| کد خبر: 170315 |

◄ تنگه دیگری غیر از «هرمز» داریم؟

صحبت‌های روزگذشته رئیس‌جمهور موجی از سؤالات را در پی داشته است مبنی بر اینکه ایران غیر از «تنگه هرمز» تنگه دیگری در اختیار داریم؟ آیا اساساً چنین تنگه‌ای وجود دارد؟

تین نیوز

صحبت‌های روزگذشته رئیس‌جمهور موجی از سؤالات را در پی داشته است مبنی بر اینکه ایران غیر از «تنگه هرمز» تنگه دیگری در اختیار داریم؟ آیا اساساً چنین تنگه‌ای وجود دارد؟

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مشرق، «دهانه اروند» در نقطه تلاقی این رودخانه با خلیج‌فارس، دومین تنگه یا آبراهه‌ای است که تصوّر انسداد آن خواب را از چشم جهان سلطه خواهد ربود.

رودخانه اروند یک رودخانه قابل کشتیرانی میان ایران و عراق است که مرز آن بر اساس خط تالوِگ (خط القعر یا عمیق‌ترین بخش رودخانه) در میان دو کشور ایران و عراق قرار دارد. دقیقاً چیزی شبیه به تنگه هرمز که میان ایران و عمان قرارگرفته است.

عرض اروندرود بین 500 تا 1000 متر و عمق آن بین 9 تا 15 متر در نوسان است که البته این عمق در هنگام جزر و مد آب، تغییر می‌کند.

این رود که عمق مرزی آن هر از چند گاهی به‌عنوان یک مناقشه دیپلماتیک محترمانه میان ایران و عراق مطرح می‌شود؛ بر اساس قرارداد 1975 الجزایر میان دو کشور، تعیین مرز (بر اساس خط تالوِگ) شده است.

از اهمیت دهانه اروند و مسیر آن در بحث صادرات نفت همین بس که مقادیر زیادی از نفت و انرژی از این تنگه عبور می‌کند و وارد خلیج‌فارس می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.اظهر من الشمسه که تنگه ی دیگری که نفت خلیج از اونجا صادر بشه نداریم اما احتمالا منظور رئیس جمهور از تنگه های دیگر ، نه تنگه های فیزیکی بلکه تنگه های سیاسی و اقتصادی و غیره بوده و ایشون قصد داره اونها رو ببنده. باید منتظر بمونیم و منتظر عواقب بازی با دم شیر باشیم.