| کد خبر: 114712 |

◄ مانور کامل طرح اضطراری خارج از فرودگاه شیراز برگزار شد

نخستین مانور کامل طرح اضطراری خارج از محوطه فرودگاه در سطح فرودگاه‌های کشور و چهارمین مانور فرودگاه بین‌المللی شیراز برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی فرودگاه شیراز، رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس در حاشیه اجرای این مانور گفت: بر اساس سناریو؛ یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ به مقصد تهران با ۴۵ نفر مسافر و کروی پروازی در فاصله ۴۰ مایلی(۸۰ کیلومتری) شمال فرودگاه٬ به دلیل آتش گرفتن موتور شماره یک و لرزش شدید بدنه تقاضای بازگشت به فرودگاه را دارد که پس از اعلام وضعیت اضطراری توسط برج مراقبت پرواز، دستگاه‌های امدادی، اطفایی و انتظامی در میعادگاه حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: سپس هواپیما در فاصله ۱۵ مایلی(۳۰ کیلومتری) فرودگاه موتور شماره ۲ را نیز از دست می‌دهد و در فاصله ۳ مایلی(۹ کیلومتری) فاینال باند چپ سانحه سقوط هواپیما اتفاق می‌افتد. خودروهای امدادی و امنیتی بلافاصله از میعادگاه به محل وقوع سانحه اعزام می‌شوند، حلقه‌های امنیتی با حضور سپاه حفاظت هواپیمایی، حراست اداره کل و پلیس برای جمع‌آوری اسناد و مدارک به جا مانده از سانحه و مسافران تشکیل شد. عملیات اطفائیه، امداد و نجات و انتقال مصدومین و مجروحین نیز صورت گرفت.

بدیعی فرد اضافه کرد: در این مانور بزرگ بیش از ۲۵ دستگاه خودرو و ۵۰۰ نفر از سازمان‌ها و ارگان‌های امدادی و انتظامی حضور فعال داشتند.

وی گفت: برگزاری چنین مانورهایی تأثیر بسزایی در نحوه برخورد با سوانح هوایی دارد زیرا ساعت اولیه سانحه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید تمامی دستگاه‌ها هر چه سریع‌تر به محل اعزام شوند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس تصریح کرد: خوشبختانه ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که هماهنگی بین بخش‌ها نسبتاً به خوبی انجام شده است، هر چند اجرای چنین مانورهایی، نواقصی هم دارد.

یادآور می‌شود؛ با توجه به اجرای عملیات مانور در محوطه ی خارج از فرودگاه، مدیریت بحران استان وظیفه فرماندهی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و متولی امر امداد و نجات را بر عهده داشت.

گفتنی است؛ بلافاصله پس از پایان مانور جلسه‌ای با حضور مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس، مدیریت بحران استان، کارشناسان و ارزیابان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نمایندگان ارگان‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده در مانور برگزار شد و مشکلات و نواقص موجود در مانور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

هدف از  برگزاری مانور ارزیابی توانایی‌ها و تمرین وظایف ارگان‌های ذیربط، آمادگی برای مدیریت بحران در وضعیت اضطراری، آشنایی مدیریت و کارکنان عملیاتی فرودگاه با سازمان‌ها و ارگان‌های امدادی و انتظامی، فراهم بودن تجهیزات و افزایش توان عملیاتی در هنگام بروز سوانح و حوادث است.

گفتنی است در این مانور؛ مدیر کل دفتر نظارت بر مقررات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، کارشناسان ارزیابی مانور شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری، مدیریت بحران استان فارس، جمعیت هلال احمر، مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی، پزشکی قانونی، آتش نشانی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، شهرداری شیراز، پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش (شهید دوران) و نیروی هوایی سپاه امام خمینی(ره)، نمایندگان ادارات گاز، آبفا، برق منطقه ای و واحدهای مستقر در فرودگاه(اداره‌های مراقبت پرواز، ایمنی و آتش نشانی، حراست، سوختگیری، پلیس و سپاه حفاظتت هواپیمایی و شرکت خدمات فرودگاهی سامان حضور داشتند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.