شریانی با نام هایی مانند «گذرگاه مرگ» یا «دالان خون» یاد شود و گاه تعداد تلفات این محور رتبه اول را در کشور به خود اختصاص می داد. در این میان خاموشی این محور در شب ها نیز مشکلات را چند برابر می کرد و بالاخره در یک توافق نامه 3 جانبه قرار شد تا راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و اداره برق هر کدام به میزان مساوی روشنایی مسیر 45 کیلومتری کمربندی را به انجام رسانند اما در حالی که سال ها از این توافق نامه می گذرد هنوز هم بخش گسترده ای از این مسیر حد فاصل جاده شیراز - اصفهان تا شهرک جوادیه، تقاطع بزرگراه حسینی الهاشمی تا میدان شهید رودکی و سلطان آباد تا بولوار خلیج فارس در تاریکی مطلق به سر می برند و به نظر می رسد خبری از روشن شدن این نقاط نیست.

معاون عمرانی فرمانداری شیراز در این خصوص به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: طبق قانون، حوزه کمربندی در اختیار راه و شهرسازی است و در خصوص ایمن سازی این محور یکی از مواردی که هم اکنون در دستور مسئولین راه و شهرسازی قرار گرفته و حتی پیمانکار آن نیز مشخص شده، تعریض بخشی از کمربندی در حد فاصل شهرک جوادیه تا محور شیراز - اصفهان است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

امیدوار افزود: برای ساماندهی مشکلات کمربندی شیراز ما نیازمند یک هم افزایی میان تمامی دستگاه های متولی هستیم اما ما با یک خلاء قانونی رو به رو هستیم که به همان دلیل نیز کمربندی نمی تواند در اختیار شهرداری قرار گیرد و نیازمند ایجاد یک کمربندی جدید و تبدیل کمربندی فعلی به یک شریان شهری هستیم. تنها راهکار برون رفت از وضعیت فعلی ایجاد کمربندی جدید شمالی شهر و انتقال راه ترانزیتی شیراز به خارج از محدوده شهر است تا کمربندی فعلی به محدوده شهر پیوند بخورد.

وی خواستار اجرای تعهدات هر کدام از دستگاه ها در خصوص روشنایی کمربندی شیراز شد و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما در کمربندی با آن رو به رو هستیم این است که برخی از شهروندان زمانی که به کمربندی می رسند فکر می کنند در مسابقات رالی شرکت کرده اند و بدون توجه به قوانین و مقررات از این محل با سرعت عبور می کنند و گاه همین موارد باعث وقوع تصادف های مرگبار می شود.

امیدوار در خصوص تجهیز این محور به سیستم های هوشمند ثبت تخلف رانندگی گفت: با توجه به این که فعالیت در محور کمربندی در حوزه اختیارات راه و شهرسازی قرار دارد شهرداری نمی تواند در این محل دوربین گذاشته و این محور را مجهز به سیستم های هوشمند کند چرا که خارج از محدوده شهر است. وی در خصوص عدم اجرای چند تقاطع بر روی کمربندی شیراز توسط راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به محدویت اعتبارات راه و شهرسازی برای ساخت این تقاطع به اعتبارات ملی نیاز است و اعتبار استانی و شهری برای اجرای این پروژه کافی نیست. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز نیز به خبرنگار ما گفت: از مجموع 45 کیلومتر مسیر کمربندی شیراز، روشنایی بخش گسترده ای از آن تا کنون انجام شده و طی توافقی که با اداره برق داشتیم آن ها برای روشنایی 6 کیلومتر حد فاصل سلطان آباد تا محور پل فسا قول مساعد دادند البته طبق قانون متولی اصلی کمربندی راه و شهرسازی است.

نواب قائدی با اشاره به این که رفع مشکلات کمربندی در دستور کار کمیسیون عمران و حمل و نقل قرار گرفته اظهار داشت: یکی از مواردی که هم اکنون در شورای ترافیک مطرح شده اصلاح شبکه معابر کمربندی است که قرار شد راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی دور برگردان ها و شهرداری در خصوص ساماندهی ورودی شهرک های حاشیه کمربندی اقدام کند.

وی گفت: بحث روشنایی کمربندی نیز در دستور کار ما قرار گرفته و طی 2 هفته آینده در یکی از جلسات شورا این مساله مطرح خواهد شد تا ببینیم چه کسانی به تعهد خود در این ارتباط عمل نکرده اند.

دکتر علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر شیراز هم گفت: در این رابطه تا کنون شهرداری شیراز طی 2 مرحله با نصب 466 تیر چراغ برق در 24 کیلومتر مسیر رفت و برگشت کمربندی در حد فاصل شهرک فرهنگیان تا سلطان آباد و صرف بیش از 21 میلیارد ریال به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز اضافه کرد: طبق توافق انجام شده، شهرداری تنها وظیفه اجرای روشنایی را دارد و تعمیر و نگهداری آن به عهده راه و شهرسازی است که ما این پروژه را تکمیل کرده و تحویل راه و شهرسازی داده ایم.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل بالا بودن آمار تلفات کمربندی این است که به رغم خدمات دهی شهرداری در این محور هنوز کمربندی به شهرداری واگذار نشده است.

ناصری افزود: در حال حاضر آمار تلفات تصادفات درون شهری و به ویژه کمربندی شیراز نگران کننده است که باید نسبت به اصلاح آن چه از نظر فیزیکی و چه از نظر فرهنگ شهروندی تلاش کنیم تا شاهد کاهش تلفات باشیم.

ناصری گفت: یکی دیگر از مواردی که می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد هوشمند سازی و تجهیز معابر به دوربین است که در اولویت کاری شورای شهر قرار دارد و تجربه موفقی از اجرای سیستم های هوشمند ثبت تخلف را در برخی معابر از جمله بولوار رحمت داشته ایم.

 

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.